نکات مهم در تولید محتوا

تولید محتوا به اندازه طراحی و زیبایی وب‌سایت شما اهمیت دارد و می‌تواند باعث جذب مخاطبان بیشتر برای کسب‌وکارتان شود! محتوای مناسب و با کیفیت، نتایج موتورهای جست‌وجو را هدایت می‌کند، ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کسب‌وکارتان جایگاه فوق‌العاده‌ای در بین رقبا پیدا کند.

اما چگونه می‌توان محتواهایی با کیفیت برای وب‌سایت تولید کرد؟ چه نکاتی باید رعایت شوند؟ آیا واقعا می‌توان محتواهایی تولید کرد که مخاطبان را به مشتری‌هایی وفادار تبدیل کنند؟

در پاسخ باید بگوییم بله! دقیقا به همین خاطر است که می‌گویند محتوا پادشاه است. چون می‌تواند چنین تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر کسب‌وکارتان داشته باشد. اما اگر می‌خواهید تولید محتوا شما صد در صد اثرگذار باشد بهتر است نکات مهمی را رعایت کنید. در ادامه شما را با نکات مهم در تولید محتوا آشنا می‌کنیم.

1- سرچ کردن را فراموش نکنید.

شما درباره هر موضوعی که بخواهید مطلب بنویسید، بهتر است ابتدا درباره آن سرچ کنید و اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید. در برخی از مواقع ممکن است فکر کنید که درباره موضوعی اطلاعات کافی دارید و نیاز به سرچ کردن ندارید. اما بهتر است باز هم در اینترنت جست‌وجو کنید تا بتوانید با بخش‌های مختلفی که درباره آن موضوع وجود دارد، آشنا شوید و محتوای متنی جامع و کاملی درباره موضوع مورد نظرتان تولید کنید.

2- هدف خود از تولید محتوای متنی را مشخص کنید.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، هدف خود از تولید محتوا را تعیین کنید و مشخص کنید چه پیامی را می‌خواهید به مخاطب هدف‌تان منتقل کنید. سپس روی آن پیام تمرکز کنید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن و با لحن و جملاتی مناسب آن را به مخاطبان‌تان منتقل کنید.

3- قالب کلی (outline) طراحی کنید.

برای اینکه بتوانید محتوای متنی منسجم و منظمی تولید کنید، بهتر است قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، یک قالب کلی برای متن‌تان به وجود آورید و طبق آن نگارش محتوای متنی‌تان را آغاز کنید. مثلا تعیین کنید در مقدمه چه نکاتی را می‌خواهید ذکر کنید یا هنگام نوشتن قسمت اصلی مطلب‌تان، از بین نکاتی که سرچ کرده‌اید کدام یک را اول بیاورید و …

فکر کردن به این موضوعات باعث می‌شود مطلب‌تان را با روال منطقی و منظم بنویسید و خواننده دچار سردرگمی نشود.

4- تیترهای جذابی انتخاب کنید.

تیترها به ویژه عنوان اصلی نقش مهمی در جذب مخاطبان دارند. وقتی فردی محتوای متنی شما را می‌بیند، اول به تیتر آن توجه می‌کند. اگر عنوان جذاب و خوبی نوشته باشید، شروع به خواندن محتوای متنی می‌کند. اما اگر تیترتان جذاب نباشد، هیچ‌گاه متن‌تان را مطالعه نخواهد کرد. در این شرایط حتی اگر مطالب جذابی نیز در طول متن مطرح کرده باشید، اما تیتر جذابی نداشته باشید، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. هر چه تیترهای احساسی‌تر، زیباتر و جذاب‌تری طراحی کنید، احتمال اینکه مخاطبان‌تان مطلب شما را مطالعه کنند بیشتر خواهد شد.

5- تمرکز ویژه‌ای بر نوشتن مقدمه داشته باشید.

بعد از تیترها، مقدمه‌ محتوای متنی می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان ‌شود. به همین خاطر باید زمان زیادی را صرف نوشتن مقدمه کنید و سعی کنید به بهترین نحو ممکن آن را بنویسید. حتی ممکن است نوشتن مقدمه بیش از نوشتن سایر قسمت‌های محتوای متنی زمان ببرد. هیچ اشکالی ندارد. مقدمه‌ای با کیفیت، می‌تواند نقش مهمی در تاثیرگذاری محتوای متنی‌تان ایفا کند.

