تقویت ریدینگ در زبان انگلیسی

خواندن یکی از چهار مهارت اصلی زبان آموزی است. خواندن و شنیدن دو ورودی اصلی سیستم یادگیری زبان هستند، به همین دلیل با تقویت خواندن دیگر مهارت‌های زبان نیز بهبود پیدا می کنند. با اینکه خواندن متن های انگلیسی کار دشواری نیست، بسیاری از زبان آموزان در این مهارت ضعیف هستند یا از انجام آن می ترسند. در این مطلب چند نکته برای تقویت مهارت خواندن ارائه شده است که به شما کمک می کند در هر سطحی که هستید خواندن خود را بهبود ببخشید.

  1.  برای پیشرفت در خواندن بهترین راه خواندن، خواندن و خواندن بیشتر است. باید اشتهای خود را برای خواندن افزایش دهید و آن را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنید. شاید اصطلاح book worm  (کرم کتاب) در انگلیسی یا خوره کتاب در فارسی را شنیده باشید. این اصطلاح برای معرفی افرادی به کار می رود که لذت اصلی زندگی آن ها کتاب خواندن است. از شما نمی خواهیم همه کارها و تفریح های خود را کنار بگذارید و فقط کتاب بخوانید. بلکه هدف تبدیل عادت کتاب خواندن به یک رفتار روزمره است. روزانه یک ربع یا نیم ساعت حتما به انگلیسی مطالعه کنید.

2. لازم نیست معنی همه کلمه ها و عبارت ها را بدانید تا بتوانید پیام اصلی متن را درک کنید. اگر زبان‌آموزی در سطح ابتدایی یا متوسط هستید، قطعا در متن به کلمه ها و عبارت هایی برمی‌خورید که تاکنون ندیده‌اید و معنی آن ها را نمی دانید. نباید به محض برخورد با کلمه‌ای ناآشنا خواندن را متوقف کنید و آن کلمه را در فرهنگ لغت جست و جو کنید. بلکه توصیه می‌شود تلاش کنید معنی آن را به کمک سایر واژه ها، جمله ها و یا حتی پاراگراف‌های قبل یا بعد از آن حدس بزنید. به این کار از نظر تکنیکی، “contextualization” (یافتن معنی یک لغت از زمینه متنی همان لغت)گفته می‌شود. اما اگر به واژه یا عبارتی رسیدید که برای شما جالب بود حتما آن را در دیکشنری جست وجو کنید. زیرا جالب بودن یک واژه باعث می شود آن را سریع تر و بهتر بیاموزید.

3. شکی نیست هر چه کلمه ها و عبارت های بیشتری بدانید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید بخوانید و سرعت ریدینگ شما افزایش می یابد. بنابراین باید دامنه واژگان خود را به حد مطلوب برسانید. برای این کار می توانید هنگام خواندن متن از دیکشنری استفاده کنید یا با استفاده از کتاب های کمک آموزشی دایره واژگان خود را گسترش دهید.

4. با توجه به حجم وسیع اطلاعات ارائه‌شده در یک متن لازم است سرعت خواندن خود را افزایش دهید. این امر «خواندن سرعتی» نامیده می‌شود. با تمرین زیاد می توانید سرعت خواندن خود را افزایش دهید. در مراحل اولیه خواندن می‌توانید از انگشت خود یا یک مداد برای دنبال کردن خطوط استفاده کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید.

5. همچنین می‌توانید سرعت خواندن خود را از طریق خواندن بی‌صدا افزایش دهید. به عبارت دقیق‌تر از زبان خود برای خواندن استفاده نکنید و فقط چشم خود را بر روی خطوط حرکت دهید. بهتر است کلمات را ادا نکنید، تلفظ کلمه به کلمه متن می‌تواند سرعت خواندن شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نظر داشته باشید که اگر یادگیری تلفظ و مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی هم برای شما مهم است، بلند خواندن به شما کمک می کند. اما اگر می خواهید مهارت خواندن خود را برای آزمون های زبان بهبود ببخشید، بهتر است روی سرعت خواندن سرمایه گذاری کنید.

6. روش دیگری که برای تمرین خواندن سرعتی وجود دارد، خواندن رمان و یا داستان طولانی است. به این کار «خواندن گسترده» گفته می‌شود. در این شیوه لازم نیست هر کلمه ناشناخته‌ای را با کمک فرهنگ لغت معنی کنید، چرا که زنجیره حوادث داستان می‌تواند به شما کمک کند معنای کلمات ناشناخته را حدس بزنید. خواندن مطلبی که به آن علاقمند هستید باعث می شود از یادگیری زبان خسته نشوید و زمان بیشتری را برای مطالعه صرف کنید.

