چگونه برای یادگیری زبان انگلیسی برنامه ریزی کنیم؟

همه ما علاقه‌مندیم برنامه‌ای خوب برای یادگیری زبان انگلیسی داشته باشیم. داشتن برنامه‌ای هدفمند و قابل اجرا یک رویا نیست. شما فقط باید مدل خوبی برای نوشتن برنامه پیش‌رو داشته باشید و طبق آن و با توجه به زندگی شخصی‌تان آن را اجرا کنید. با اجرای چنین برنامه‌ای خواهید دید که بدون کلاس رفتن نیز می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و از پیشرفت خود لذت ببرید. اگر به دنبال برنامه‌ای خوب برای یادگیری زبان در منزل هستید حتماً متن زیر را دنبال کنید.

 چرا باید برای یادگیری زبان انگلیسی برنامه ریزی داشته باشم؟

  • داشتن برنامه خوب باعث می‌شود که یادگیری‌تان را بهتر مدیریت کنید.
  • با داشتن برنامه می‌توانید خود را بیازمایید.
  • با برنامه شما مجبورید که اهداف خود را مشخص کنید.
  • داشتن برنامه شخصی باعث می‌شود که با سرعت مناسب خود جلو بروید.

قبل از نوشتن برنامه برای یادگیری انگلیسی این سوال‌ها را حتما از خود بپرسید:

  • چرا می‌خواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم؟ هدف من از خواندن زبان انگلیسی چیست؟ (این اهداف را از بیشترین اهمیت به کمترین اهمیت لیست کنید).
  • چقدر زمان دارم؟
  • سبک یادگیری من چیست؟ آیا با کتاب و کلاس آموزشی بیشتر یاد می‌گیرم یا روش‌های خلاقانه‌ای مثل یادگیری زبان با موسیقی و فیلم برایم مناسب‌تر هستند؟
  • چه منابعی دارم؟ آیا باید کتاب یا منبع آموزشی دیگری تهیه کنم؟
  • آیا نیاز دارم کسی کمکم کند؟ چه کسی؟ چطور می‌توانم از کمک او استفاده کنم؟

انتخاب مهارت‌های موردنظر

خیلی سخت است اگر بخواهید همه مهارت‌های مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی (که کم هم نیستند) را باهم شروع به یادگیری کنید. به خصوص اگر بخواهید به صورت خودخوان زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. به ناچار مجبورید که تعدادی از آن‌ها را فعلا کنار گذشته و به مهم‌ترین‌ مهارت‌های مدنظرتان هم اولویت بدهید. توصیه می‌کنیم وقتی می‌خواهید برای یادگیری زبان برنامه ریزی کنید، هر ماه حداکثر روی 3 مهارت که برایتان از اهمیت بیشتری دارد، تمرکز کنید.

برای مثال شما فردی شاغل هستید که در محل کار باید با مشتری‌های خارجی انگلیسی صحبت کنید. پس به سراغ این سه مهارت در ماه اول می‌روید:

  • روان صحبت کردن
  • تقویت لیسنینگ 
  • استفاده از لغات جدید

پیدا کردن روش‌ها و منابع مناسب

حالا که می‌دانید روی چه مهارت‌هایی باید کار کنید، باید به دنبال راه‌های مناسب برای یادگیری هر یک از این مهارت ها باشید. نکته مهم این که همه افراد شبیه هم نیستند بعضی با خواندن و نوشتن بهتر یادمی‌گیرند و برخی با شنیدن و دیدن. در اینجا خلاقیت شما برای استفاده از این روش‌ها حرف اول را می‌زند. در زیر با تعدادی از این روش ها در هر مهارت آشنا میشوید که همگی برای برنامه ریزی برای یادگیری زبان در منزل موثر اند.

روان صحبت کردن

طبق مثال قبل برای یادگرفتن مهارت مهمی مثل روان صحبت کردن و تقویت مهارت speaking می‌توانید جلوی آینه تمرین کنید، فیلم‌های زبان اصلی ببینید و خودتان را جای شخصیت‌های داستان قرار دهید، در جلسه‌های بحث آزاد  شرکت کنید یا حتی به انگلیسی آواز بخوانید.

تقویت لیسنینگ

برای تقویت لیسنینگ، گوش کردن به آهنگ‌های آموزشی، پادکست‌ها، اخبارو سی دی‌های آموزشی خالی از لطف نیست. البته نکاتی وجود دارد که اشتاباهات شما را در این زمینخ کاهش می‌دهد. صفحه تقویت لیسنینگ انگلیسی به شما کمک می‌کند تا بهترین راه‌ها را انتخاب کنید.

استفاده از لغات جدید

برای افزایش دایره لغات و به خاطر سپاری آن‌ها جمله‌سازی و توصیف محیط یا تصویر راهکار مفیدی است. همچنین می توانید چند نمونه بازی جذاب در این زمینه را نصب کنید و از بازی و یادگیری هم‌زمان لذت ببرید. نمونه از این بازی‌ها در صفحه چگونه دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهیم آورده شده.

شروع برنامه ریزی برای یادگیری زبان با تعیین سطح

قبل از شروع مرحله مطالعه و یادگیری از وضعیت فعلی‌تان در هر مهارت گزارشی تهیه کنید. بعد از گذشته دوره‌ای ماهانه به خوبی میفهمید که چقدر پیشرفت کرده اید و یا نیاز به تلاش بیشتر دارید.این کار کمک‌تان می‌کند در طول برنامه احساس خستگی نکنید و تا آخر با انگیزه ادامه دهید.

همچنین بهتر است هر روز یا هر هفته بعد از این‌که مدتی انگلیسی تمرین کردید از عملکردتان یادداشتی مختصر داشته باشید و بنویسید که چه چیزهایی یاد گرفته‌اید. درباره جاهایی که برایتان سخت بوده یا دوست دارید در آن پیشرفت کنید بنویسید و آن را نزد خود نگه دارید.

برای هر روز هفته برنامه ریزی کنید

بعد از این که 3 مهارت خود را انتخاب کردید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. اصولاً همه در یک هفته برنامه‌ای روتین داریم که کمتر تغییر می‌کند. اگر کمتر از 3 ساعت در هفته زمان دارید، روی دو مهارت تمرکز کنید. بهتر است تمرین‌هایی را انتخاب کنید و انجام دهید که هر دو مهارت را در خود داشته باشند.

برنامه روزانه خود را بنویسید و بعضی از ساعت‌های خالی را با مطالعه زبان انگلیسی پرکنید اما دقت داشته باشید که تنوع داشتن در برنامه‌ریزی اهمیت زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی دارد. پس سعی نکنید هر روز چند ساعت کتاب‌های درسی زبان بخوانید چون این کار اثرگذاری خود را به سرعت از دست می‌دهد.

بهترین برنامه برای یادگیری زبان برنامه‌ای است که ترکیبی از تفریح و یادگیری باشد. پس حتماً کارهایی را انجام دهید که به آن‌ها علاقه دارید تا سرعت یادگیری‌تان بیشتر شود و از انگلیسی یاد گرفتن لذت ببرید.

نمونه ای از یک برنامه روزانه

دقت داشته باشید که این برنامه صرفاً یک نمونه پیشنهادی است و هر کسی باید مطابق با سلیقه، نیاز و عادت‌های خود آن را تغییر دهد.

  • برای مثال شنبه تمرین حرف زدن رو به روی آینه را تمرین کنید، برای شروع نیاز نیست که وقت زیادی به تمرین ها اختصاص دهید. در این روز می‌توانید تمرین متفاوت دیگری را مثل به خاط سپردن کلمات با کمک فلش کارت، انجام دهید.
  • روز یک شنبه فعالیت‌های مربوط به اسپیکینگ را اما با تمرینی متفاوت از دیروز شروع کنید مثل گفت‌و‌گوی انگلیسی با دوستان.
  • معمولا روزهای وسط هفته روزهای شلوغی هستند و بهتراست چینین روزهایی که خستگی زیاد است به سراغ مطالعه زبان نروید.
  • چهارشنبه تمرینی برای لیسنینگ در نظر بگیرید برای مثال می‌توان در راه رفت و برگشت به محل کار یا تحصیل پادکست گوش کنیم.
  • پنج شنبه فرصت خوبی است که این بار یکی از مهارت‌ها را با گرامر همراه کنیم مثلا برای افزایش دایره لغات جمله سازی کنید و در ساختار جمله روی گرامری که می‌خواهید یادبگیرید تمرکز کنید.
  • جمعه که روز تعطیل است، می‌تواند با دیدن فیلم یا ویدیو زبان اصلی همراه باشد.

اختصاص بین 1 الی 3 ساعت در روز ما بین کارها، نمونه ای از یک برنامه خوب و استاندارد است. وقت‌هایی که در مسیر محل کار یا تحصیل هستید می‌توانید تمرینات شنیداری خود را انجام دهید و موارد مربوط به نوشتن و خواندن را در منزل تمرین کنید.

اهمیت اولویت‌بندی در برنامه‌ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی

بهتر است طبق اولویت زیر تمرینات برنامه‌ روزانه خود را به هر مهارت اختصاص دهید.

  • 40 درصد مهارت اصلی که می‌خواهید ارتقا دهید.
  • 30درصد مهارت دوم
  • 20 درصد مهارت سوم
  • 10 درصد گرامر

برای هر تمرین زمان مناسبی اختصاص دهید و آن‌ها را در جدول برنامه ریزی یا تقویم روزانه خود وارد کنید. برای اینکه به کارهایتان نظم بیشتری بدهید می‌توانید از ابزارهایی مثل تقویم گوگل استفاده کنید. این که 10 درصد از وقت خود را به یادگیری گرامر اختصاص بدهید شما را قادر خواهد ساخت که به خوبی در متن یادگیری مهارت های دیگر گرامر را هم کاربردی یادبگیرید.

نتیجه را بسنجید

بعد از یک ماه حالا نوبت مرور و آزمون است. همان درس یا تمرینی که اول ماه انجام دادید را دوباره تکرار کنید. اگر با گرفتن ویدیو یا صوت این کار را انجام داده‌اید نیز دوباره آن را تکرار کنید. به امتحانی که از خودگرفته اید فکرکنید و با آزمون اول ماه مقایسه کنید.

برنامه روزانه ماه آینده خود را بچنید

الان دیگر فهمیده‌اید که چه مهارت و تمرین‌هایی را بیشتر و کدام را کمتر دوست دارید. بعد از هر تجربه ماهانه می‌دانید کدام تمرین برای شما مؤثرتر بوده است. با انجام دوباره مراحل برنامه مهارت‌های جدید را اضافه کنید یا اگر به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید دوباره تکرار کنید. شاید لازم باشد این بار روش مطالعه آن مهارت را تغییر دهید تا به نتیجه بهتری برسید.

مطالب مرتبط