9 راهکار برای یاد‌گیری آسان و سریع واژه‌های جدید زبان انگلیسی

یکی از ویژگی‌های مشترک تمامی زبان‌آموزان این است که همه آن‌ها به یادگیری واژگان جدید نیاز دارند.

خواه هنوز یک زبان‌آموز تازه‌کار باشید و خواه مانند یک فرد بومی صحبت ‌کنید، هرگز نمی‌توانید دست از یادگیری کلمه‌های جدید بردارید.

آموختن کلمه‌های جدید، اولویت تمام زبان‌آموزان با هر سن، توانایی و سبک یاد‌گیری است. ما حتی در زبان مادری خود هم همیشه در حال یادگیری کلمه‌های جدید هستیم.

دانستن این نکته که یاد‌گیری تنها هزار کلمه‌ جدید باعث پیشرفت شگرف شما در زبان هدفتان می‌شود احتمالاً شما را بیشتر به آموختن واژه‌های جدید مشتاق می‌کند. وب‌سایت «TestYourVocab» در آماری نشان داده‌است که یک فرد انگلیسی زبان بالغ به طور متوسط تنها بین 20000 تا 35000  واژه را می‌شناسد. جالب‌تر آن که این وب‌سایت تخمین می‌زند که هزار بن‌واژه کلیدی انگلیسی، حدود 80 درصد از متن‌های این زبان را تشکیل می‌دهد. بنابر‌این یادگیری تنها هزار کلمه جدید توانایی شما در برقراری ارتباط با افراد و درک متن‌ها را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. این امر تقریبا برای همه‌ زبان‌ها صادق است.

همه ما در کتاب‌های درسی و کلاس‌ها با حجم زیادی از واژه‌های جدید رو به رو شده‌ایم. بیشتر آن‌ها را فقط با گوش شنیده‌ایم و برای همیشه فراموش کرده‌ایم. آرزو نمی‌کنید که می‌توانستید قبل از مرگ، همه آن‌ها را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید؟

با اندکی تدبیر و استفاده از ابزار مناسب، می‌توانید بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌کنید کلمه‌های جدید هر زبان را بیاموزید.

9 راهکاری که در زیر ارائه می‌شود، حاصل طوفان فکری گروهی از زبان‌شناسان است که به شما کمک می‌کند واژگان جدید را به آسانی جذب کنید، بدون آن که نیازی به حفظ کردن لیست‌های بلند‌بالای کلمات داشته باشید.

1) سبک یادگیری خود را کشف کنید

مغز‌ ما به روش‌های مختلف عمل می‌کند، به این معنی که هر یک از ما مطالب را به سبک متفاوتی می‌آموزیم.

به خاطر داشته باشید که «یک کلید هر دری را  باز نمی‌کند». همان‌طور که پوشیدن لباسی که کاملاً متناسب با اندام شما دوخته شده باشد همواره لذت‌بخش است، مغز شما نیز هنگامی که از مناسب‌ترین روش برای یادگیری استفاده کند، در کار‌آمد‌ترین حالت خود قرار‌خواهد‌گرفت.

برخی از ما آموزندگان دیداری هستیم و برای به خاطر سپردن یک کلمه‌ جدید باید آن را نوشته شده ببینیم.  برخی دیگر آموزندگان وابسته به حرکت هستیم. دست‌ها و بدن‌های ما نیاز دارند تا کلمه‌ جدید را بنویسند، آن را اجرا و لمس کنند تا به خاطر بسپارند. خوش‌شانس‌ترین گروه، آموزندگان شنیداری هستند. این افراد در حوزه یاد‌گیری زبان کار راحتی را پیش رو دارند. دنیا‌ی پیرامون را بشنوند و به خاطر بسپارند.

به دوران مدرسه بر‌گردید. در جلسه امتحان، آیا بیشتر شکل صفحات کتاب را به خاطر می‌آوردید؟ یا آن چه که به طور عملی طی آزمایش آموخته‌بودید؟ یا صدای معلم را به وضوح در ذهن خود می‌شنیدید؟

اغلب ما با یکی از این سه سبک یاد‌گیری سازگار‌تر هستیم؛ با این حال می‌توان گفت که همگی از هر سه روش یاد‌گیری به میزان مختلف استفاده می‌کنیم. پس ایده‌آل ترین روش این است که ترکیبی از هر سه روش را به کار بگیریم و در عین حال تاکید بیشتری روی سبک یاد‌گیری اصلیخود داشته باشیم.

