5 دلیل که باید چند زبان یاد بگیرید

با توجه به این که 60 درصد از مردم جهان به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، بهتر است معلومات خود را بالا ببرید و یادگیری دومین زبان خود را آغاز کنید. حتما اصطلاحاتی مانند افراد چند زبانه به گوشتان خورده است. پس بهتر است قبل از شروع توضیح مختصری راجع به این‌گونه اصطلاحات بدانیم.

افراد چند زبانه (polyglot)، همان طور که از نامشان پیداست، افرادی هستند که مسلط به چند زبان هستند. این اصطلاح نه تنها برای افراد بلکه برای جوامع هم به کار می‌رود. برخی از افراد مشهور نیز چند زبانی هستند. اصطلاح دیگری نیز به نام ابر چند زبانی (hyperpolyglot) نیز وجود دارد که کمتر کسی آن را شنیده است. افراد دارای این ویژگی معمولا بااستعداد هستند و می‌توانند به 12 زبان مسلط شوند. همچنین در یادگیری و استفاده از زبان بسیار سریع‌تر از دیگران عمل می‌کنند.

برای افرادی که نمی‌توانند غیر از زبان انگلیسی به زبان دیگری صحبت کنند، 5 دلیل تکان دهنده وجود دارد تا از حالا یادگیری زبان جدید را به طور جدی آغاز کنند! همچنین این دلایل می‌توانند افرادی که به دو زبان صحبت می‌کنند را برای یادگیری زبان سوم، چهارم و پنجم تشویق کنند. هرزبان اضافه‌ای که بلد باشید شما را از سایر مردم جهان متمایز می‌کند.

1. یادگیری زبان دوم اصلا سخت نیست!

برخلاف عقیده اکثر مردم، یادگیری زبان جدید آن طور که تصور می‌کنید سخت نیست. مطالعات نشان داده‌است که در مدت 6 ماه می‌توان به هر زبانی، بدون آن که حتی سفری به خارج از کشور داشته باشید، سلیس و روان صحبت کرد. کریس لانسدیل (Chris Lonsdale) ،زبان شناس استرالیایی، تاکید دارد که هیچ استعدادی به اندازه درگیر شدن شدید با زبان جدید، در روند یادگیری تاثیر ندارد.

درباره چندزبانی بودن، 5 اصل وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد:

1. بر محتوای زبانی تمرکز کنید که به شما مربوط است.

2. از همان روز اول از زبان جدید خود به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

3. صحبت کردن و شنیدن را تمرین کنید. فقط بر خواندن و نوشتن تمرکز نکنید.

4. کلماتی که آموخته‌اید را با هم ترکیب کنید و عبارات معناداری بسازید. 10 فعل * 10اسم * 10 صفت = 1000 عبارت ممکن

5. از یک فرد ماهر در زبان کمک بگیرید. کسی که شما را سرزنش نکند، بلکه به شما تا پایان صحبتتان کمک کند. همچنین از او بخواهید هنگامی که شما در حال کلنجار رفتن با خود هستید تا کلمه مناسبی را پیدا کنید، به هیچ عنوان به شما راهنمایی نکند.

2. دانستن زبان خارجی در سلامت حافظه شما تاثیرگذار است.

پژوهش الن بیالیستوک (Ellen Bialystok) عصب شناس نشان می‌دهد افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. اساسا این یک راه سالم برای بالا بردن کارایی مغز است، چرا که موجب می‌شود مغز از هر دو نیمه به طور همزمان کار بکشد. علاوه بر این به نظر می رسد که که یک کار ساده مانند صحبت به دو زبان، شبکه مغز را دوباره پیکربندی می‌کند؛ به گونه‌ای که بر کارهایی که مغز انجام می‌دهد تاثیر مثبت می‌گذارد و ارتباطات جدیدی در مغز تشکیل می‌دهد.

تأثیر یادگیری زبان در کودکان نمونه‌ای برای اثبات این مسئله است. درگذشته باور عمومی بر این بود که یادگیری زبان خارجی در کودکان می‌تواند به رشد فکری آن‌ها آسیب بزند و ذهن کودکان را کاملا گیج کند و زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌هایی همچون اسکیزوفرنی را به وجود آورد. اما با پیشرفت علم مشخص شد که یادگیری زبان خارجی یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن هوش و حافظه کودکان است.

3. دانستن زبان جدید شما را جذاب‌تر می‌کند.

