چگونه با کمک فیلم زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم

همه ما از استادهای زبان یا دوستان‌مان جملات هیجان انگیزی درمورد یادگیری زبان انگلیسی با فیلم شنیده‌ایم، شاید چند باری هم برای استفاده از این روش تلاش کرده باشیم. اما آیا فیلم دیدن به تنهایی باعث تقویت زبان انگلیسی ما می‌شود؟ در این مقاله نحوه یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم را به شما آموزش می‌دهیم.

فواید یادگیری زبان انگلیسی با فیلم و سریال

فیلم و سریال‌ها یکی از مهم‌ترین منابع کمک آموزشی برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی هستند.

  • آموزش زبان انگلیسی با فیلم، شما را با مکالمه‌های انگلیسی واقعی آشنا می‌کند.
  • به کمک فیلم و سریال‌های انگلیسی کلمه ها را در قالب جمله‌های کاربردی یاد می‌گیرید.
  • یادگیری زبان انگلیسی با فیلم و سریال شما را با فرهنگ کشورهای مختلف آشنا می‌کند.
  • ویژگی های دیداری فیلم‌های انگلیسی باعث می شود زبان را بهتر یاد بگیرید و به شما کمک می کند با حالت های بدن یا همان زبان بدن آشنا شوید.
  • جذابیت یادگیری زبان با فیلم و سریال‌ باعث می‌شود از آموختن لذت ببرید و به این ترتیب بدون خستگی زمان بیشتری را برای یادگیری صرف کنید.

اما آیا فقط دیدن فیلم و سریال به زبان انگلیسی است که به تقویت زبان کمک می کند؟ اگر زبان‌تان ضعیف یا متوسط باشد، از یک فیلم زبان انگلیسی یک ساعته چقدر لذت خواهید برد؟ اصلا چیزی از آن فیلم یا سریال متوجه می شوید یا پس از گذشت اندک زمانی پلک‌های‌تان سنگین می شود و از تماشای آن خسته می‎‌شوید؟

علاوه بر این در اکثر فیلم‌هایی که به زبان انگلیسی تولید می‌شوند سرعت حرف زدن شخصیت‌ها زیاد است و کلمه‌ها و اصطلاح‌های جدیدی نیز در آن‌ها به کار می‌رود که شاید حتی به گوش‌تان هم نخورده باشد. در این شرایط آیا باز هم می‌توانید از فیلم و سریال‌ها برای تقویت زبان انگلیسی استفاده کنید؟

بهتر است این نکته را بدانید که اگر بهترین فیلم و سریال را ببینید اما ندانید چگونه از آن برای تقویت زبان انگلیسی‌تان استفاده کنید، تغییری در سطح زبان‌تان به وجود نخواهد آمد. نگران نباشید! ما به شما مراحل و نحوه یادگیری زبان از طریق فیلم و سریال را آموزش می‌دهیم. برای این که بتوانید از فیلم و سریال‌‌ها به بهترین نحو برای تقویت زبان‌تان استفاده کنید‌، مراحل زیر را طی کنید.

1- انتخاب فیلم مناسب برای تقویت زبان

فیلمی را برای تقویت زبان انتخاب کنید که ژانر آن برای‌تان جذاب باشد. دیدن یک فیلم انگلیسی درام برای کسی که عاشق فیلم های ماجراجویانه است، کسل کننده خواهدبود. درنتیجه خیلی زود خسته می شود و دست از کار می‌کشد.

مثلا اگر کسی که با دنیای جادو ارتباط خوبی ندارد، تصمیم بگیرد از فیلم هری‌پاتر برای تقویت زبان استفاده کند قاعدتا از آن لذت نمی‌برد و نمی‌تواند با استفاده از آن فیلم به تقویت زبان انگلیسی بپردازد.

پس فیلمی را انتخاب کنید که با سلیقه شما سازگار باشد. بهتر است سراغ آثار فاخر هنری نروید، این‌گونه فیلم‌ها برای افرادی که با زبان انگلیسی آشنا نیستند، جذابیت خاصی ندارند. علاوه بر آن، فیلم‌های هنری گفت‌وگوهای کمی دارند پس برای یادگیری زبان انگلیسی نمی‌توانند مفید باشند.