6- چگالی کلیدواژه‌ها را رعایت کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در تولید محتوا، چگالی مناسب کلیدواژه‌ها است. کلیدواژه‌ها یا همان کلمات کلیدی، عباراتی هستند که مخاطبان‌تان، آن‌ها را برای یافتن مطلب مورد نظرشان در گوگل جست‌وجو می‌کنند. شما می‌توانید موضوع‌تان را در وب‌سایت keyword planner وارد کنید تا با کلیدواژه‌هایی که مخاطبان‌تان برای جست‌وجوی مطالب‌شان به کار می‌برند، آشنا شوید. سپس لیستی از آن‌ها تهیه کنید، یک تا سه مورد از آن‌ها را انتخاب کنید و در طی متن به کار ببرید. اما اینجا سوالی به وجود می‌آید. چند بار باید از این کلیدواژه‌ها در یک محتوای متنی استفاده کنیم؟

بهتر است چگالی کلمات کلیدی، بین یک تا دو درصد کل کلمات محتوای‌تان را تشکیل دهند. مثلا اگر محتوای متنی شما 1000 کلمه دارد و سه کلمه کلیدی دارید، باید تقریبا شش مرتبه هر کدام را تکرار کنید تا این کلیدواژه‌ها بتوانند تاثیر مناسبی بر سئوی سایت‌تان داشته باشند و مطلب‌تان رتبه بهتری در گوگل پیدا کند.

7- شرایطی برای تعامل با مخاطبان فراهم کنید.

سعی کنید در طی محتوای متنی، با مخاطبان‌تان ارتباط بر قرار کنید و از آن‌ها بخواهید اگر تجربه مشابهی دارند، برای شما تعریف کنند. راه ارتباطی خود را نیز مشخص کنید که اگر سوالی درباره محتوای متنی‌تان داشتند در قالب کامنت یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی برای‌تان ارسال کنند. این کارها باعث می‌شوند مخاطبان‌تان هر لحظه احساس کنند که شما همراه آن‌ها هستید، به همین خاطر هر گاه به محصول یا خدمات‌تان نیاز داشته باشند، به سراغ شما می‌آیند.

8- مقالات مرتبط با مطلب‌تان را به مخاطبان‌ معرفی کنید.

شاید در وب‌سایت‌تان مطالب مختلفی درباره یک موضوع داشته باشید. سعی کنید با لینک دادن این مقالات را به هم مرتبط کنید. این کار دو فایده دارد:

  • مخاطبان‌تان اطلاعات کافی دریافت می‌کنند.
  • نرخ پرش (Bounce Rate) کاهش می‌یابد و تاثیر مثبتی بر سئوی سایت‌تان می‌گذارد. (نرخ پرش درصد کاربرانی را نشان می‌دهد که به سایت شما مراجعه می‌کنند و تنها با مشاهده یک صفحه از سایت‌تان از آن خارج می‌شوند.)

9- ویرایش و بهینه‌سازی متن را فراموش نکنید.

برای انتشار مطلب عجله نکنید. بعد از اینکه محتوای متنی را نوشتید، یک مرتبه آن را بخوانید. نکات نگارشی را چک کنید و مطابقت فعل و فاعل‌ها را نیز بررسی کنید. گاهی پیش می‌آید که نویسندگان به دلیل بی‌دقتی، نکات ریزی را رعایت نمی‌کنند و همین باعث می‌شود کیفیت کارشان پایین بیاید. اگر فرصت کافی دارید، یکی دو روز بعد دوباره به سراغ مطلب‌تان بیایید و این بار خودتان را جای خواننده بگذارید و مطلب را مطالعه کنید. در این صورت می‌توانید به راحتی متوجه شوید که کدام قسمت‌ها را خوب ننوشته‌اید یا منظورتان را به خوبی منتقل نکرده‌اید. این ویرایش نهایی به شدت به افزایش کیفیت محتوای متنی‌تان کمک خواهد کرد.

10- حجم عکس‌های محتوای متنی‌تان را کاهش دهید.

سعی کنید حجم عکس‌هایی که در مطلب‌تان استفاده می‌کنید را کاهش دهید. این کار باعث افزایش سرعت لود شدن صفحات وب‌سایت‌تان می‌شود و تاثیر مثبتی نیز بر سئوی سایت‌تان می‌گذارد. برای کم کردن حجم تصاویر می‌توانید از وب‌سایت Optimizilla استفاده کنید.

در این مطلب کلیدی‌ترین و مهم‌ترین نکات تولید محتوا را برای شما ذکر کردیم. به کارگیری این نکات باعث می‌شود بتوانید محتواهایی اثربخش و با کیفیت عالی تولید کنید. البته می‌توانید فرایند تولید محتوا برای وب‌سایت‌تان را نیز برون‌سپاری کنید.

مطالب مرتبط