تقویت لیسنینگ انگلیسی

هنگامی‌که یاد گرفتن یک زبان جدید را آغاز می‌کنید، منابع زیادی برای مطالعه وجود دارند. هرکس شیوه و روش متفاوتی به شما پیشنهاد می‌کند و اصرار دارد بهترین روش ممکن را به شما ارایه کرده‌است.

اما پس از مدتی که یکی از شیوه‌ها را دنبال کردید یا شیوه‌های مختلف را امتحان کردید، گیج می‌شوید. در مرحله‌ای قرار می‌گیرید که منابع زیادی را بررسی کرده‌اید، ممکن است چند منبع را هم مطالعه کرده‌ باشید. بخش‌هایی از زبان را یاد گرفته‌اید و در بخش‌های دیگر ضعیف هستید. در این مطلب تمرکز اصلی ما بر مهارت شنیداری یا لیسنینگ است. بسیاری از افراد استعداد خوبی در لیسنینگ دارند اما برخی هم استعدادی ندارند، هرچه تلاش می‌کنند نتیجه نمی‌گیرند و ممکن است تصمیم بگیرند این مهارت را کنار بگذارند. پیش از تصمیم‌گیری به راه‌کارهای تقویت لیسنینگ (listening) این مطلب، نگاهی بیندازید؛

1. برای تقویت لیسنینگ به خودتان باور داشته باشید

همه می‌دانیم که وقتی گوش دادن (listening) انگلیسی را تازه شروع کرده باشید، این کار برای شما دشوار است. اما به خود و پیشرفت گام به گام خود باور داشته باشید. اگر بخشی از مکالمه یا حتی همه آن را متوجه نشدید، دلسرد نشوید. به مرور زمان پیشرفت می‌کنید. اگر بترسید و نگران باشید انرژی خود را هدر داده‌اید و نمی‌توانید روی چیزی که می‌شنوید تمرکز کنید.

2. برای تقویت لیسنینگ گوش کنید، بخوانید و صحبت کنید

سعی کنید مهارت‌های مختلف را با هم پیش ببرید. اگر ساعت‌های طولانی فقط روی تقویت مهارت گوش دادن (listening) کار کنید، یا فقط کلمه حفظ کنید فقط یک بخش از زبان خود را تقویت کرده‌اید. در صورتی‌که باید همه جنبه‌ها را با هم پیش ببرید و از هر مهارت برای تقویت مهارت دیگر استفاده کنید. مثلا هرچه تعداد واژه‌هایی که می‌دانید بیشتر باشد، بهتر متوجه مکالمه‌ها می‌شوید، بهتر صحبت می کنید و بهتر می نویسید. بنابراین گامی بزرگ در تقویت لیسنینگ، ریدینگ و اسپیکینگ هم برداشته اید

3. برای تقویت لیسنینگ از منابع شنیداری متنوع استفاده کنید

خود را به شنیدن آهنگ، اخبار یا گوش دادن به سی‌دی‌های آموزشی محدود نکنید. بلکه همه آن‌ها را بشنوید. گاهی به اخبار گوش بدهید و کلمه‌های خبری متفاوت را بیاموزید. گاه به آهنگ موردعلاقه‌تان گوش بدهید و از ترکیب موسیقی با کلمه‌ها برای بهتر به حافظه سپردن آن‌ها بهره بگیرید. گاه هم به سی‌دی‌های آموزشی مهارت شنیداری گوش دهید تا متناسب با سطح زبان خود پیشرفت کنید.

4. برای تقویت لیسنینگ(listening)  حدس بزنید

وقتی مکالمه ای  را می شنوید، لازم نیست حتما همه بخش‌های آن را متوجه شوید. سعی کنید متناسب با موضوعی که به آن گوش می‌دهید آن چه متوجه‌نمی‌شوید را، حدس بزنید. به این صورت تمرکز خود را هم بالاتر می‌برید. به علاوه پس از آن که به مکالمه‌های متفاوتی گوش کردید، توانایی حدس زدن شما هم ارتقا می‌یابد.

5. برای بهبود لیسنینگ شنونده فعال باشید

حتما شما هم تبلیغات زیادی درمورد یادگرفتن یک زبان خارجی در خواب دیده‌اید. کار راحت و جذابی هم هست! شما می‌خوابید و خودبه‌خود زبان یاد می‌گیرید! اما آیا به نظر شما این روش منطقی است؟ آن چه را که در خواب بیاموزید فقط در خواب قابل استفاده است! پس می‌توانید بخوابید و خواب ببینید که انگلیسی صحبت می‌کنید!

این‌که هنگام رانندگی یا ظرف شستن یا حتی خواب به سی‌دی‌ها یا آهنگ‌های انگلیسی گوش کنید، کار بدی نیست. اتفاقا برای آشنا شدن گوش شما به صداهای انگلیسی، آشنایی با تلفظ‌ها و لحن بیان جمله‌ها بسیار مفید است. اما اگر از این شیوه‌ها استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که پس از مدتی تمرکز خود را از دست می‌دهید. در حال رانندگی به یک سی‌دی آموزشی انگلیسی گوش می‌دهید اما پس از مدتی حواس شما پرت می‌شود و دیگر اصلا نمی‌شنوید که گوینده چه می‌گوید. پس بهتر است زمانی را هم به گوش دادن متمرکز اختصاص بدهید. مثلا اخبار گوش کنید و سعی کنید خلاصه‌ای از هر خبر بنویسید. به یک پادکست انگلیسی گوش کنید و سعی کنید نکته‌هایی از آن را یادداشت کنید و کلمه‌های جدید را بنویسید.

6. کنترل استرس برای بهبود لیسنینگ

اگر در محیطی قرار بگیرید که هیچ استرسی برای آموختن نداشته باشید، زبان شما تقویت نمی‌شود. مثال‌های مورد پیش را به یاد بیاورید: هنگامی‌که در حال رانندگی هستید و صدای یک انگلیسی زبان در ماشین شما پخش می‌شود، همه حواس شما به رانندگی است و اصلا نگران نیستید که بخشی از صحبت‌ها را متوجه نشوید، یا هنگامی‌که در خواب به یک پادکست انگلیسی گوش می‌دهید! در این شرایط شما هیچ استرسی ندارید. از آن سو زمانی را در نظر بگیرید که استرس زیادی دارید. مثلا در کلاس زبان حضور یافته‌اید و معلم شما بازی‌ای برای محک زدن مهارت شنیداری پیشنهاد می‌کند، در چنین شرایطی اگر مهارت شنیداری ضعیفی داشته‌باشید، استرس زیادی می‌گیرید که برای یادگیری اصلا مفید نیست. اما اگر در شرایطی قرار بگیرید که سطح استرس متوسطی داشته‌باشید. مثلا وقتی خود را ملزم کرده‌اید که به یک پادکست انگلیسی گوش دهید و همه صحبت‌ها را بنویسید. در این شرایط ذهن شما تلاش می‌کند همه چیز را بفهمد اما استرس زیادی را هم تجربه نمی‌کند.

7. هر روز زمانی برای تمرین لیسنینگ درنظر بگیرید

نمی‌توانید توقع داشته باشید که مهارت listening شما خودبه‌خود بهبود پیدا کند! باید روزانه زمان مشخصی را برای تقویت مهارت گوش دادن یا لیسنینگ صرف کنید. گوش دهید، یادداشت کنید، واژه‌های جدید را بنویسید، معنی آن‌ها را پیدا کنید و مرورشان کنید. به این صورت پس از مدتی شاهد بهبود مهارت‌ شنیداری خود خواهیدبود.

8. از منابعی استفاده کنید که متن نوشته شده آن را دارید

پس از این‌که یک یا دو بار به فایل صوتی گوش دادید، مجددا به آن گوش دهید و به متن نوشته شده آن نگاه می‌کنید. به این صورت کلمه‌هایی که برای شما آشنا نیستند را راحت‌تر پیدا می‌کنید. علاوه‌بر آن متوجه می‌شوید که کدام بخش‌ها را اشتباه شنیده‌اید.

9. لهجه‌های متفاوت برای تقویت لیسنینگ

به پادکست‌ها، آهنگ‌ها و سی‌دی‌های آموزشی با لهجه‌های مختلف گوش دهید. مثلا اگر مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید، هم به آهنگ‌های لهجه آمریکایی گوش دهید و هم به آهنگ‌های لهجه بریتانیایی. به این صورت در برخورد با افراد مختلف اعتمادبه‌نفس خود را از دست نخواهیدداد.

آن‌چه در این مطلب آموختید در کنار تقویت رایتینگ و تقویت ریدینگ برای شما مفید است و می توانید با صرف زمان و استفاده از این نکته های زبان خود را تقویت کنید. آقای مترجم تلاش می‌کند بهترین شیوه‌های یادگیری و تقویت زبان در منزل را به شما آموزش دهد و در این راه همراه شما باشد. اگر سوالی درمورد تقویت مهارت شنیداری دارید در پایان همین مطلب با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط