بهترین کتاب‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی

 ارتباط برقرار کردن در کشورهای خارجی، مطالعه مقاله‌های مرتبط با رشته تحصیلی، موفقیت در امتحان‌های داخلی یا بین‌المللی زبان و دلایل متعددی که بهتر می‌دانید، احتمالا باعث شده تا به فکر یادگیری زبان انگلیسی باشید. استفاده از بهترین کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی، یکی از روش‌های رایج یادگیری است.

با آغاز یادگیری زبان سوال هایی ذهن شما را درگیر می کند. مثلا این که «کدام کتاب آموزش زبان را بخوانم؟»، «کدام منبع برای آموزش دستور زبان مناسب است؟» یا «کتاب آموزش زبان انگلیسی خوب کدام است؟» هستند. اندکی پس از شروع آموزش مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که «چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟».

راه‌های زیادی برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی وجود دارد. مطالعه کتاب، استفاده از دوره‌های آنلاین و رایگان سایت Udemy، فیلم دیدن، شرکت در دوره‌های آنلاین سایت Future Learn، گوش دادن به آهنگ و استفاده از اپلیکیشن‌های مناسب تقویت زبان برخی از روش‌های یادگیری و تقویت زبان انگلیسی هستند.

 انتخاب کتاب مناسب

انتخاب کتاب مناسب در فرآیند آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان مسئله‌ی مهمی است و می‌تواند در ادامه راه یادگیری زبان، تاثیر ویژه‌ای داشته باشد. با انتخاب کتاب مناسب می‌توانید با انگیزه و اشتیاق، فرآیند یادگیری و تقویت زبان انگلیسی‌ را دنبال کنید. اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید یا هم‌اکنون در حال یادگیری زبان هستید، تا انتهای این مطلب با ما باشید.

موضوع مهمی که مطرح می‌شود کاربردی بودن آموزش در دنیای واقعی است. جوئن ساسلو (Joan Saslow) یکی از دو نویسنده کتاب آموزش زبان تاپ ناچ می‌گوید: «ما در متن کتاب، از تحلیل‌ها و راهبردهای مکالمه‌ای استفاده کرده‌ایم. راهبردهای مکالمه‌ای بخشی از گفت‌وگو هستند که سبب کاهش تعارض‌ها و ادامه یافتن مکالمه می‌شوند.

تاپ ناچ همچنین محتوای نوشتاری و گفتاری بسیار وسیعی دارد که شامل مصاحبه‌های معتبر، گفت‌وگوهای واقعی و متن‌های معتبر می‌شود. دلیل به کارگیری این‌گونه محتواها اطمینان از درک و همچنین کاربرد آن‌هاست. ما معتقدیم به کارگیری راهبردهای مکالمه ای در مدل‌های عملی گفت‌وگو، در زبان آموز اعتماد به نفسی ایجاد می‌کند که بتواند در یک زبان دیگر با دیگران ارتباط برقرار کند.»

نکته قابل توجه دیگر به روز بودن کتاب‌ها است. رویکرد کتاب و روش‌های آموزشی به کار گرفته شده باید در حال حاضر برای افراد کاربرد داشته باشد. منابع آموزش زبان انگلیسی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، به طور مرتب ویرایش جدیدی را ارائه کرده‌اند.

انتخاب کتاب مناسب به نیاز فرد نیز بستگی دارد و برای هرکس متفاوت است. پیش از این تفاوت‌های میان کتاب‌های خودآموز و کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی را بیان کردیم. با توجه به این مطلب برای مثال یک نفر با توجه به نیاز خود ممکن است به سراغ کتابی برود که آموزش مکالمه‌ی انگلیسی آن با لهجه‌ی بریتانیایی باشد اما فرد دیگر لهجه‌ی آمریکایی را مد نظر قرار داده باشد.

این نیازها در سه دسته‌ی کلی قرار داده‌ می‌شوند. فرد یا به دنبال یادگیری زبان انگلیسی از ابتدا و در همه‌ی زمینه‌ها (مانند دستور زبان انگلیسی، مکالمه‌ی زبان انگلیسی و…) است یا می‌خواهد فقط در یکی از این موارد زبان انگلیسی خود را تقویت کند یا قصد شرکت در آزمون‌های زبان را دارد. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید زبان انگلیسی را از ابتدا و در همه‌ی زمینه‌ها یاد بگیرید حتما این مطلب را بخوانید.

کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی

1. کتاب آموزش زبان انگلیسی Top Notch

مجموعه‌ی Top Notch از انتشارات Pearson یکی از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه کتاب هایی است که جهت آموزش زبان و یادگیری انگلیسی با لهجه‌ی آمریکایی برای بزرگسالان از آن استفاده می شود. در ایران تعداد زیادی از مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌های زبان این مجموعه‌ی شش سطحی (چهار سطح Top Notch و دو سطح Summit) را تدریس می‌کنند. مؤلفان این مجموعه کتاب اعلام کردند که بیش از 3 میلیون نفر در سرتاسر جهان زبان انگلیسی را با استفاده از این مجموعه یاد گرفته اند.

به غیر از سطح Fundamentals که اولین سطح این مجموعه و دارای 14 درس است سایر سطح‌های این مجموعه هر کدام 10 درس دارند. یکی از نقاط قوت این مجموعه این است که به تمامی مهارت های چهارگانه (یعنی مهارت‌های شنیداری و گفتاری، مکالمه، درک مطلب و نوشتاری) پرداخته می شود.

