مراحل تولید محتوا

امروزه اکثر مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی برای پیش برد اهداف بازاریابی‌شان از تولید محتوا استفاده می‌کنند. نیاز روز افزون به محتوای متنی باعث شده افراد زیادی خواستار فعالیت در این حوزه باشند. اما متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند تولید محتوا همان نویسندگی است و اگر نگارش خوبی داشته باشند، می‌توانند محتواهای خوبی نیز تولید کنند. چنین افرادی باید بدانند، نگارش خوب تنها بخشی از فرایند تولید محتوا را تشکیل می‌دهد.

تولید کننده محتوا باید بتواند مطلبی بنویسد که توسط موتورهای جست‌وجو پیدا شود و به راحتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. رسیدن به این هدف تنها با داشتن نگارش خوب میسر نمی‌شود و تولید کننده محتوا باید از اصولی به نام اصول سئو نیز آگاهی داشته باشد.

به همین خاطر در این مطلب سعی کردیم مراحل تولید محتوا را به خوبی به شما نشان دهیم تا با اصلی‌ترین اصول و قواعد تولید محتواهای متنی آشنا شوید و بتوانید محتواهایی تولید کنید که مخاطبان کسب‌وکارها را به مشتری‌هایی وفادار تبدیل کنند.

1- اهداف خود از تولید محتوا را تعیین کنید.

قبل از انجام هر عملی برای بازاریابی محصولات و خدمات‌تان بهتر است اهداف خود را مشخص کنید و تعیین کنید قصد دارید چه دستاوردهایی داشته باشید. تولید محتوا نیز یکی از روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود، پس بهتر است قبل از اینکه شروع به نوشتن مطلب کنید، ‌اهداف خود را یادداشت کنید. مثلا قصد دارید با تولید این محتوا مخاطبان‌تان را افزایش دهید، مدت زمان حضور در صفحات‌سایت‌تان را افزایش دهید و …

2- پرسونای خود را مشخص کنید.

پرسونا یا مخاطبان هدف، افرادی هستند که قصد دارید آن‌ها را تبدیل به مشتری‌های کسب‌وکارتان کنید. در حقیقت شما با تولید محتوا، اطلاعات مورد نیاز مخاطبان هدف‌تان را آماده می‌کنید و به سوالات‌شان پاسخ می‌دهید. با انجام این کار اعتمادی بین شما و مشتری‌های بالقوه‌تان شکل می‌گیرد. در این صورت، هرگاه به محصول یا خدمات‌تان نیاز داشته باشند، مستقیما سراغ شما خواهند آمد.

پس سعی کنید به خوبی با سوالاتی که در ذهن آن‌ها وجود دارد آشنا شوید،‌ ویژگی‌های‌شان را بشناسید،‌ محدوده سنی‌شان را تعیین کنید و بر اساس این اطلاعات، محتواهای مورد نیاز آن‌ها را تولید کنید.

3- دقت کنید مخاطبان‌تان در کدام یک از مراحل زیر قرار دارند.

مخاطبان شما می‌توانند در یکی از سه مرحله زیر قرار داشته باشند:

• مرحله آگاهی: در این مرحله، افراد می‌خواهند پاسخ سوالات‌شان را پیدا کنند پس باید اطلاعات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهید ولی لازم نیست جزئیات خدمات‌تان را مطرح کنید.

• مرحله توجه: در این بخش مخاطبان‌تان قصد دارند اطلاعاتی جزئی و مفیدتر درباره محصولات و خدمات شما به دست آورند.

• مرحله تصمیم‌گیری: در این قسمت مخاطبان‌تان اطلاعات لازم را به دست آورده‌اند و به دنبال این هستند که از کیفیت و سایر ویژگی‌های محصولات و خدمات‌تان آگاهی پیدا کنند تا بتوانند تصمیم‌ بگیرند که آيا از شما خرید بکنند یا خیر.

هنگام تولید محتوا حتما به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبان هر یک از محتواهای‌تان در کدام یک از سه مرحله بالا قرار دارند. در این صورت می‌توانید اطلاعات مفیدتر و کاربردی‌تری در اختیار آن‌ها قرار بدهید.

