تولید محتوا چیست؟

امروزه عبارت «تولید محتوا» بسیار به گوش می‌خورد و شعار «محتوا پادشاه است» همه جا دیده می‌شود. در بسیاری از مواقع به مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی گفته می‌شود برای بهبود عملکرد سایت خود حتما از تولید محتوا استفاده کنند. اما تولید محتوا چیست؟ چگونه باعث افزایش فروش کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود؟ چگونه می‌توان هزینه‌های تولید محتوا را کاهش داد؟ چگونه خدمات تولید محتوا باعث می‌شود صفحات سایت‌تان در صفحه اول گوگل دیده شوند؟ با مطالعه این مطلب به طور کامل با خدمات تولید محتوا و فواید و نکات آن آشنا می‌شوید و می‌توانید از تولید محتوای متنی برای بهبود رتبه سایت‌‌‌تان استفاده کنید.

تولید محتوا چیست؟

در پاسخ به سوال تولید محتوا چیست می‌توان گفت، تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی است و شرکت‌ها از آن برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند. طبق تعریفی که سازمان جهانی تولید محتوا نیز ارائه داده‌، تولید محتوا یکی از بخش‌های استراتژی بازاریابی است و اصلی‌ترین هدف آن جذب مخاطبان بیشتر است. در این روش، اطلاعات و محتواهای ارزشمند و جذاب به گونه‌ای در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که بتواند بر آن‌ها، طرز تفکرات‌ و تصمیمات‌شان اثر بگذارد و آن‌ها را به یکی از مشتری‌های محصولات شما تبدیل کند.

از بازاریابی تا تولید محتوا

در گذشته کسب‌وکارها به طور مستقیم به بازاریابی محصولات‌شان می‌پرداختند، آن‌ها نزد مخاطبان هدف‌شان می‌رفتند و محصولات‌ را به آن‌ها معرفی می‌کردند. اما امروزه با گسترش اینترنت و دنیای دیجیتال همه چیز تغییر کرده‌است. اکثر کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که مخاطبان‌شان هرگاه به محصولات و خدمات آن‌ها نیاز داشته باشند، در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و از این طریق اطلاعات مورد نیازشان را به دست می‌آورند. یعنی به جای اینکه کسب‌وکارها به سراغ مشتری‌ها بروند، مشتری‌ها با توجه به نیازشان، کسب‌وکار مورد نظرشان را پیدا می‌کنند. پس کسب‌وکارها باید آماده باشند و در لحظه نیاز، جواب سوالات مشتری‌های بالقوه‌شان را بدهند. این پاسخگویی به سوالات مشتری‌ها با تولید محتوای مناسب انجام می‌شود. برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید می‌خواهید فشارسنجی بخرید. مطمئنا سوالات زیادی در این باره ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. سوالاتی از قبیل کدام برند را بخرید، قیمت آن برند چه قدر است، فشارسنج جیوه‌ای بخرید یا دیجیتالی، کدام یک دقت بیشتری دارند و … چند سال پیش برای به دست آوردن پاسخ این سوالات به مغازه‌ها مراجعه می‌کردید، سوالات‌تان را می‌پرسیدید و اطلاعات مورد نیازتان را به دست می‌آوردید. اما امروزه سریعا سراغ اینترنت می‌روید و شروع به سرچ می‌کنید. پس کسب‌وکارهایی که محصول موردنظر شما را می‌فروشند باید اطلاعات مناسبی در اینترنت منتشر کرده باشند تا نه تنها جواب سوالاتتان را بدهند بلکه شما را قانع کنند که از آن‌ها خرید کنید.

همان طور که دیدید تولید محتوا با سایر روش‌های بازاریابی که عموما برای مخاطبان خوشایند نیستند، تفاوتی اساسی دارد. بارزترین تفاوت‌ خدمات تولید محتوا با سایر روش‌های تبلیغاتی جذاب بودن آن است.

این محتواها اطلاعات مخاطبان‌ را نسبت به محصولات یک شرکت افزایش می‌دهند و به مرور زمان باعث می‌شوند مخاطب به شرکت اعتماد کند و پس از مدتی به یکی از مشتری‌های دائمی او تبدیل ‌شوند.

فواید تولید محتوا برای وب سایت ها چیست؟

در کل تولید محتوا به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی در توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی نقش مهمی ایفا می‌کند. این کسب‌وکارها با تولید محتواهای مناسب می‌توانند:

  • ترافیک سایت خود را افزایش دهند.
  • به خوبی محصولات و خدمات‌شان را معرفی کنند و باعث شناخته شدن برند خود شوند.
  • مخاطبان بیشتری جذب کنند.
  • بر مشتری‌های بالقوه خود اثر گذارند.
  • ارتباط خوب و موثری با مشتری‌های کنونی خود به وجودآورند.
  • باعث افزایش اعتماد کاربران‌شان شوند.