سبک یادگیری شما چیست؟

2) از یاد‌داشت‌های چسبان استفاده کنید

به لطف مخترع یاد‌داشت‌های چسبان، شما می‌توانید کلمات جدید را در هر کجا‌ی محیط اطراف خود قرار دهید. برای لغات پیچیده‌تر نیز همین روش را به‌کار گیرید و آن‌ها را در جایی قرار دهید که بیشتر احتمال می‌دهید به آن‌ها نگاه کنید؛ معمولا در یخچال و بالای مانیتور کامپیوتر مکان‌های مناسبی هستند. وقتی کلماتی که بر یاد‌داشت‌های چسبان نوشتید بسیار زیاد شد، می‌توانید یک پوستر با حروف بزرگ  درست کنید و آن را در جایی که همیشه می‌بینید، قرار دهید. حتی اگر لغات به طور نا‌خود‌آگاه از گوشه‌ی چشم شما عبور کند، به ذهن شما کمک می‌کند تا با آن‌ها در‌گیر ‌شوید.

3) هنرمند درون خود را بروز دهید

روشی هنرمندانه برای آموزندگان دیداری یا افرادی که به هنر و نقاشی علاقه دارند. تصویری از کلمه مورد نظر خود را طراحی کنید یا پرینت بگیرید. سپس کلمه را در اطراف یا درون تصویر بنویسید و آن را در محلی که هر روز در دید شما باشد، قرار دهید. تفسیر این تصویر‌ها را برای اطرافیانتان توضیح دهید.

اگر روش‌های مدرن برای شما جذاب‌ترند، برنامه‌های طراحی را بر روی تبلت یا گوشی خود نصب کنید و اجازه دهید که قدرت تخیلتان آشکار شود. روزانه یک تصویر پس‌زمینه روی تبلت یا گوشی می‌تواند بدون صرف زمان محسوس، دایره لغات شما گسترش دهد.

وب‌سایتی مانند Wordleیا سایر نمونه‌های مشابه آن، به شما اجازه می‌دهند ابر کلمات خود را با هر سبک عجیب و غریبی طراحی کنید

حتی اگر تمایلی به نمایش خلاقیت خود به دیگران ندارید، باز هم می‌توانید امیدوار باشید، چرا‌که تنها ترسیم کردن  یک شکل، شما را یک قدم به یاد‌گیری دائمی کلمه الهام بخش این تصویر نزدیک می‌کند.

4) جمله بسازید

به سادگی  با کلمه مور‌نظر جمله بسازید. مغز شما قواعد مربوط به استفاده از آن کلمه را برای دفعات بعد حفظ می‌کند. خود را موظف کنید با شخصی صحبت کنید و آن کلمه جدید را در صحبت خود به کار ببرید.

شاید به ترکیب‌های جالب و عجیبی برسید. مطمئن باشید که ذهن شما آن را حفظ خواهد‌کرد.

5) از زبان مادری خود استفاده کنید

  • یک راهکار سرگرم کننده:

بی شک در زبان هدف شما کلماتی وجود دارند که مشابه برخی واژه‌ها در زبان مادری شما است. این واژه‌ها را به بهترین شکل در ذهن خود به هم مرتبط کنید. برای مثال کلمه Bigoute که در اسپانیایی به معنی نان است، مشابه ترکیب Big goatee در انگلیسی است. با یاد‌آوری کلمه مرتبط در زبان مادری خود، آن لغت جدید را نیز به خاطر می‌آورید.

  •  لغات جدید را در زبان مادری خود نیز تمرین کنید:

اگر در حال یاد‌گیری کلمه‌ اسپانیایی siempre به معنی «همیشه» هستید، می‌توانید از چنین عباراتی استفاده کنید: «من siempre  دوستانم را پنجشنبه زمان ناهار ملاقات می‌کنم.»

یکی دیگر از راه های جذاب برای یادگیری واژه، استفاده از برنامه های موبایل است.

