خطاهای لیسنینگ زبان انگلیسی هنگام مکالمه که اعتماد به نفس شما را کم می کند

اشتباه‌ها در گوشه و کنار کمین می‌کنند تا شما را بترسانند و اعتمادبه‌نفستان را از بین ببرند. این اشتباه‌های موذی و خطرناک وقتی خود را نشان می‌دهند که اصلا انتظارش را ندارید. ممکن است کلمه جدیدی در مکالمه باشد که نمی‌دانید چه معنایی دارد یا تلفظی که هیچ‌وقت نشنیده‌اید. اشتباه‌های شنیداری می‌توانند ترس را در وجودتان بیدار کنند. این حس کمی هم اغراق‌شده خود را نشان می‌دهد.

لیسنینگ مهم‌ترین مهارت هنگام یادگیری زبان است. با تقویت لیسنینگ می‌توانید یک زبان را به‌خوبی یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید. می‌توانید نکته‌های مهم بسیاری را یاد بگیرید که هنگام لیسنینگ به شما کمک کنند و از طریق آن‌ها مهارت لیسنینگ خود را ارتقا دهید، اما باز هم جنبه‌های تاریکی وجود دارند. آن‌چه در این مطلب می‌آموزید، جنبه‌های تاریکی هستند که در گوشه و کنار مخفی شده‌اند. آقای مترجم آن‌ها را به شما معرفی می‌کند و جای دقیقشان را نشان می‌دهد تا نتوانند شما را بترسانند و اعتماد به نفستان را از بین ببرند.

ابتدا باید توجه داشته باشید که اگر به سادگی می‌توانید هر کلمه یا جمله نوشته‌شده را بخوانید، به این معنا نیست که وقتی آن را در یک جمله طولانی هنگام مکالمه شنیدید هم می‌توانید آن را تشخیص دهید و معنایش را در همان لحظه به‌یاد بیاورید. ممکن است زمان زیادی را فقط به ریدینگ اختصاص دهید و هنگامی‌که مشاهده کردید لیسنینگ و اسپیکینگ ضعیفی دارید سرخورده شوید و انگیزه یادگیری را از دست بدهید. نکته مهم این است که باید به همه جنبه‌های یادگیری زبان اهمیت دهید و در همه آ‌ن‌ها قوی و حرفه‌ای شوید. اشتباه‌های بزرگ شنیداری هنگام مکالمه و راه‌های اجتناب از آن‌ها را با هم می‌خوانیم؛

1. غلبه استرس هنگام مکالمه

هنگام یادگیری زبان استرس کمین پشت دیوارها کمین کرده تا در فرصت مناسب بر شما غلبه کند. هرچه بیشتر یاد بگیرید، متوجه می‌شوید بخش‌های زیادی وجود دارند که چیزی از آن‌ها نمی‌دانید. در این هنگام است که اگر مراقب نباشید از غول استرس شکست می‌خورید. استرس بیش‌ازحد ممکن است شما را متوقف کند، اجازه ندهد به تقویت زبان بپردازید. اگر تاحدی استرس داشته باشید که نتوانید تمرکز کنید، یادگیری زبان را به‌طور کامل کنار می‌گذارید.

راه غلبه بر غول ترس، گوش دادن در خلوت است. اول خود را در فضای کلاسی یا محیط واقعی قرار ندهید. به آهنگ ها و پادکست‌های فراوان گوش دهید. هر آهنگ یا پادکست را آن‌قدر گوش دهید تا به محتوای آن کامل مسلط شوید، همه کلمه‌ها و اصطلاح‌ها را تشخیص دهید و معنای آن‌ها را بفهمید. حتما می‌دانید فقط گوش دادن به یک آهنگ در تقویت لیسنینگ موثر نیست، بلکه باید قواعد یادگیری زبان از طریق آهنگ را اجرا کنید. با گذشت زمان متوجه می‌شوید در کلاس هم لیسنینگ و اسپیکینگ بهتری دارید، سپس می‌توانید مهارت‌های خود را در محیط اصلی آزمایش کنید.

2. تشخیص ندادن کلمه‌های آشنا هنگام مکالمه

بعضی از زبان‌آموزان لیست‌های طولانی کلمه برای حفظ کردن دارند. آن‌ها فکر می‌کنند هرچه بیشتر کلمه حفظ کنند، لیسنینگ و اسپیکینگ بهتری خواهندداشت. حتی وقتی یک کلمه را می‌شناسید و معنای آن را می‌دانید اگر تمرین‌های درست لیسنینگ نداشته باشید، ممکن است در مکالمه نتوانید آن کلمه را تشخیص دهید. هنگام مکالمه ممکن است دو یا چند کلمه باهم ادغام شوند و بخش‌هایی از آن‌ها حذف شود.