چه نوع محتواهایی تولید کنیم؟

محتواهای مختلفی از جمله محتواهای متنی، تصویری، صوتی، ویدیویی و … وجود دارند. بر اساس نیاز و سلیقه مخاطب‌تان باید تصمیم بگیرید که کدام یک از انواع محتوا برای او مناسب‌تر است و به خوبی می‌تواند نیازش را برطرف ‌کند.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید، محتوایی که در اینستاگرام می‌گذارید با محتوایی که در وبلاگ سایت‌تان قرار می‌دهید باید با یک دیگر تفاوت داشته باشند چرا که هر رسانه‌ای ویژگی‌ها و مخاطبان خاص خود را دارد. برای مثال، محتواهای ویدیویی و تصویری برای اینستاگرام مناسب‌تر از محتواهای متنی هستند. پس بهتر است یک محتوا را به شکل‌های متنوع تبدیل کنید و در رسانه‌های مختلفی آن را منتشر کنید.

چگونه محتوای خوبی تولید کنیم؟

گام اول: شناخت مخاطب هدف

گام اول در تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار، شناخت مخاطب هدف است. یعنی باید بدانید برای چه افرادی محتوا تولید می‌کنید، ویژگی این افراد چیست و به دنبال چه اطلاعاتی هستند.

گام دوم: پیدا کردن کلمات کلیدی

زمانی که مخاطب به محصول یا خدماتی نیاز داشته باشد و بخواهد درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کند، سریعا در اینترنت به دنبال آن می‌گردد. موتورهای جست‌‌و‌جو بر اساس کلیدواژه‌ای که کاربر سرچ می‌کند صفحه‌‌هایی را به او نمایش می‌دهند. برای اینکه مخاطب به مطلب شما دسترسی پیدا کند، لازم است کلید‌واژه‌های مورد نظر او را در مطالب خود به کار ببرید.

  • چگونه کلیدواژه‌های مناسب را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کلیدواژه‌ها از وب‌سایت keyword planner استفاده کنید.

  • از کلیدواژه‌ها چند مرتبه در متن استفاده کنیم؟

چگالی کلیدواژه‌ها باید یک و نیم تا دو درصد کل کلمات محتوای‌تان باشد.

گام سوم: بررسی سایت‌های رقیب

کلیدواژه‌هایی که پیدا کرده‌اید را در گوگل سرچ کنید. محتواهایی که پیدا می‌کنید رقبای شما محسوب می‌شوند. آن‌ها را بررسی کنید و به ساختار مطلبشان، نوع اطلاعاتی که بیان کرده‌اند و تعداد کلیدواژه‌هایی که استفاده کرده‌اند، دقت کنید.

محتوایی که می‌خواهید تولید ‌کنید باید از هر لحاظ بهتر از رقبای‌تان باشد تا بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید. بهتر است در محتوای‌تان، هم به مواردی اشاره کنید که رقبا مطرح کرده‌اند و هم اطلاعات اضافه‌ای را بر اساس نیاز مخاطبتان بیان کنید تا بتوانید از این طریق محتوایی کامل و کاربردی‌تر از بقیه تولید کنید.

گام چهارم: ساختاربندی اطلاعات جمع‌آوری شده

در این مرحله باید اطلاعاتی که از طریق شناخت مخاطب هدف و بررسی سایت‌های رقیب به دست آورده‌اید را ساختاربندی کنید. محتوای متنی شما باید مقدمه، بدنه اصلی و بخش نتیجه‌گیری داشته باشد. تعیین کنید اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید را در کدام یک از این سه بخش می‌خواهید بیان کنید.

بر اساس ساختاری که در این قسمت طراحی می‌کنید، نوشتن محتوای متنی را آغاز کنید.

بدنه اصلی از پاراگراف‌های مرتبط به هم تشکیل می‌شود. اطلاعات اصلی را در چند پاراگراف بیان کنید تا فهم آن برای مخاطب ساده‌تر شود.

سعی کنید در طول تولید محتوای متنی از تیترهای مناسبی استفاده کنید. تیترهایی که نشان‌دهنده موضوع هر پاراگراف و در عین حال در راستای موضوع کلی محتوای‌تان باشند. علاوه بر این استفاده از کلیدواژه‌های مناسب در تیترها می‌تواند تاثیر زیادی در پیدا شدن مطلب‌تان داشته باشد.

گام پنجم: استفاده از عکس‌ها و ویدیوهای مناسب

برای جذاب کردن محتوای متنی از عکس‌های مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید. هر چه عکس‌ها زیباتر و باکیفیت‌تر باشند توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌کنند و او را به مطالعه ادامه متن تشویق می‌کنند. برای پیدا کردن عکس مناسب محتواهای متنی می‌توانید از سایت Unsplash استفاده کنید.

البته حجم زیاد عکس‌ها ممکن است سرعت سایت‌تان را کم کند. برای رفع این مشکل با استفاده از وب‎‌سایت Optimizilla حجم آن‌ها را کم کنید.

گام ششم: استفاده از لینک‌های مرتبط

استفاده از لینک‌های خارجی و داخلی می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی سئوی سایت‌ و پیدا شدن مطالب‌تان داشته باشد.

