چگونه یک محتوای خوب تولید کنیم؟

(2 رای‌ها)
161
100

تولید محتوای خوب یک انتخاب است. می‌توانید زمان و انرژی خود را روی تولید محتوای خوب و ایجاد نام تجاری موفق بگذارید و این‌گونه به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید، یا راه آسان‌تر را انتخاب کنید و محتواهای ضعیف بنویسید؛ مسیری که در نهایت شما را به جایی نمی‌رساند و فقط منجر به اتلاف وقت، انرژی و منابع می‌شود.

 مسیر بازاریابی محتوا روشن است. به منظور ارتقای سئو و افزایش بازدید و بهینه‌سازی سایت باید محتوای خوب در وبلاگ یا وب‌سایت خود قرار دهید. اهمیت تولید محتوا تا جایی است که امروزه با پدیده ای به نام بازاریابی محتوا روبه رو هستیم. در بازاریابی محتوا از طریق تولید محتوای ارزشمند به جذب مخاطب و مشتری می پردازیم.

اگر محتوایی که می نویسید اصل باشد، موتورهای جست‌و‌جو سایت شما را بیشتر در معرض دید قرار می­دهند. گوگل سایت‌های با محتوای تکراری را مجازات می‌کند و به سایت هایی که محتواهای اصل و باکیفیت دارند، پاداش می‌دهد. بنابراین محتوای خوب نه تنها کیفیت وب سایت را ارتقا می‌دهد، بلکه رتبه‌بندی سایت را در موتورهای جست‌و‌جو بهبود می بخشد و این خود می­تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی کسب ­وکار داشته باشد. 

به هر دلیلی که محتوای سایت تولید می­ کنید، چه برای کسب­ وکار و چه برای سرگرمی، مهم است که کارتان را درست انجام دهید. در ادامه این مطلب نکاتی برای تولید محتوای خوب بیان می­ شود.

1. تولید محتوای اصل برای بهینه‌سازی سایت

همان طور که قبلا ذکر شد، تولید محتوای اصل برای گوگل و سایر موتورهای جست‌و‌جو اهمیت بسیاری دارد. کپی کردن مطالب دیگران منجر به مجازات از جانب گوگل می­شود. اگر به این موضوع ایمان ندارید، می‌توانم با مثال‌هایی به شما اثبات کنم که این مساله واقعیت دارد. زمانی که مقاله ­های ezine در رتبه­ بندی ­های بالای گوگل پیدا می ­شد را به یاد می ­آورید؟ اما دیگر آن‌ها را نمی­‌بینید. این مساله تصادفی نیست. این اتفاق، نتیجه یکی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم های گوگل بود که ضربه سختی به بسیاری از سایت‌ها وارد کرد. هدف از این تغییرات جلوگیری از نمایش محتوای بد در رتبه ­بندی ­های بالا بود. Mahalo یک مزرعه محتوا بود که هر روز با یک محتوای جدید به ­روز می­شد، اما محتوای آن اصل نبود و گوگل آن‌ را مجازات کرد.

بگذارید کمی بیشتر راجع به تولید محتوای اصل توضیح بدهم. اصل­ بودن محتوا  به معنای اصالت داشتن محتوا است. ایده‌های شما باید اصل باشند! اگر مفاهیم مشابه یا پست ­های دیگران بارها و بارها اصلاح شوند، به معنای محتوای اصل نیست. به دنبال را­ه های آسان و کم­ هزینه ­ای مانند ایجاد یک ربات محرمانه و ترکیب مجدد مطالب با استفاده از کلمه‌های عجیب یا جمع ­آوری مقاله ­ها از سایت‌های مختلف و انتشار دوباره آن‌ها نباشید. این موارد روش­ های سریعی به نظر می‌رسند اما کیفیت ندارند و شما را به هدف اصلی تولید محتوا نمی‌رسانند.

دو قانون را در زندگی به خاطر بسپارید:

  1.        همیشه همان چیزی را به دست می ­آورید، که بهای آن را داده ­اید.
  2.        اگر چیز مفیدی برای گفتن ندارید، بهتر است ساکت بمانید.

این دو قانون ساده شما را در مسیر تولید محتوای با کیفیت و بهینه‌سازی سایت یاری می‌دهند، که نتیجه آن طی چند سال مشخص می‌شود و بازدهی شگفت‌انگیزی دارد. البته این دو قانون در زمینه‌های مختلف زندگی مفید هستند.

2. تمرکز بر عنوان های جذاب برای بهینه سازی سایت

یک عنوان خوب توجه خوانندگان را به خود جلب می­کند. به آمار جالب سایت Copyblogger نگاه کنید:

  • 80 درصد از مردم فقط عنوان‌ها را می­ خوانند.
  • تنها 20 درصد از افراد بقیه مطلب را هم مطالعه می­ کنند!