71 درصد از مردم ایالات متحده و 61 درصد از مردم بریستونز معتقدند دانستن یک زبان خارجی باعث می‌شود شما جذاب‌تر به نظر برسید. حدود نیمی از افراد می‌گویند حداقل برای یک بار درمورد یک داستان عاشقانه با فردی از کشور دیگر رویا پردازی کرده‌اند. جالب است بدانید حدود 90 درصد از آمریکایی‌ها یادگیری یک زبان جدید را برای عشق آغاز می‌کنند.

همچنین اگر به دنبال شغلی هستید، دانستن زبان جدید، به خصوص زبان انگلیسی، شما را از دید کارفرمایان جذاب‌تر نشان می‌دهد. اگر شما قصد دارید که به یک تاجر بین المللی تبدیل شوید، صحبت کردن روان انگلیسی برای شما یک ضرورت می باشد. حتی اگر شما قصد خروج از مرزهای کشور را ندارید، باز این بدان معنی نمی‌باشد که نیازی به یادگیری زبان ندارید. ممکن است تعداد زیادی از شرکت‌های چند ملیتی در کشور شما حضور داشته باشند که جهت همکاری رسمی با آن‌ها، نیاز به دانستن زبان جدید دارید. مسلط بودن به یک زبان خارجی، نمایانگر یک مغز متفکر و قدرتمند می‌باشد.

4. با دانستن زبان خارجی در کار خود پیشرفت کنید.

اگر می‌خواهید در شغل خود پیشرفت کنید ممکن است یادگیری زبان برای شما سودمند باشد. فردی که به زبان خارجی صحبت می‌کند باهوش‌تر، دقیق‌تر و علاقه‌مند به یادگیری به نظر می‌رسد.Rosetta Stone در تحقیقات خود دریافت درآمد سالانه خانواده افرادی که حداقل به یک زبان خارجی مسلط هستند به طور متوسط 10000دلار بالاتر از درآمد سالانه خانواده کسانی است که تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. حدود 17 درصد از کسانی که حداقل به یک زبان خارجی صحبت می‌کنند درآمدی بیش از 100000 دلار در سال دارند که خود به تنهایی دلیلی است برای این که اوقات فراغت خود را صرف به دست آوردن مهارت‌های جدید کنید.

در تحقیقی توسط سایت معتبر LinkedIn گزارش شده است که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها استخدام فردی که توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را داراست در اولویت قرار می‌دهند و او را برای کسب و کار خود سودمند می‌دانند. این آمار باعث تعجب نیست چراکه زبان انگلیسی تأثیر انکار ناپذیری بر دنیای کسب و کار داشته است.

پژوهش ها در دنیای کسب و کار نشان می‌دهد که ارتباطات بین کسب و کارهای مختلف به وسیله زبان خارجی، مخصوصا انگلیسی، برقرار می‌شود و افرادی که تجارت جهانی دارند ضرورت و کاربرد زبان در کار را به خوبی می‌دانند. پس در صورتی که قصد رونق کسب و کارتان را دارید بهتر است هم اکنون به یادگیری یک زبان خارجی بپردازید.

5. دانستن زبان جدید برای داشتن تجربه‌های سفرهای جالب و هیجان انگیز مورد نیاز است.

چه در سفرهای تفریحی و چه در سفرهای کاری دو زبانه بودن تا حد زیادی تاثیرگذار است. در همه امور، از تخفیف گرفتن از فروشندگان تا رزرو کردن اتاقی در هتل، نیازمند برقراری ارتباط از طریق زبانی خارجی هستید. همچنین دانستن یک زبان خارجی درک عمیق‌تری از فرهنگ‌های دیگر در شما به وجود می‌آورد که شما را فردی جذاب و محترم در دیدگاه عمومی جلوه می‌دهد.

بنابراین دلایل بسیاری وجود دارد که هر چه سریع‌تر یادگیری زبانی جدید را آغاز کنید و از مزایای آن بهره ببرید. در وب‌سایت آقای مترجم سعی کرده‌ایم روش‌های متفاوتی برای آموختن و تمرین زبان به شما معرفی کنیم. مثلا می‌توانید یادگیری و تقویت مهارت زبان انگلیسی خود را با مطالعه کتاب‌های انگلیسی مناسب برای یادگیری زبان یا استفاده از برنامه‌های موبایل آموزش زبان شروع کنید.

مطالب مرتبط