نکته دیگر در انتخاب فیلم برای تقویت زبان این است که آن‌ها متناسب با سطح زبان شما باشند. انتخاب فیلم‌های تاریخی که در آن از کلمه‌های قدیمی استفاده می‌شود، لحن حماسی دارد و احتمالا تشخیص تلفظ‌های آن برای گوش شما دشوار است، برای شروع، مناسب نیستند.

اگر سطح زبان انگلیسی شما ضعیف است، بهتر است با کارتون و انیمیشن‌ها شروع کنید. فیلم‌های طنز هم به دلیل مفرح بودن و استفاده زیاد از اصطلاحات روزمره، گزینه‌های مناسبی برای یادگیری زبان هستند.

توصیه ما انتخاب فیلم هایی است که براساس یک کتاب ساخته شده‌اند. اگر همراه با فیلم از کتاب هم استفاده کنید، بهره بیشتری از آن می‌برید. می‌توانید کتاب را مطالعه کنید و بعد فیلم را ببینید یا مطالعه کتاب را همراه با مشاهده فیلم پیگیری کنید. ما به شما فیلم‌های مناسب برای تقویت زبان انگلیسی را معرفی می‌کنیم تا از آن‌ها به خوبی استفاده کنید:

2- مشاهده فیلم برای تقویت زبان

ابتدا یک دور، فیلم را به زبان انگلیسی ببینید و از آن لذت ببرید. در این مرحله هدف شما تقویت زبان انگلیسی با فیلم نیست بلکه درک فیلم است. پس حتی می‌توانید از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید تا محتوای کلی فیلم را بهتر درک کنید. در کل درباره استفاده از زیرنویس نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

  • اگر مهارت متوسطی در زبان انگلیسی دارید از زیر نویس انگلیسی استفاده کنید.
  • و اگر سطح زبان پیشرفته‌ای دارید، بدون زیر نویس فیلم و سریال را ببینید. چنانچه قسمت‌هایی از آن را متوجه نشدید، می‌توانید از زیرنویس انگلیسی کمک بگیرید.

ولی مراقب باشید که هیچ‌گاه از زیرنویس فارسی استفاده نکنید چراکه ذهن شما عادت می‌کند و درک مطلب انگلیسی‌تان به مرور ضعیف می‌شود.

3- بخش بندی فیلم

پس از این که یک مرتبه فیلم را به طور کامل مشاهده کردید، باید برای بار دوم به دیدن فیلم بپردازید. ولی مثل مرحله قبل نباید این کار را انجام دهید بلکه باید فیلم را به چند بخش تقسیم کنید. مثلا تقسیم یک فیلم یک ساعته به چهار بخش پانزده دقیقه‌ای مناسب است. تصمیم بگیرید بیشتر از بخشی که انتخاب کرده‌اید نبینید و حتما روی تصمیم‌تان بمانید. بهتر است بخش‌ها کوتاه باشند تا بتوانید روی آن‌ها به خوبی تمرکز کنید و چند بار تکرارشان را ببینید.

این تکرار کردن به شما کمک می‌کند مفهوم قسمت‌هایی را که متوجه نمی‌شوید، درک کنید، با کلمات و عبارت‌های جدید آشنا شوید و آن‌ها را در دفترچه‌ای برا خود یادداشت کنید و همین‌طور نکات گرامری زیادی نیز یاد بگیرید و بتوانید متناسب با شرایط مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

4- دیدن فیلم با زیرنویس انگلیسی

اگر بخواهید فقط با یک بار دیدن فیلم با زیرنویس انگلیسی زبان‌تان را تقویت کنید، موفقیت چشمگیری به دست نخواهیدآورد، اما اگر همه مراحل را به ترتیب بگذرانید و در راه آموزش شکیبا باشید، زیرنویس انگلیسی هم به شما کمک می‌کند.

در این مرحله بخش اول فیلم را با زیرنویس انگلیسی ببینید. واژگان جدید را یادداشت کنید. ابتدا سعی کنید معنی آن ها را با توجه به داستان فیلم حدس بزنید. اگر نتوانستید، از دیکشنری کمک بگیرید. در پایان نگاهی به لیست واژه‌های تازه بیندازید و سپس دوباره فیلم را ببینید.