4- کلیدواژه‌های مناسبی انتخاب کنید.

پس از انتخاب موضوع، وقت آن رسیده بفهمید که مخاطبان‌تان برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان چه عباراتی را در گوگل سرچ می‌کنند. اگر شما نیز دقیقا همان عبارات را در متن‌تان استفاده کنید، مطلب‌تان به خوبی توسط موتورهای جست‌وجو پیدا می‌شود، در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌گیرد و رتبه مناسبی نیز در سرچ گوگل پیدا می‌کند. در این شرایط به خوبی می‌توانید به اهداف تولید محتوای خود دست پیدا کنید.

برای پیدا کردن این عبارات، موضوع مورد نظرتان را در وب‌سایت keyword planner وارد کنید. این وب‌سایت لیستی از کلیدواژاه‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. پر تکرارترین آن‌ها را انتخاب کنید و در مطلب‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

5- در اینترنت جست‌وجو کنید.

وقتی اطلاعات کافی در مورد مخاطبان‌تان پیدا کردید و فهمیدید به دنبال چه موضوعاتی هستند. بهتر است در اینترنت جست‌وجو کنید تا با سوالاتی که در ذهن دارند نیز آشنا شوید و بتوانید محتوایی کامل و جامع برای‌شان آماده کنید. از این طریق دقیقا مطابق با خواسته آن‌ها رفتار می‌کنید و به خوبی بر آن‌ها و فرایند تصمیم‌گیری‌شان اثر می‌گذارید.

6- ایده‌ها و مطالبی که آماده کرده‌اید را دسته بندی کنید.

در این مرحله باید مشخص کنید، هر یک از مطالبی که پیدا کرده‌اید را در کدام قسمت از محتوای‌تان به کار ببرید. این کار باعث می‌شود به طور منظم و منطقی از مطالب استفاده کنید و مخاطبان‌تان نیز دچار سردرگمی نشوند.

محتوای شما باید دارای مقدمه‌ای جذاب باشد که مخاطب را با مطالب کل متن آشنا کند. سپس بدنه اصلی محتوای متنی باید شامل مطالب اصلی و کاربردی باشد. بدنه اصلی از چندین پاراگراف تشکیل می‌شود. سعی کنید بین پاراگراف‌های‌تان ارتباط موضوعی وجود داشته باشد. علاوه بر این، وجود چندین پاراگراف در متن اسکن آن را برای مخاطبان‌تان راحت‌تر می‌کند. در پایان مطلب‌تان نیز نتیجه‌گیری کلی داشته باشید و به جمع‌بندی خوبی از صحبت‌های‌تان برسید.

7- نوشتار خود را بهبود ببخشید.

پس از اینکه مطلب‌تان را کامل کردید، یک مرتبه برای خودتان بخوانید تا اگر اشکالی وجود داشت آن را رفع کنید. حتما تطابق فعل و فاعل‌ها را نیز بررسی کنید. بسیار پیش می‌آيد که این خطاهای کوچک باعث کاهش کیفیت کار نویسندگان می‌شود. حتی اگر می‌توانید، از فردی که با نویسندگی آشنایی دارد، بخواهید مطلب‌تان را بخواند. او به عنوان یک مخاطب می‌تواند به خوبی متوجه اشکالات نگارشی‌تان شود. از این طریق می‌توانید کیفیت کارتان را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید.

8- محتوای متنی‌تان را منتشر کنید.

راه‌های مختلفی برای انتشار محتواهای متنی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از قسمت وبلاگ سایت‌تان است. محتواهای متنی‌تان را در این قسمت منتشر کنید و با استفاده از ابزاری همچون search console و google analytics نتایج آن‌ها را بررسی کنید تا به خوبی متوجه شوید به اهداف خود از تولید محتوا دست یافته‌اید یا خیر.

در این مطلب سعی کردیم شما را با اصلی‌ترین مراحل تولید محتوا آشنا کنیم. اما نکات دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به شما در تولید محتواهای اثرگذار کمک کنند.

مطالب مرتبط