استفاده از لینک‌های داخلی به این معنا است که به سایر صفحات سایت‌تان لینک دهید و استفاده از لینک‌های خارجی یعنی به سایت‌هایی که دارای مطالب مشابه و مرتبط با مطالب شما هستند لینک دهید و این مطالب را به هم مرتبط کنید.

فرآیند لینک دادن و مرتبط کردن مطالب برای این انجام می‌شود که فهم محتوای‌تان برای کاربران آسان‌تر شود و بتوانند همه مطالب و نکات پیرامون یک موضوع را به خوبی متوجه شوند. علاوه بر این لینک‌های داخلی باعث می‌شوند مدت زمانی که کاربر صرف مشاهده مطالب سایت‌تان می‌کند افزایش یابد. همین امر تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت‌تان خواهد گذاشت.

گام هفتم: پاسخ به سوالات متداول مخاطبان

بهتر است در پایان محتوای‌تان بخشی تحت عنوان سوالات متداول ایجاد کنید. سوالاتی که در ذهن مخاطبانتان وجود درد را پیدا کنید، در آن قسمت بنویسید و به آن‌ها پاسخ دهید. از این طریق می‌توانید اطلاعاتی کاملا کاربردی برای مخاطبان فراهم کنید و به طور مستقیم و شفاف پاسخ سوالات‌شان را دهید.

علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر کردیم، استفاده از تقویم محتوا نیز می‌تواند در تولید محتوای موثر و کاربردی به شما کمک کند.

تولیدکننده محتوا کیست و باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

تولیدکننده محتوا بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کند باید مهارت‌های خاصی داشته باشد. برای مثال تولیدکننده محتوای تصویری باید بتواند با نرم‌افزارهای فوتوشاپ و سایر نرم‌افزارهایی که مربوط به طراحی و ادیت عکس و ویدیو می‌شوند به خوبی کار کند.

تولیدکننده محتوای متنی باید مهارت خوبی در نگارش فارسی داشته باشد، بتواند ساده و در عین حال تاثیرگذار بنویسد و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. اما تولید محتوای متنی صرفا محدود به نگارش و نویسندگی نمی‌شود. نویسندگان محتوا باید با اصول سئو آشنایی کافی داشته باشند و بتوانند این اصول را در محتواها به کار ببرند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم تولید محتوا یکی از انواع بازاریابی است اما جذاب‌تر و معمولا کم‌هزینه‌تر از روش‌های بازایابی معمولی است. شرکت‌ها به ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. آن‌ها درباره محصولات خود اطلاعاتی را در اینترنت منتشر می‌کنند، هر گاه مخاطبان به محصولات آن‌ها نیاز داشته باشند از طریق این محتواها با شرکت‌ها و محصولات‌شان آشنا می‌شوند.

برای اینکه این محتواها تاثیرگذار باشند و افراد را متقاعد کنند که از محصولات شرکت مورد نظر استفاده کنند باید با قاعده و اصول خاصی تولید شوند. در این مطلب سعی کردیم این قواعد را مطرح کنیم و نکات تولید محتوای مناسب را برای شما توضیح دهیم. پس مطلب بالا را مطالعه کنید و با تمرین و پشتکار مهارت‌های تولید محتوا را به دست آورید.

سوالات متداول درباره تولید محتوا

1- چرا کسب و کارها باید تولید محتوا انجام دهند؟

امروزه اکثر کسب‌وکارها مخاطبان خود را به صورت آنلاین جذب می‌کنند. اگر می‌خواهید با بقیه رقابت کنید، کسب‌وکارتان را گسترش دهید و مخاطبان و مشتری‌های بیشتری جذب کنید به تولید محتوا نیاز خواهید داشت.

2- بهتر است کارشناس تولید محتوا استخدام کنیم یا فعالیت تولید محتوا را برون‌سپاری کنیم؟

برای کاهش هزینه‌ و افزایش کیفیت محتواهای‌تان بهتر است فرآیند تولید محتوا را برون‌سپاری کنید. کار را به افراد متخصص بسپارید. آژانس‌ها و وب‌سایت‌های تولید محتوایی وجود دارند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

3- محتوای متنی بهتر است یا محتوای تصویری؟

هر رسانه‌ای محتوای مخصوص به خود را نیاز دارد. شما نمی‌توانید یک نوع محتوا تولید کنید و در همه رسانه‌ها از آن استفاده کنید. باید بر اساس سلیقه مخاطب خود در هر رسانه، محتوای مناسب آن را تولید کنید.

4- درآمد تولیدکننده محتوا چه قدر است؟

حق الزحمه تولید محتوا، بسته به سطح کار، مهارت‌های نویسنده، مسئولیت‌هایی که به عهده دارد و نوع کار متفاوت است. اگر تولیدکننده محتوا به صورت استخدامی فعالیت کند، حقوق ثابت و توافقی با کارفرما دریافت می‌کند. در صورتی که به صورت فریلنسر کار کند، حق‌الزحمه معمولا بر مبنای کلمه پرداخت می‌شود. حق‌الزحمه فریلنسر‌ها بسته به موارد گفته شده ممکن است از کلمه‌ای 25 تومان تا 70 تومان متغیر باشد.

مطالب مرتبط