بهتر است هنگام مشاهده فیلم به لیست واژه های‌تان مراجعه نکنید بلکه قبل و بعد از تماشای هر بخش واژه‌ها را مرور کنید. نیازی به حفظ کردن واژه‌ها نیست. پس از چند بار مرور واژه‌ها و دیدن فیلم بر آن‌ها مسلط می‌شوید.

5- دیدن فیلم بدون زیرنویس

تا رسیدن به این مرحله، دو مرتبه فیلم را به طور کامل مشاهده کرده‌اید و با محتوا و نکات جدید آن آشنا شده‌اید. این بار بخش اول فیلمی را که برای تقویت زبان انتخاب کرده‌اید، بدون زیرنویس ببینید. اگر به واژه‌ای برخوردید که معنای آن را به یاد نداشتید، سراغ لیست واژه‌های‌تان بروید، اما بهتر است مدام آن را چک نکنید.

این مرحله باعث می‌شود نکاتی که در مراحل قبل یاد گرفته‌اید، به خوبی در ذهن‌تان تثبیت شود و در حقیقت باعث کامل شدن پروسه یادگیری زبان‌ انگلیسی‌تان می‌شود.

6- تمرین تلفظ

سعی کنید به خوبی روی تلفظ کلمات تمرکز کنید. با بازیگران فیلم همراه شوید و تلاش کنید تلفظ‌تان را به آن ها شبیه کنید و با همان لهجه و حس بازیگر جمله را بیان کنید.

بهتر است هرگاه با کلمات و عبارت‌های جدید مواجه می‌شوید، فیلم را متوقف کنید و چند بار آن کلمه را برای خود تکرار کنید. حتی در بعضی از مواقع می‌توانید صدای خود را هنگام تکرار کردن ضبط کنید تا بتوانید تلفظ خود را با تلفظ بازیگران فیلم مقایسه کنید. در این صورت می‌توانید به خوبی تلفظ‌های خود را بهبود ببخشید.

7- تقویت زبان با بیان جمله ها همراه با فیلم

در این مرحله بدون متوقف کردن فیلم، جمله ها را با صدای بلند همراه بازیگران تکرار کنید. اندکی تاخیر ایرادی ندارد اما فیلم را متوقف نکنید. سعی کنید علاوه بر تلفظ، لحن و بیان بازیگران را هم حفظ کنید. با این تکرار و همراهی شما حس هر جمله را بهتر درک می کنید و در موقعیت های مشابه جمله‌ها و کلمه‌های مرتبط را بهتر به یاد می آورید.

ممکن است با این روش دیدن یک فیلم بسیار طولانی شود اما مهم نیست! شما فیلم را برای تقویت زبان می بینید. پس صبور باشید و به برنامه خود عمل کنید. پس از چند ماه مشاهده خواهیدکرد که توانایی شنیداری و گفتاری‌تان بسیار پیشرفت کرده‌است.

در این مطلب نحوه یادگیری زبان انگلیسی با کمک فیلم و سریال را به شما آموزش دادیم. بهتر است بدانید که فیلم دیدن به تنهایی و بدون رعایت این مراحل شاید تعدادی واژه به شما بیاموزد و یادگیری چند کلمه به تقویت زبان انگلیسی شما کمک چندانی نخواهد کرد.

با استفاده از شیوه‌ای که به شما آموزش دادیم فیلم دیدن اندکی کندتر می شود اما وقتی پیشرفت سریع خود را مشاهده کنید، علاقمند می‌شوید که این شیوه را مدام تکرار کنید و با کمک آن زبان‌تان را تقویت کنید.

در این مطلب متوجه شدید برای آموختن زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌های خود، لازم نیست الزاما در کلاس‌های خسته کننده و وقت گیر شرکت کنید. گرچه این کلاس‌ها می توانند بسیار مفید باشند، ولی فعالیت های دیگری نیز هستند که می‌توانند یادگیری زبان انگلیسی را جذاب‌تر کنند. مثلا:

یادگیری زبان آن قدر که فکر می کنید، سخت و آزار دهنده نیست. کافی است راه و روش درست آن را یاد بگیرید و مهم‌تر از آن، به آن‌ها عمل کنید.

مطالب مرتبط