7. راه دیگر برای رسیدن به درک مطلب دلخواه این است که خواننده فعالی باشید. یعنی در زمان خواندن خودتان را به جای نویسنده بگذارید و سعی کنید درمورد متنی که میخوانید حدس بزنید یا هوشمندانه ادامه آن را پیش‌بینی کنید. می‌توانید برای افزایش تمرکز زیر بعضی قسمت‌ها خط بکشید یا آن را های‌لایت کنید، حاشیه‌نویسی کنید، یادداشت‌های کوتاه به کتاب یا متن اضافه کنید، جمله هایی را با کلمه های متفاوت بنویسید یا سعی کنید همان جمله‌ها را با کلمه های خود و به زبان خود بازنویسی کنید. خواندن بدون فکر کردن مانند غذا خوردن بدون هضم کردن است. اگر همه حواس خود را روی متن بگذارید و با آن درگیر شوید، هم بهتر متن را درک می کنید و هم سرعت بیشتری خواهیدداشت.

8. روشی دیگر برای خواندن سرعتی “scanning” است. هنگامی که متنی را اسکن می‌کنید باید اطلاعات خاص را به شکل کلمه، عبارت و غیره در آن پیدا کنید. به محض یافتن اطلاعات مورد نظر خود، از ادامه خواندن دست بکشید. این شیوه بهترین روش برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ در کنکور و دیگر آزمون ها است. به همین دلیل در پاسخ دادن به سوال های متن در کنکور، ابتدا باید سوال ها را بخوانید و سپس به سراغ متن بروید. این گونه دقیق می دانید که چه چیزی را باید جست و جو کنید.

9. بر خلاف ” scanning”، گاهی اوقات لازم است متن را تا جایی که ممکن است سریع بخوانید تا ایده اصلی متن را دریافت کنید. این تکنیک “skimming” (نگاه اجمالی و مختصر) نامیده می‌شود. فراموش نکنید که هم در scanning و هم در skimming ، باید متن را تا آنجا که ممکن است سریع بخوانید. این شیوه برای پاسخ دادن به سوال هایی که محتوای کلی متن یا ایده اصلی نویسنده را می پرسند، مفید است.

10. به یاد داشته باشید هنگام خواندن یک کتاب لازم نیست آن را از اول تا آخر بخوانید. بهتر است ابتدا نگاهی به بخش «مقدمه» در آغاز کتاب، و نیز بخش «فهرست» بیندازید. توجه کنید در بیشتر موارد اولین و آخرین پاراگراف هر فصل دربردارنده پیام اصلی کل آن فصل است. با دانستن محتوای اصلی هر بخش می توانید واژه های جدید آن فصل را به راحتی حدس بزنید.

11. هنگام برخورد با يک نکته جالب توقف کنيد: مثلاً يک کلمه‌ جديد، نحوه‌ کاربرد يک کلمه، يک ساختار گرامری، يک حرف اضافه، يک حرف تعريف، ترتيب لغات و… کمی وقت بگذاريد و فکر کنيد که چرا مثلاً در يک جمله‌ خاص از حرف اضافه at به جای on استفاده شده‌است و يا چرا از زمان حال کامل استفاده شده‌است درحالی‌که شما انتظار گذشته‌ ساده داشتيد. این گونه می توانید علاوه بر ریدینگ، رایتینگ و گرامرخود را نیز بهبود دهید.

12. جمله‌ها و عبارت‌های مفيد و کاربردی را يادداشت کنيد و در آينده باز هم آن‌ها را مرورکنید. اگر دوست نداريد هنگام خواندن توقف کنيد، می‌توانيد زير جمله‌های جالب و مفيد خط بکشيد تا بعد به آن‌ها رسيدگی کنيد. اگر پس از خواندن متنی آن را کنار بگذارید و دیگر واژه ها و نکته هایی را که یادداشت کرده اید مرور نکنید، همه چیز را از یاد خواهیدبرد و تلاشی که کرده اید بیهوده خواهدبود.

13. برای هر جمله به يک اندازه وقت صرف نکنيد. در بسياری از جمله‌ها، عبارت‌ها و ساختارهايی وجود ندارد که برای جمله‌سازی شما مفيد باشد؛ یا تکراری هستند یا شما آن‌ها را به‌خوبی می‌دانید.

در این مطلب با تقویت ریدینگ آشنا شدید. پیش از این نه رمان جذاب برای تقویت مهارت خواندن را نیز معرفی کرده‌ایم. با استفاده از نکته‌هایی که در این مطلب آموختید، می‌توانید سرعت خواندن خود را بهبود ببخشید و در آزمون‌های زبان و کنکور سریع‌تر تست‌های مرتبط با ریدینگ را پاسخ دهید. آقای مترجم در راه یادگیری و تقویت زبان انگلیسی همراه شماست. اگر سوالی درمورد تقویت مهارت خواندن دارید در بخش پیام ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط