روش های تقویت گرامر زبان انگلیسی

یادگیری گرامر یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری زبان است اما معمولا گرامر انگلیسی برای زبان‌آموزها جذاب نیست به همین خاطر با اشتیاق این مبحث را دنبال نمی‌کنند و همه نکات را یاد نمی‌گیرند.

این افراد پس از مدتی متوجه ضعف‌شان در زبان انگلیسی می‌شوند و به دنبال روش‌هایی می‌گردند تا بتوانند گرامرشان را تقویت کنند. یعنی مطالبی که قبلا آموخته بودند را دوباره به خاطر آورند و نکاتی را که قبلا یاد نگرفته بودند، یاد بگیرند.

به همین خاطر در این مطلب، بهترین روش‌های تقویت گرامر انگلیسی را بیان کردیم. اگر شما نیز قصد دارید گرامر زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید، حتما از راهکارهای این مطلب استفاده کنید و گرامرتان را بهبود دهید!

1- برنامه‌ریزی کنید و مرتب تمرین کنید

تمرین مداوم تاثیر بسیار زیادی بر تقویت گرامر دارد.

سعی کنید در تمام روزهای هفته تمرین کنید. بعضی از زبان‌آموزها در یک روز سه ساعت تمرین می‌کنند و چهار روز بعدش هیچ تمرینی ندارند. این کار اصلا خوب نیست. برا اینکه از تمرین‌‌‌تان نتیجه بگیرید، هر روز 45 دقیقه تا یک ساعت را به تقویت گرامر اختصاص دهید و با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب یاد می‌گیرید، گرامر انگلیسی‌تان را تقویت کنید.

2- به طرز صحبت کردن انگلیسی‌زبان‌ها و نحوه جمله‌بندی‌شان دقت کنید

کودکان گرامر زبان مادری‌شان را از طریق گوش دادن می‌آموزند. آن‌ها به نحوه صحبت کردن اطرافیان‌شان دقت می‌کنند و به تدریج، گرامر صحیح را آموزش می‌بینند. زبان‌آموزان نیز می‌توانند به نحوه صحبت کردن انگلیسی‌زبان‌ها دقت کنند و جملات‌شان را تکرار کنند تا به مرور زمان گرامر انگلیسی‌شان تقویت شود.

زبان‌آموزان برای انجام این کار می‌توانند از انیمیشن‌های انگلیسی، فیلم‌های مناسب تقویت گرامر انگلیسی یا سریال‌های کوتاه برای تقویت زبان انگلیسی استفاده کنند. مشاهده این فیلم و سریال‌ها، توجه به گرامر جمله‌ها و تکرار آن‌ها، در بلندمدت تاثیر زیادی بر تقویت گرامر زبان‌آموزان خواهد گذاشت.

3- از نوشتن کمک بگیرید

هنگام نوشتن، برای ایجاد جملات مناسب باید از گرامرهای مختلفی استفاده کنید. اگر گرامر مورد نیازتان را بلد باشید، آن را استفاده می‌کنید و از این طریق آن قاعده گرامری را کاربردی‌تر یاد می‌گیرید و برای همیشه در ذهن‌تان ثبت می‌شود اما اگر قاعده گرامری مورد نیازتان را بلد نبودید، می‌توانید در اینترنت سرچ کنید یا از کتاب‌های گرامر انگلیسی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از کتاب‌های گرامر انگلیسی که به زبان فارسی نوشته‌ شده‌اند نیز استفاده کنید تا قاعده گرامر مورد نیازتان را یاد بگیرید. بدین ترتیب با نوشتن متن، قواعد گرامری را می‌آموزید و از آن‌ها به صورت کاربردی استفاده می‌کنید.

سعی کنید خاطرات روزانه‌ یا خاطرات دوران بچگی‌تان را به طور مرتب یادداشت کنید تا به صورت مداوم تمرین کنید و گرامرتان تقویت شود.

4- از کتاب‌های مناسب تقویت گرامر استفاده کنید

کتاب‌های زیادی برای تقویت گرامر وجود دارند. برخی به زبان انگلیسی و برخی به زبان فارسی چاپ شده‌اند. برخی از کتاب‌های مناسب تقویت گرامر را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم تا بر حسب نیازتان، کتاب مورد نظرتان را انتخاب کنید و با مطالعه آن، به خوبی قواعد گرامری را یاد بگیرید.

کتاب‌های مناسب تقویت گرامر انگلیسی

کتاب‌هایی که در این بخش معرفی می‌کنیم، کتاب‌های مفیدی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری و تقویت گرامر انگلیسی استفاده کنید:

• کتاب Basic Grammar in Use

basic-english-grammar

 کتاب بیسیک گرامر این یوز یکی از بهترین کتاب‌های آموزش گرامر است. اگر به تازگی شروع به مطالعه گرامر کرده‌اید و به دنبال کتابی هستید که قواعد گرامر انگلیسی را با زبانی ساده و مثال‌های کاربردی آموزش دهد، حتما از این کتاب استفاده کنید تا بتوانید گرامر انگلیسی را به صورت خودآموز یاد بگیرید.