6) از زبان حرکتی استفاده کنید

برای افرادی که یادگیری حرکتی دارند، برقراری ارتباط بین یک کلمه و یک حرکت فیزیکی، می‌تواند مفید باشد. مثلا اگر در حال آموختن کلمه‌ی «توپ» هستید، سعی کنید با دستتان یک توپ انتزاعی رسم کنید و در حالی‌که کلمه را با صدای بلند تکرار می‌کنید، آن را به سمت دیوار پرتاب کنید. یک نمونه پیچیده‌تر را بررسی کنیم. در آرژانتین، سائیدن سر انگشتان به زیر چانه، مفهوم شبیه «Qué me importa?» به معنی «چه اهمیتی دارد؟» دارد. اشاره‌های منحصر به فرد خود را اختراع کنید.

7) کلمه‌های جدید را در متن بیاموزید

یاد‌گیری کلمه‌های جدید در متن به این مفهوم است که طی خواندن یا گوش دادن با کلمات تازه رو‌به‌رو شوید. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که افراد هنگامی واژه‌ها را به بهترین شکل یاد می‌گیرند که آن‌ها را به صورت کاربردی در یک متن ببینند. پس از فرصت‌ها استفاده کنید و واژه‌های جدید را از منابعی مثل کتاب‌ها و مقاله‌ها، ویدیو‌های آنلاین، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم ها، کتاب‌های صوتی و …، بیاموزید.

نکته‌ی مهم درباره‌ی این راهکار این است که، متن‌ها و بستر‌هایی را انتخاب کنید که از شدت سختی، کلافه کننده نباشند. باید قادر باشید اکثر کلماتی که می‌خوانید یا می‌شنوید را بفهمید تا بتوانید واژه‌های جدید را تشخیص دهید. محققان پیشنهاد می‌کنند که حالت ایده‌آل، تشخیص یک کلمه ناشناس در هر بیست تا پنجاه لغت آشناست.

این راهکار شاید بیشتر از روش چسباندن برچست وقت‌گیر باشد، چرا‌که در این حالت تنها فعالیت ذهنی شما، حفظ کردن نیست و هم‌چنین باید تعداد زیادی از جمله‌ها را بخوانید و بشنوید تا با واژه‌های جدید مواجه شوید. با این وجود این روش بسیار مفید است چرا‌که اطلاعات زیادی را راجع به یک واژه در اختیار شما می‌گذارد. این روش همچنین امکان تمرین‌ زبان هدف، مرور سایر کلمه‌ها و بررسی دستور‌زبان را فراهم می‌کند.

8) کلمه های جدید را روی هم انبار نکنید

به طور کلی ذهن انسان ظرفیت دریافت اطلاعات زیاد را ندارد. پس سنگ بزرگ بر‌ندارید و سعی نکنید چهل لغت جدید در روز  حفظ کنید. در این صورت دیوار خالی در خانه‌ شما باقی نخواهد‌ماند!

در روز حداکثر ده لغت جدید تمرین کنید. این عدد در هفته به 70، در ماه به 280 و در سال به3360 لغت می‌رسد!

فراموش نکنید که واژه‌های قدیمی که از ذهنتان خارج می‌شود. پس مداوم آن‌ها را مرور کنید.

9) کار نیکو کردن از پر کردن است

متاسفانه یا خوشبختانه این ضرب‌المثل حقیقت دارد.

به خاطر دارید که چگونه دوچرخه‌سواری را یاد گرفتید؟

کسی برای ما توضیح داد، گوش دادیم و نصفه و نیمه فهمیدیم. امتحان کردیم و زمین خوردیم. شاید کمی هم بغضمان را فرو‌بردیم و دوباره امتحان کردیم. آن قدر ادامه دادیم تا ماهیچه‌هایمان حرکات را یاد‌گرفتند و دیگر کسی جلو‌دارمان نبود.

حال چه طور می‌توانیم چرخ‌دنده‌های حافظه‌ خود را به‌ حرکت بیندازیم و لغات جدید را در حافظه طولانی‌ مدت خود ثبت کنیم؟

کلید این معما، مانند یادگیری هر چیز جدید دیگر، یک عامل است: «تکرار، تکرار و تکرار»!

گوش دهید، ترسیم کنید، ببینید، بنویسید، نقش بازی کنید و کلمات جدید را بار‌ها و بار‌ها در جمله تکرار کنید.

آقای مترجم همواره سعی می‌کند به نیازهای همراهان همیشگی خود پاسخ دهد، مطالبی آموزنده‌ای در اختیار عزیزان قرار دهد که در سایت‌های دیگر کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

مطالب مرتبط