کتاب "جامعه‌های استارتاپی"

صفحه اصلی » کتاب‌ها » جامعه‌های استارتاپی
جامعه‌های استارتاپی

نام کتاب انگلیسی: Startup Communities

نویسنده: برد فلد

مترجم: علیرضا کاظمی نیا

قطع: رقعی

کاغذ: تحریر

تعداد صفحه: 167 صفحه

معرفی کتاب جامعه های استارتاپی

جامعه‌های استارتاپی در سراسر جهان از کشورهایی هم‌چون ایسلند گرفته تا شهرهای بزرگی در سراسر ایالات متحده مثل بولدر، بوستون، نیویورک، سیاتل و اوماها ظاهر شده‌اند. این اکوسیستم‌های کارآفرینی ترغیب‌کننده نوآوری، راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و رشد شغلی هستند. این روزها، ایده‌های بزرگ کسب‌وکار از هر کجا می‌توانند آغاز شوند. این کتاب می‌تواند همان جرقه‌ی بیداری فکر شما باشد.

 استارتاپ‌ها هسته همه کارهای ما را تشکیل می‌دهند. زندگی هر فردی یک استارتاپ است که با تولد او آغاز می‌شود. هر شهری، زمانی یک استارتاپ بوده‌است. همین قضیه درباره هر شرکت، نماد و پروژه‌ای نیز برقرار است. امروزه در حال مشاهده تغییری بسیار بزرگ از جامعه‌ای سلسله مراتبی که در عنصر صنعتی غالب بود، به سمت جامعه‌ای دارای شبکه‌های متنوع هستیم که در عصر ارتباطات ظهور می‌کند و بر دنیای مجازی و دنیای فیزیکی تسلط دارند. در سراسر این شبکه گره‌هایی وجود دارند که به صورت استارتاپی شروع به کار کرده‌اند. چنین گره‌هایی به سرعت در حال ظهور هستند و دیگر ساختار سلسله مراتبی بر آن‌ها حاکم نیست. انرژی، نوآوری و فعالیت جامعه در سراسر این شبکه پخش شده است و در مکان‌های غیرقابل انتظار تجمع پیدا می‌کند که بخش عمده‌ای از این انرژی، در منطقه جغرافیایی کوچکی به‌نام جامعه‌های استارتاپی متمرکز است. افراد دانشگاهی به این جامعه‌ها، خوشه می‌گویند و نظریه‌هایی در مورد نحوه به وجود آمدن آن‌ها، شرایط بلوغ و نحوه تکاملشان ارائه می‌کنند.

کتاب جامعه های استارتاپی از نظر برادفلد

بر اساس بیش از بیست سال تجربه برادفلد و همچنین کمک های کارآفرینان در بولدر و دیگر جامعه‌های نوپای استارتاپی، منابع قابل اعتمادی جمع‌آوری شده‌اند که به طرز ماهرانه‌ای به بررسی منابع مورد نیاز برای ایجاد یک جامعه استارتاپی در هر شهر و در هر زمان، می‌پردازند. با استفاده از این کتاب، می‌توانید بینش‌های ارزشمندی برای ایجاد جامعه‌ استارتاپی پر جنب و جوش کسب کنید. 

در مسیر کتاب جامعه‌های استارتاپی، فلد جزئیات اصول انتقادی برای تشکیل یک جامعه استارتاپی پایدار را شرح می‌دهد و تاکتیک‌های مورد نیاز را به بحث می‌گذارد. همچنین شما با این ایده آشنا می‌شوید که یک جامعه برای آن‌که بتواند هم به‌طور عمقی و هم به‌طور سطحی رشد کند و فرهنگ کارآفرینی را در خود گسترش دهد، کارآفرینان باید خود را مسئول بدانند. علاوه برآن خواهید دید که تنها راه واقعی تبدیل شدن به رهبر جامعه استارتاپی، تعهد درازمدت  به آن است.

در ادامه کتاب، فلد گفت‌و‌گو را ادامه می‌دهد و به تحلیل این موضوع می‌پردازد که همه افرادی که به جامعه‌های استارتاپی علاقه‌مند هستند، باید بتوانند آزادانه به آن بپیوندند؛ این افراد ممکن است از هر گروه سنی یا صنفی باشند. دانش‌آموزان، پژوهشگران، استاد‌های دانشگاه، کارکنان شرکت‌ها، وکلا و سرمایه گذاران، همه می‌توانند آزادانه وارد جامعه استارتاپی شوند. وی همچنین نشان می‌دهد که باید فعالیت‌ها و رویدادهایی در جامعه استارتاپی ایجاد شود که همه افراد، از مدیران عالی‌رتبه گرفته تا کارمندان ساده، درآن مشارکت کنند. 

در فصل‌هایی از این کتاب، فلد توضیح می‌دهد که بولدر، پنج جامعه استارتاپی در زمینه‌های نرم‌افزار و اینترنت، زیست‌فناوری، فناوری‌های سبز، مواد غذایی طبیعی و سبک‌های زندگی سالم دارد. این پنج جامعه، موازی با یکدیگر مشغول به فعالیت هستند. فلد زمان خود را صرف بخش فناوری (نرم‌افزار/ اینترنت) کرده و از تجربه‌های دوستانی که در سایر بخش‌ها فعالیت داشته‌اند نیز استفاده کرده‌است.

در ابتدا این کتاب با یک داستان شروع شده‌است و پس از آن اصول به وجود آوردن یک جامعه استارتاپی پایدار را ارائه دادهاست. کتاب جامعه‌های استارتاپی به عنوان یک راهنمای عملی، نه تنها به شما نشان می‌دهد که جامعه‌های استارتاپی چگونه کار می‌کنند، بلکه به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید در هر جا این جامعه‌ها را راه اندازی کنید.

مخاطب‌های کتاب جامعه‌های استارتاپی

مخاطب‌های این کتاب تمام کسانی هستند که می‌خواهند در ایجاد و حفظ یک جامعه ‌استارتاپی در شهر خود مشارکت کنند. این کتاب برای همه کارآفرینان مناسب است؛ چرا که کارآفرینان در قلب هر استارتاپ و جامعه‌ ‌استارتاپی حضور دارند. اما از آن جایی که جامعه‌های استارتاپی بخش های گوناگونی دارند و شرکت کنندگان مختلفی در آن‌ها همکاری می‌کنند، مخاطبین این کتاب فقط به کارآفرینان محدود نمی‌شود. مطالعه این کتاب به دانشگاهیان، سرمایه‌گذاران، مربیان، ارائه‌دهندگان خدمات، شرکت‌های بزرگ و حتی کسانی که به دنبال شروعی تازه هستند، توصیه می‌شود. هم‌چنین تمام افراد کنجکاو که نوآوری‌های بسیاری در ذهن دارند، می‌توانند از ایده‌های جالب و نابی که در این کتاب گفته‌شده بهره ببرند.

ترجمه کتاب جامعه‌های استارتاپی در آبان ماه سال 1394 توسط وب سایت آقای مترجم آغاز شد و در آذر ماه سال 1395، با همکاری انتشارات نشریار به چاپ رسید. به‌دنبال استقبال کم‌نظیر مخاطب‌ها  از این کتاب، در فروردین 1396 تجدید چاپ شد. هم‌اکنون در آینده‌ای نزدیک این کتاب ارزنده به چاپ سوم خواهد رسید. 

جامعه‌های استارتاپی

نام کتاب انگلیسی: Startup Communities

نویسنده: برد فلد

مترجم: علیرضا کاظمی نیا

قطع: رقعی

کاغذ: تحریر

تعداد صفحه: 167 صفحه