کتاب بیسیک گرامر این یوز توسط انتشارات کمبریج چاپ شده است و 113 درسنامه دارد. در هر درس علاوه بر نکات گرامری، تمرین‌هایی نیز وجود دارد که فرآیند یادگیری گرامر را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند زبان‌آموز به صورت کاربردی گرامر را یاد بگیرد.

• مجموعه Oxford English Grammar Course

oxford-english-grammar-course

این مجموعه کتاب‌ها، مجموعه کاملی برای آموزش و تقویت گرامر زبان انگلیسی هستند که از سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تشکیل شده‌اند. بر اساس نیازتان می‌توانید از کتاب مناسب استفاده کنید و با انجام تمرین‌های کاربردی، به خوبی گرامر انگلیسی را یاد بگیرید.

• کتاب Understanding and Using English Grammar

understanding-and-using-english-grammar-49

 اگر به دنبال کتابی مطمئن و ساده برای تقویت گرامرتان هستید، این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این کتاب قواعد مهم گرامر به صورت تمرین‌ها و مثال‌های متنوع و کاربردی بیان شده‌اند تا زبان‌آموزان گرامر انگلیسی‌شان را تقویت کنند.

کتاب‌های مناسب تقویت گرامر انگلیسی به زبان فارسی

کتاب‌های این بخش کتاب‌های گرامری هستند که به زبان فارسی نوشته شده‌اند. اگر دوست دارید نکات گرامری به زبان فارسی برای‌تان توضیح داده شود، می‌توانید از محتوای این کتاب‌ها استفاده کنید.

• کتاب گرامر پایه زبان انگلیسی 

grammar-50

کتاب گرامر پایه‌ی زبان انگلیسی ترجمه کتاب بیسیک گرامر این یوز به زبان فارسی است. افرادی که سطح زبان انگلیسی‌شان مبتدی تا متوسط است می‌توانند از مطالب این کتاب استفاده کنند. 116 درس در این کتاب وجود دارد. هر درس بین دو صفحه تقسیم شده است. صفحه اول به آموزش نکات گرامر و صفحه دوم به تمرینات آن اختصاص داده شده است.

• کتاب گرامر نوین

novin-grammar

در این کتاب نکات کاربردی گرامر زبان انگلیسی بیان شده است. بعد از ارائه هر نکته گرامری، تمرینات مربوط به آن نیز آورده شده تا فرآیند یادگیری به طور کامل انجام شود.

در پایان هر بخش نیز ترجمه جمله‌های تمرینات ارائه شده است. معنی کلمات مهم کتاب نیز به زبان فارسی بیان شده تا زبان‌آموزان هر جایی که دچار مشکل شدند و مفهوم کلمات و جمله‌ها را درک نکردند، بتوانند به آن بخش مراجعه کنند و مشکل خود را حل کنند. پس زبان‌آموزها با استفاده از این کتاب می‌توانند به صورت خودآموز گرامر انگلیسی‌شان را تقویت کنند.

5- نکات گرامری را برای اطرافیان‌تان توضیح دهید

توضیح نکات گرامری برای افراد دیگر باعث می‌شود خودتان نیز بهتر آن قواعد را بیاموزید و بدین ترتیب، قواعد و نکات گرامری وارد حافظه بلندمدت‌تان می‌شوند و یادآوری‌شان ساده‌تر خواهد شد. پس برای یادگیری و تقویت گرامرتان، هر نکته جدیدی که می‌آموزید را حداقل یک مرتبه برای اطرافیان توضیح دهید تا دقت‌تان افزایش پیدا کند و همه نکات ریز یک قاعده گرامری را به خاطر بسپارید.

6- زیاد مطالعه کنید

مطالعه نیز یکی از روش‌هایی است که شما را با ساختار و جمله‌بندی انگلیسی آشنا می‌کند. همچنین می‌توانید متوجه شوید که در موقعیت‌های مختلف باید از کدام قاعده گرامری استفاده کنید.

پس سعی کنید هنگام مطالعه به ساختار جملات و گرامر استفاده شده در هر یک دقت کنید و در هر جمله از خود بپرسید چرا از این گرامر استفاده شده است. وقتی دلیل استفاده از قواعد گرامری را متوجه شوید، خودتان نیز در موقعیت‎های مشابه به خوبی از آن قواعد استفاده می‌کنید.

اگر دلیل نکات گرامری را متوجه نشدید، می‌توانید از افراد مطلع سوال کنید یا در اینترنت و کتاب‌ها جست‌وجو کنید. پس بهتر است متن‌های انگلیسی را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید و تمام نکات گرامری‌شان را یاد بگیرید.

7- از اپلیکیشن‌های تقویت گرامر استفاده کنید

اگر زمان زیادی را صرف کار کردن با گوشی همراه‌تان می‌کنید و دوست دارید از این زمان برای تقویت گرامر انگلیسی‌ استفاده کنید، بهتر است اپلیکیشن‌های تقویت گرامر را روی گوشی‌تان نصب کنید.

یکی از اپلیکیشن‌های مناسب برای آموزش و تقویت گرامر، English Grammar Test است. این اپلیکیشن را از کافه بازار دانلود کنید و اوقات فراغت‌ و زمان‌های آزادتان را صرف تقویت گرامر کنید.

8- از وب‌سایت‌های تقویت گرامر کمک بگیرید

وب‌سایت Learn English یکی از بهترین وب‌سایت‌های یادگیری و تقویت گرامر است که به شما کمک می‌کند به شیوه‌ای جدید و جذاب نکات گرامری را یاد بگیرید.

9- از افراد با تجربه کمک بگیرید

گاهی کمک گرفتن از افراد باتجربه باعث می‌شود فرآیند یادگیری و تقویت گرامر را با سرعت بیشتری طی کنید.

اگر اشکالات و سوالات‌تان را از استاد باتجربه‌ای بپرسید، هم اشتباهات‌تان رفع می‌شوند و هم نکات مفیدی یاد می‌گیرید و آن نکات در ذهن‌تان باقی می‌مانند. پس اگر اشکالی دارید یا سوالی ذهن‌تان را مشغول کرده است، حتما اشکال‌تان را رفع کنید تا پروسه یادگیری گرامرتان به خوبی پیش رود.

10- از دوره‌های آنلاین آموزش و تقویت گرامر استفاده کنید

برخی دوره‌های آنلاین برای تقویت مهارت گرامر بسیار کاربردی هستند. با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید گرامر انگلیسی‌تان را به خوبی تقویت کنید. برخی از دوره‌های رایگان تقویت گرامر به شرح زیر هستند:

• معرفی دوره آنلاین و رایگان English Grammar برای آموزش گرامر مبتدی و متوسط

این دوره مخصوص زبان‌آموزانی است که سطح مبتدی و متوسط دارند. زبان‌آموزان با گذراندن این دوره با موضوعات مهم در گرامر انگلیسی آشنا می‌شوند و به خوبی یاد می‌گیرند که چگونه از قواعد گرامر در مکالمات روزمره‌شان استفاده کنند. برای مشاهده اطلاعات کامل این دوره و ثبت نام در آن به سایت یودمی سر بزنید.

• معرفی دوره آنلاین و رایگان Intermediate Grammar Specialization برای تقویت گرامر

این دوره مخصوص زبان‌آموزانی است که قصد دارند با گرامر سطح اینترمدیت (Intermediate) آشنایی پیدا کنند. زبان آموزان در این دروه قواعد گرامری مربوط به موارد زیر را به صورت کاملا کاربردی یاد می‌گیرند:

  • Perfect Tenses and Modals
  • Adjectives and Adjective Clauses
  • Tricky English Grammar
  • Intermediate Grammar Project

برای مشاهده اطلاعات کامل این دوره و ثبت نام در آن به سایت کورسرا سر بزنید.

• معرفی وبینار گرامر و جمله سازی زبان انگلیسی به زبان ساده

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که برای نوشتن، ایده دارید ولی نمی‌توانید جمله سازی کنید و همین قضیه فرایند رایتینگ انگلیسی را برای‌تان سخت می‌کند.

با مشاهده این وبینار یاد می‌گیرید که چگونه جملات ساده، صحیح و زیبا بنویسید. علاوه بر این، با ساختارهای گرامری مختلف و کاربرد صحیح علائم نگارشی نیز آشنا می‌شوید. برای ثبت‌نام در این دوره و دانلود ویدیوی کلاس آنلاین گرامر و جمله‌سازی انگلیسی به سایت ایسمینار سر بزنید.

11- از گرامرلی کمک بگیرید

افزونه گرامرلی غلط‌های گرامری نوشته‌های‌تان را مشخص می‌کند و به شما نشان می‌دهد از چه قاعده گرامری باید استفاده کنید. پس برای تقویت گرامرتان حتما متن‌هایی به زبان انگلیسی بنویسید و آن‌ها را با گرامرلی چک کنید.

زمانی که اشتباه‌های‌تان مشخص شد، درست‌شان را یاد بگیرید و سعی کنید دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید. بدین ترتیب به مرور زمان غلط‌های‌تان کاهش می‌یابد و می‌توانید قواعد گرامری را در جایگاه مناسب‌شان استفاده کنید.

12- به نکات ساده نیز توجه کنید.

گاهی زبان‌آموزان بر خلاف تصورشان در ساده‌ترین قواعد گرامری دچار خطا می‌شوند. پس هیچ نکته‌ای را کم ‌اهمیت ندانید و سعی کنید به طور کامل بر تمام قواعد زبان انگلیسی تسلط کافی پیدا کنید.

جمع‌بندی

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه با یادگیری گرامر مشکل داشتید، این مطلب را مطالعه کنید تا با راهکارهای جذاب تقویت گرامر آشنا شوید. سپس برنامه‌ریزی کنید و با اشتیاق به یادگیری و تقویت گرامر انگلیسی بپردازید.

روش‌هایی که در این مطلب بیان کردیم، هم برای افرادی مناسب است که دوست دارند زبان را به شیوه سنتی یاد بگیرند و هم افرادی که دوست دارند از تکنولوژی برای یادگیری زبان استفاده کنند.

مطالب مرتبط