چاپ کتاب به روش ناشر مولف

سال‌های زیادی است که نویسندگان و مترجم‌ها برای چاپ کتاب‌های خود از ناشران کمک می‌گیرند؛ به همین دلیل اکثر افراد فکر می‌کنند تنها راه چاپ کتاب استفاده از انتشارات است. اما خوب است بدانید راه‌های دیگری نیز برای چاپ کتاب وجود دارد. مثلا استفاده از روش ناشر مولف!

در روش ناشر مولف نویسنده خودش به تنهایی و بدون کمک گرفتن از ناشران می‌تواند کتاب را چاپ کند یعنی نویسنده کتاب ناشر آن نیز محسوب می‌شود. نویسنده برای انجام این کار باید با تمام مراحل چاپ کتاب آشنایی کافی داشته باشد. ما در ادامه مطالبی درباره مراحل چاپ کتاب و مزایا و معایب استفاده از روش ناشر مولف در اختیارتان قرار خواهیم داد.

مراحل چاپ کتاب

1- آماده کردن محتوای کتاب

2- تعیین عنوان کتاب

3- طراحی جلد کتاب

4- دریافت شابک

5- دریافت فهرست نویسی کتابخانه ملی (فیپا)

6- دریافت مجوز از ارشاد

7- چاپ نهایی

شابک چیست؟

شماره استاندارد بین‌المللی کتاب (شابک)، یک کد 13 رقمی است که به هر کتاب نسبت داده‌می‌شود. شابک برای کتاب ثابت می‌ماند و با تجدید چاپ کتاب تغییر نمی‌کند. این کد 13 رقمی را باید از اداره شابک دریافت کنید و پس از چاپ کتاب نیز باید 5 جلد از آن را به این اداره تحویل دهید.

نحوه دریافت فیپا

فیپا مخفف فهرست نویسی پیش از انتظار است و شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. در ایران اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا هستند. برای دریافت فیپا باید موارد زیر را به کتابخانه ملی تحویل دهید.

1- شابک

2- پرینت کتاب

3- فایل کتاب در سی‌دی

4- فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی

نحوه دریافت مجوز از ارشاد

در این مرحله شابک، فیپا، پرینت کتاب، فایل سی‌دی کتاب و طرح جلد آن را باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنید تا مجوز چاپ کتاب برای شما صادر شود. باید بدانید بعد از اینکه کتاب به چاپ رسید، نویسنده باید 4 جلد از آن را برای تایید به وزارت ارشاد ارسال کند.

برای دریافت مجوزهای لازم و چاپ کتاب می‌توانید با ناشران همکاری کنید یا به صورت ناشر مولف اقدام کنید و خودتان تمامی مراحل ترجمه و چاپ کتاب را انجام دهید.

هر فرد قادر است فقط 4 کتاب را به روش ناشر مولف چاپ کند.

مزایای استفاده از روش ناشر مولف برای چاپ کتاب

1- همه چیز تحت کنترل نویسنده است.

برخلاف روش‌های سنتی و معمولی که همه مراحل و کارهای مربوط به انتشار کتاب را ناشران انجام می‌دهند، در این روش نویسنده شخصا می‌تواند بر تک‌تک مراحل نظارت داشته باشد.

نویسنده همه مراحل طراحی، قیمت‌گذاری، بازاریابی و… را مطابق با سلیقه خود انجام می‌دهد. حتی اگر نخواهد شخصا همه این کارها را انجام دهد یا زمان کافی برای انجام آن‌ها نداشته باشد، می‌تواند تک‌تک این وظایف را برون‌سپاری کند و از افرادی که دارای تخصص کافی در این زمینه‌ها هستند، کمک بگیرد. این افراد متخصص نیز مطابق با نظر نویسنده کار را به خوبی انجام می‌دهند. پس نویسنده قادر است به راحتی تغییراتی در مراحل چاپ کتاب به وجود بیاورد، قیمت‌ را تغییر بدهد و یا نوع استراتژی بازاریابی را عوض کند؛ بدون اینکه نیازی به تایید ناشر داشته باشد.

2- احتمال سرقت ادبی از بین می‌رود.

یکی از نگرانی‌های اساسی نویسندگان هنگامی که می‌خواهند با ناشران همکاری کنند این است که احتمال می‌دهند ناشران مطالبی را که آن‌ها ماه‌ها و شاید سال‌ها برای جمع‌آوری آن زحمت کشیده‌اند را به نام فرد دیگری چاپ کنند. این یعنی سرقت ادبی صورت بگیرد. چاپ کتاب به روش ناشر مولف به کلی این مشکل را حل کرده است.

3- سود بیشتری برای نویسنده حاصل می‌شود.

در چاپ کتاب به روش ناشر مولف همه هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب برعهده نویسنده است. ممکن است در ابتدا تصور کنید این اصلا نکته خوبی نیست ولی باید این را در نظر داشته باشید که پس از انتشار و فروش کتاب، همه سود حاصل از فروش آن به نویسنده تعلق می‌گیرد.

4- همه افراد می‌‌توانند از این روش استفاده کنند.

بسیاری از افراد هستند که تجربه نویسندگی ندارند ولی خاطرات و تجربه‌های فوق‌العاده‌ای در طول زندگی کسب کرده‌اند که شنیدن و خواندن آن‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و هیجان‌انگیز باشد. چنین افرادی می‌توانند خاطرات و تجربیات خود را در قالب کتاب گردآوری کنند و از طریق روش ناشر مولف به راحتی آن‌ها را چاپ کنند.

5- به تقویت رزومه کاری و تحصیلی افراد کمک می‌کند.

بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه علاقه دارند دانش خود را به وسیله تالیف یا ترجمه یک کتاب تخصصی با دیگران به اشتراک بگذارند و با این کار روزمه خود را نیز تقویت کنند. چنین افرادی می‌توانند از طریق ناشر مولف به راحتی کتاب مورد نظرشان را چاپ کنند.

برای انتخاب کتاب‌های مناسب برای ترجمه، به مطلب معرفی کتاب‌های انگلیسی برای ترجمه از وب‌سایت آقای مترجم سر بزنید.

معایب استفاده از روش ناشر مولف برای چاپ کتاب

متاسفانه اکثر کتاب‌هایی که به روش ناشر مولف چاپ می‌شوند، کیفیت خوبی ندارند و همین امر سبب شده افراد دیدگاه خوبی نسبت به کتاب‌هایی که به این روش چاپ می‌شوند، نداشته باشند. مطمئنا اگر نویسندگانی که قصد دارند از این طریق کتاب‌های خود را چاپ کنند، در نوشتن وسواس بیشتری به خرج دهند و کیفیت مطالب خود را بهبود ببخشند، روش ناشر مولف روشی بسیار عالی برای چاپ کتاب خواهد شد.

همان‌طور که دیدید استفاده از روش ناشر مولف مزایای زیادی دارد و بسیاری از نگرانی‌هایی که ممکن است هنگام همکاری با ناشران برای نویسندگان به وجود بیاید را کاهش می‎دهد.

شاید مطالب زیر نیز برای‌تان مفید باشد

مطالب مرتبط