زمان مناسب برای شروع اسپیکینگ

اسپیکینگ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یادگیری زبان است. از سویی بزرگترین ترس بشر، ترس از صبحت کردن مقابل جمع است. این ترس حتی هنگام صحبت کردن به زبان مادری هم خود را نشان می‌هد. اما می‌دانیم که هدف از یادگیری زبان، برقراری ارتباط است. پس ناچاریم اسپیکینگ خود را تقویت کنیم و با نیتیوها صحبت کنیم.

تیم آقای مترجم زمان زیادی صرف کرده تا بیابد بهترین زمان برای آغاز اسپیکینگ به یک زبان خارجی چه موقع است. اما معمولا پاسخ‌ها در دو طیف افراطی قرار می‌گیرند. بعضی معتقدند از همان ابتدای یادگیری یک زبان خارجی باید اسپیکینگ را تمرین کنید. بعضی دیگر اعتقاد دارند اول باید به اندازه کافی ورودی به مغزتان بدهید، با تمرین‌های لیسنینگ، ریدینگ و لغت و گرامر مغز را تغذیه کنید و سپس زبان باز کنید! آقای مترجم اول مزایا و معایب هر نظریه را بررسی می‌کند و سپس بهترین زمان ممکن را مشخص می‌کند.

مزایای زود شروع کردن

اسپیکینگ شما سریع‌تر تقویت می‌شود. شاید امر واضحی به نظر برسد، اما بار دیگر با اطمینان می‌گویم هرچه سریع‌تر صحبت کردن را آغاز کنید، مهارت‌های اسپیکینگ شما سریع‌تر پیشرفت می‌کند و بهتر حرف خواهیدزد.

اگر صبحت کردن را زود شروع کنید، راحت‌تر با اشتباه کردن کنار می‌آیید. اشتباه بخش اجتناب‌ناپذیر زبان است. اگر زودهنگام صحبت کردن را شروع کنید، اشتباه‌های بیشتری خواهیدداشت، بااین حال می‌فهمید که با هر اشتباه، بیشتر یاد می‌گیرید. پس ترسی از اشتباه کردن نخواهیدداشت.

معایب زود شروع کردن

زود شروع کردن اسپیکینگ به ساختار ذهنی نیرومندی احتیاج دارد. شما باید اعتمادبه‌نفس زیادی هم داشته باشید. اگر مدام اشتباه‌های خنده‌دار یا برداشت‌های بد از خود به جا بگذارید، ناامید و سرخورده می‌شوید؟ یا فقط به چشم تجربه به آن‌ها نگاه می‌کنید؟

معمولا هنگام صحبت کردن با نیتیوها با مقاومت روبه‌رو می‌شوید. بعضی از افراد دوست دارند سطح زبان دیگران را بسنجند و اگر سطح پایینی داشته باشید آن‌ها نسبت به شما سخت‌گیرتر می‌شوند. ممکن است کسی متوجه منظور شما نشود. یا شما متوجه منظور اهالی زبان نشوید.

مزایای دیرتر شروع کردن

دیر شروع کردن به معنای شروع کردن اسپیکینگ پس از هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها تمرین است. منابع ورودی بیشتری خواهیدداشت. هرچه پیش از آغاز اسپیکینگ، بیشتر روی دایره واژگان، گرامر لیسنینگ و ریدینگ خود کار کنید، هنگام صحبت کردن هم بهتر منظور فرد مقابل را درک خواهیدکرد و هم بهتر منظور خود را خواهیدرساند.

معایب دیرتر شروع کردن

ممکن است به دام کمال‌گرایی بیفتید. اگر صحبت کردن را به تعویق بیندازید ممکن است مدام با خود بگویید بگذار کمی بیشتر بخوانم، بیشتر یاد بگیرم و بعد صحبت کنم. در این شرایط همیشه «بیشتر» وجود دارد، درنتیجه مدام صحبت کردن به تعویق می‌افتد. این تعویق در اصل به دلیل ترس از صحبت کردن و گرایش کمال‌گرایی است.

زمان مناسب برای شروع مکالمه

زمان مناسب برای شروع مکالمه جایی در میانه این دو طیف افراطی است. عوامل موثر در تعیین زمان مناسب برای شروع مکالمه شامل موراد زیر هستند؛

1. نقش فاصله زبانی در شروع اسپیکینگ

اگر ساختارهای زبان مقصد به ساختارهای زبان مادری شما نزدیک باشد، سریع‌تر می‌توانید مکالمه را شروع کنید. منظور از ساختا‌رهای زبانی، واژگان، دستور زبان و نوع قرار گیری اجزای جمله است. اگر ساختار زبانی شما از زبانی که می‌آموزید فاصله زیادی داشته باشد، اسپیکینگ کمی دشوارتر می‌شود. درنتیجه لازم است ابتدا کمی گرامر و واژگان خود را تقویت کنید، به لیسنینگ و ریدینگ بپردازید و سپس مکالمه را شروع کنید. با این حال اگر یک سال را صرف خواندن کتاب‌های درسی و گوش دادن به سی‌دی‌های آموزشی کنید، کار درستی نیست. پس از این مدت شروع اسپیکینگ دشوارتر می‌شود. سعی کنید ساختار جمله را بیاموزید و پس از دو ماه حرف زدن را آغاز کنید. اشتباه‌های هنگام حرف زدن اجتناب‌ناپذیر هستند. هرچه بیشتر اشتباه کنید، بیشتر می‌آموزید.

2. تجربه‌های قبلی

اگر یک بار ترس از حرف زدن را شکست دهید، بارهای بعد این کار ساده‌تر و ساده‌تر می‌شود. زبان‌آموزی که تجربه یادگیری و حرف زدن لذت‌بخشی در زبان فرانسوی داشته باشد، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کند. اگر این زبان‌آموز تصمیم به یادگیری زبان اسپانیایی داشته باشد، در مقایسه با کسی که پیش از این زبانی نیاموخته‌است، بهتر زبان را یاد می‌گیرد و سریع‌تر شروع به صحبت می‌کند.

به دلیل ترس و خجالت بسیاری از زبان‌آموزان تا هنگامی‌که واقعا مجبور نباشند، سراغ اسپیکینگ نخواهندرفت! گروه کوچکی از زبان‌آموزان ترجیح می‌دهند از همان ابتدا اسپیکینگ را شروع کنند. شما باید جایی در میان این دو طیف قرار بگیرید. زمان دقیق مناسب را کسی جز شما نمی‌تواند تعیین کند. اما برای تعیین زمان مناسب به نکته‌هایی که در این مطلب اشاره شد، دقت کنید. تجربه‌ها و سوال‌های خود درمورد زمان مناسب اسپیکینگ را با آقای مترجم در میان بگذارید.

مطالب مرتبط