راه مقابله با این اشتباه گوش دادن به پادکست‌ها و سخنرانی‌های فراوان است. وقتی با یک کلمه در یک متن خاص روبه‌رو شوید، چند بار آن را بشنوید و به کاربردهای مختلف آن گوش کنید، در برخوردهای بعدی راحت‌تر می‌توانید کلمه موردنظر را تشخیص دهید.

3. وقت خاصی برای تمرین‌های لیسنینگ درنظر نگرفتن

بسیاری از زبان‌آموزان زمان زیادی برای ریدینگ و رایتینگ صرف می‌کنند اما به لیسنینگ و اسپیکینگ اهمیتی نمی‌دهند. شاید به دلیل دردسترس‌تر بودن و محبوب‌تر بودن کتاب‌ها، داستان‌ها و متن اخبار باشد، شاید هم به‌خاطر ترس از روبه‌رویی با صداهایی که خوب متوجه نمی‌شویم و خوب نمی‌توانیم آن‌ها را ادا کنیم. هر دلیلی برای فرار از تمرین لیسنینگ داشته باشیم، اشتباه است. زبان‌آموزان به روان صحبت کردن اهمیت زیادی می‌دهند. اما اگر لیسنینگ خود را تقویت نکرده‌باشید و تمرین‌های منظم نداشته باشید، نمی‌توانید توقع روان صبحت کردن داشته باشید.

از کتاب‌های صوتی، سی‌دی‌ها و فایل‌های صوتی همراه کتاب و دیگر منابع شنیداری کمک بگیرید. هر چهار مهارت ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ را هم‌راستا با هم ارتقا دهید. توجه بیش‌ازحد به یکی از بخش‌ها و فراموش کردن بخش دیگر باعث می‌شود فرایند یادگیری زبان کامل نشود.

4. لذت نبردن از منابع لیسنینگ انتخاب‌شده

تمرین لیسنینگ برای بعضی زبان‌آموزان کار دشوار و طاقت‌فرسایی است. بعضی دیگر ممکن است لیسنینگ را به چشم یک کابوس ببینند. اگر به منابعی که برای یادگیری و تقویت لیسنینگ خود انتخاب می‌کنید علاقه نداشته باشید، تمرین لیسنینگ واقعا کابوس خواهدبود! اگر از تمرین لذت نبرید، وقت زیادی را صرف آن نمی‌کنید. مسلما با سه دقیقه تمرین در روز لیسنینگ شما پیشرفتی نخواهدداشت. گوش دادن به موضوعی که از آن لذت می‌برید، حتی اگر ساعت‌ها طول بکشد، لذت‌بخش و جذاب است.

5. توقع‌های عجیب‌وغریب

اگر توقع داشته باشید از روز اولی که یادگیری زبان را آغاز کردید بتوانید با اهالی بومی آن زبان سخن بگویید، به نتیجه نمی‌رسید. تقویت مهارت‌ لیسنینگ و دیدن تاثیر آن هنگام مکالمه امری زمان‌بر است. شاید تمرین‌های امروز شما یک یا دو سال بعد نتیجه بدهد.

6. ترجمه کردن در ذهن

وقتی با کسی حرف می‌زنید، به‌طور ناخودآگاه در ذهنتان حرف‌های او را به زبان مادری ترجمه می‌کنید. ترجمه هنگام مکالمه، باعث می‌شود حرف‌های بعدی را متوجه نشوید. تمرکزتان را از دست بدهید و هنگامی‌که چند کلمه اول را کامل متوجه شدید، می‌بینید چند جمله را از دست داده‌اید. به جای ترجمه کلمه به کلمه، تمرکز کنید و سعی کنید معنی کلی چند جمله را به زبان اصلی متوجه شوید.

اشتباه‌های لیسنینگ هنگام مکالمه ممکن است بین فایل‌هایی که دانلود کرده‌اید اما هیچ‌گاه آن را گوش نداده‌اید، یا در روزهای «شنبه» که قرار است بیایند و شما تمرین را شروع کنید، مخفی شده‌باشند. آقای مترجم به شما کمک می‌کند این اشتباه‌ها را بیابید و تصحیحشان کنید.

مطالب مرتبط