این آمار عجیب اما واقعی است. به همین دلیل است که انتخاب عنوان بسیار مهم است و بر آن تاکید ویژه ای داریم.

3. محتوای خود را قابل اجرا کنید

بهترین محتواها به کاربران می‌آموزند که چگونه از اطلاعات استفاده کنند. وقتی به کاربری گفته می­ شود چگونه کاری را انجام دهد، به او توهین نمی‌کنیم، بلکه با احترام به او اطمینان می‌دهیم که با خواندن این مطلب می­ داند چگونه به بهترین نحو از مواد و ابزار مورد بحث استفاده کند.

4. تولید محتوایی که قادر به ارائه پاسخ باشد

هدف نهایی یک موتور جست‌و‌جو چیست؟ اکثر افراد در پاسخ به این سوال می‌گویند «ارائه مجموعه‌ای از پاسخ‌ها». عملکرد گوگل در این زمینه عالی است. یک پرسش را درگوگل تایپ کنید تا  مجموعه­ ای از لینک­ ها، عکس ­ها و ویدیوها به شما ارایه شود. وقتی افراد از یک موتور جست‌و‌جو استفاده می‌کنند، آن‌چه در نهایت می‌خواهند یک پاسخ است و کار موتور جست‌و‌جو ارایه آن پاسخ است زمانی که افراد در حال خواندن مطلب، مشاهده اینفوگرافیک یا تماشای ویدیو هستند هم همین اتفاق می­ افتد. افراد به دنبال پاسخی هستند که دانش آن­ها را افزایش دهد. نکته جالب این است که مردم فقط به دنبال پاسخ نیستند، بلکه می ­خواهند به سرعت پاسخ مورد نظرشان را به دست آورند. بنابراین محتوای خود را به نحوی تولید کنید که به ­راحتی بتوان آن را مرور کرد و قسمت ­های ضروری و مهم را برداشت کرد. به عبارت بهتر، با یک نگاه بتوان کلیت مطلب را متوجه شد. وقتی خواننده مطلبی را بخواند، در نهایت با سوال‌هایی روبرو می‌شود. پس از انتشار محتوا، کار نویسنده پاسخ‌ به سوال‌ها و پشتیبانی مطلب است.

5. در گزارش‌ها و اطلاعات تولید محتوا دقیق باشید

فرض کنید مقاله‌ای برای سایت شرکت خود نوشته­ اید، هزاران نفر آن را می ­خوانند و معلوم می ­شود برخی از اطلاعات آن نادرست است. این کار چه آسیبی به شرکت و اعتبار شخصی شما وارد می ­کند؟ به خاطر داشته باشید که سایت شما انعکاسی از شرکت شما است. اگر مشکلی در سایت وجود داشته باشد، از نظرمخاطبان بر محصولات شما تاثیر می‌گذارد. معتبر بودن آمار‌ها اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از محتوا‌ها به طور مستقیم به آماری که ارایه داده اند و منبع آن لینک می­ دهند. دقت در تولید محتوا اعتماد خوانندگان را به همراه دارد. جیمز فری، نویسنده کتاب محبوب «یک میلیون قطعه کوچک» را به یاد می ­آورید؟ او مجبور شد به برنامه اپرا وینفری برود و اعتراف کند که این کتاب دروغ است. بعد از آن فری چندین کتاب دیگر نوشته‌است، اما معمولا از او به عنوان مردی که یادداشت­ های خود را سرهم کرده و دروغ گفته است یاد می ­شود و نه نویسنده­ ای که آثار متعددی دارد.  رفتار او برای همیشه به کارش آسیب رساند.

6. تولید محتوای تفکر برانگیز و جذاب برای بهینه سازی سایت  

 مخاطب مجذوب همه کلمه‌هایی که می‌نویسید یا می‌گویید، می‌شود. تنها راه رسیدن به چنین مخاطبان علاقه‌مندی، تولید محتوای جذاب است. در این قسمت چند نکته را بازگو می‌کنیم که به شما کمک می‌کند برای بهینه سازی سایت، محتوا را جذاب ارایه دهید. خوانندگان را با سوال رها کنید. منظورم این نیست که یک مطلب ناقص بنویسید، بلکه بهتر است مطلب شامل سؤالاتی باشد که خوانندگان را در مورد چگونگی پیاده‌سازی اطلاعاتی که شما ارایه داده­ اید، به تامل وادارد. یک مقدمه مهم و امیدوار­کننده داشته باشید. حتما دیده‌اید که افراد چگونه به سرعت درباره محتوا­های وبلاگ تصمیم می‌گیرند؟ اگر محتوا ارزش خواندن داشته‌باشد، اکثر مردم احتمالا در چند جمله اول تصمیم می‌گیرند آن را بخوانند. به مخاطبان بگویید که چرا باید به مطلب شما اهمیت بدهند و در این مطلب در مورد چه چیزی بحث خواهیدکرد. آن‌ها را ترغیب کنید مطلب را بخوانند. انسان­ها داستان را دوست دارند. می‌توانید از حکایتی در مقدمه محتوای خود استفاده کنید یا یک داستان را در آن مطلب بازگو کنید. داستان­ ها مسایل را روشن می­ کنند. در صورت امکان، یک داستان به محتوای  خود اضافه کنید، تا هم بر جذابیت آن بیفزایید و هم در فهم مطلب به خوانندگان کمک شود. نکته نهایی که در این زمینه باید بدانید آن است که اگر محتوایی تولید کنید که موجب هیاهویی ناگهانی در دید افراد شود، موتورهای جست‌و‌جو متوجه می‌شوند که محتوای شما مهم است و به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و این باعث می‌شود موتور‌های جست‌و‌جو بیشتر به سایت شما بازگردند.

7. افزودن تصاویر و ویدیو به محتوا برای ارتباط با مخاطب 

قطعا شنیده‌اید که مردم به شیوه­ های متفاوتی یاد می ­گیرند. برخی افراد با دیدن بهتر یاد می ­گیرند، در حالی که برخی دیگر با شنیدن یادگیری بهتری دارند. مهم این است که ابزار بصری در یادگیری همه گروه ها موثر هستند. استفاده از تصاویر، فیلم ها یا نمودارها به روشن کردن منظور شما کمک می­ کند.

در همه محتوا‌ها از تصویر و ویدیو استفاده کنید. این تصاویر و ویدیو‌ها ارزش محتوای شما را بالا می‌برد. ولی از گذاشتن عکس‌های اضافی بپرهیزید. عکس‌های اضافی و غیر مرتبط، مخاطب را خسته می‌کند.

8. برای بهینه سازی سایت، محتوای کوتاه و مفید بنویسید

در سایت هیچ چیز بهتر از یک محتوای خلاصه و پر از اطلاعات مفید نیست. اگرچه تولید چنین محتوایی کاری چالش­ برانگیز و زمان‌بر است، ولی می‌تواند معجزه کند. بنابراین بر تعداد کلمه تمرکز نکنید. محتوای طولانی به معنای محتوای خوب نیست. اغلب نوشتن یک محتوای کوتاه  سخت‌تر است و در واقع زمان بیشتری را باید برای نوشتن آن صرف کرد.

9. وب سایت خود را مرتب به­ روز کنید

شروع وبلاگ یا وب سایت تعهدآور است. در صورتی که چند محتوا در آن قرار دهید و کار را ترک کنید، مخاطبان زیادی به دست نمی ­آورید. به علاوه موتورهای جست‌و‌جو هم به سایت هایی که مرتب به روز نمی شوند علاقه­ ای ندارد. چگونه وبلاگ یا سایت شما به روز می شود؟ این مساله به شما بستگی دارد. هر کس منابع و اولویت‌های مختلفی دارد. با این حال حداقل دو بار در هفته سایت را به ­روزرسانی کنید. اما فقط به روز شدن به بهینه سازی سایت شما کمک نمی کند، تلاش کنید محتوایی تولید کنید که ارزش خواندن داشته باشد.

نکته‌های نهایی در مورد تولید محتوا

نسبت به محتوا ساده رفتار نکنید. تولید محتوا کار دشواری است و یک نمونه خوب آن زمان زیادی برای تحقیق و نوشتن لازم دارد. برای تولید یک محتوای مناسب به انتخاب عنوان مناسب، دستور زبان صحیح و سازمان­دهی مطالب نیاز دارید. هنگامی که مطلب خود را می خوانید، از خود بپرسید؛

  • آیا  کلماتی وجود دارد که بتوان آن ­ها را حذف کرد؟
  • آیا بهترین اطلاعات ممکن را به خوانندگان ارایه داده­ ام؟
  • آیا این محتوا کامل است؟

امروزه بازاریابی محتوا از مهم ترین ابزار معرفی محصول است. تولید محتوای مناسب و صحیح می تواند باعث شود بازدید سایت شما بیشتر شود و مخاطب بیشتری جذب کنید. این موضوع در مراحل بعدی باعث افزایش مشتری و افزایش فروش می شود. اما آیا هر محتوایی می تواند به این نتیجه برسد؟ مسلما خیر! تیم تولید محتوای آقای مترجم با تجربه ای طولانی در این زمینه آماده خدمت رسانی و ارایه مشاوره در این زمینه است.

اشتراک پست

ارسال یک نظر

مریم کریمی

درباره نویسنده

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذراندم. زبان، ادبیات، فرهنگ و هنر کشورهای مختلف برایم جذابند.

 زبان انگلیسی را در موسسه گویش آموختم و هم اکنون درحال یادگیری زبان عربی در کانون زبان ایران هستم.

آقای مترجم در شبکه های اجتماعی

آقای مترجم را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.