2. کتاب آموزش زبان انگلیسی Interchange

مجموعه کتاب‌های Interchange یکی از بهترین، کارآمدترین و شناخته شده‌ترین کتاب‌های آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در سراسر دنیا می باشد و تقریبا برای تدریس در تمام آموزشگاه‌های زبان در دنیا استفاده می‌شود. این کتاب توسط استاد برجسته‌ی زبان پرفسور جک سی. ریچاردز (Prof. Jack C. Richards) نوشته شده است و توسط انتشارات کمبریج به چاپ رسیده است.

این مجموعه دارای چهار سطح است و همانند Top Notch از دوره مقدماتی تا پیشرفته را آموزش می‌دهد و مناسب آموزش زبان برای بزرگسالان و جوانان است. Interchange در عین به کارگیری جدیدترین رویکردهای آموزشی، نظرات معلمان و زبان آموزان را از نقاط مختلف دنیا گردآوری کرده است.

3. کتاب آموزش زبان انگلیسی Four Corners

این کتاب آموزش زبان انگلیسی نیز محصول کمبریج است. در چهار سطح مختلف ارائه می‌شود و همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، روی چهار مهارت زبان انگلیسی (Reading, Writing, Listening, and Speaking) تمرکز دارد. فور کورنرز رویکرد مشخصی در آموزش لغات انگلیسی دارد و در فرآیند یادگیری زبان به مکالمه زبان انگلیسی نیز توجه ویژه‌ای دارد.

این مجموعه در همان آغاز با استقبال خوبی از طرف آموزشگاه‌های زبان در کشور رو به رو شد و هم‌اکنون در بسیاری از آموزشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعی می‌توان گفت خیلی از آن‌ها این مجموعه را جایگزین مجموعه‌ی Interchange نمودند. مجموعه‌ی Four Corners برای افرادی که می‌خواهند زبان انگلیسی را با هدف برقراری ارتباط با دیگران یاد بگیرند بسیار مناسب است.

4. کتاب آموزش زبان انگلیسی American English File

از مجموعه کتاب‌های انتشارات آکسفورد که در عین پرداختن به همه‌ی مهارت‌های زبانی تاکید بیشتر آن روی تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی است. هر درس این کتاب، با آموزش دستور زبان انگلیسی، نحوه صحیح تلفظ و آموزش لغات، تلاش می‌کند تا مهارت Speaking زبان آموزان را بهبود دهد.

این مجموعه‌ی شش سطحی یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که برای آموزش انگلیسی آمریکایی به بزرگسالان تاکنون منتشر شده است. بهتر است با روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی آشنا شوید، به سرعت مطالب این کتاب‌ها را یاد بگیرید و سطح زبان انگلیسی‌تان را ارتقا دهید.

5. کتاب آموزش زبان انگلیسی English Result

مجموعه English Result مجموعه‌ای چهار سطحی است که توسط انتشارات آکسفورد برای آموزش زبان انگلیسی به زبان آموزان بزرگسال منتشر شده است. این مجموعه شامل چهار سطح Elementry، Pre-intermediate، Intermediate و Upper-intermediate است. درس‌های دو صفحه‌ای این کتاب، زبان انگلیسی مورد استفاده در دنیای واقعی را به شما آموزش می‌دهد و برای تقویت زبان انگلیسی به شما کمک می کند.

فایل‌های ویدئویی این مجموعه که براساس انگلیسی بریتانیایی است دارای زیرنویس انگلیسی است و این باعث می‌شود تا زبان آموزان صحبت‌های افرادی که صحبت می‌کنند را بهتر متوجه شوند. هر درس از سطوح مختلف مجموعه English Result شامل بخش‌هایی همچون واژگان، دستور زبان، تلفظ، موضوعاتی برای بحث و گفت‌وگو، بخش‌های مربوط به مهارت درک مطلب و مهارت نوشتاری است.

6. کتاب آموزش زبان انگلیسی Touch Stone

مجموعه‌ی Touch Stone که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است مجموعه‌ای کامل برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان و نوجوانان در سطح مقدماتی تا متوسط (A1-B2) است. طبق ادعای کمبریج این مجموعه زبان را همان‌طور که در دنیای واقعی استفاده می‌شود، آموزش می‌دهد و با استفاده از متن‌های معتبر و راهبردهای مکالمه‌ای به زبان آموز کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس و به صورت روان انگلیسی صحبت کند و زبان انگلیسی خود را تقویت کند. هم‌چنین دستور زبان، واژگان، و راهبردهای مکالمه را برای برطرف ساختن نیازهای زبان آموز در زندگی مدرن امروزی آموزش می‌دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که در آغاز متن گفتیم، انتخاب کتاب مناسب تا حدود زیادی به نیاز شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن نکاتی که به آن‌ها اشاره شد، طیفی از کتاب‌های مختلف هستند که می‌توانند نیازهای شما در یادگیری زبان را برطرف کنند. حتی از کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی نیز می‌توانید برای یادگیری و تقویت این زبان استفاده کنید.

حل تمرین‌های این کتاب‌ها و تداوم در مطالعه، کلید ادامه این مسیر و موفقیت در یادگیری و تقویت زبان انگلیسی است. ذکر این مسئله نیز مهم است که بسیاری از کتاب‌های نام برده شده در کلاس‌ها و مؤسسه‌های مختلف تدریس می‌شوند که خود می‌تواند کمک بزرگی باشد.

شاید این مطالب نیز برای شما مفید باشند

شما کدام کتاب‌های آموزشی را مطالعه کرده‌اید؟ آیا برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی به شما کمک کرده‌اند؟ تجربه‌ها و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط