زبان های پرکاربرد آسیایی

اگر به یادگیری زبان علاقمند باشید، زبان های جذاب و چالش برانگیز  زیادی هستند که توجه شما را جلب کنند. یکی از چالش برانگیزترین جاهای جهان برای یادگیری زبان و انتخاب زبان آسیا است.

از آن جا که محل زندگی ما آسیا است، ممکن است علاقمند باشیم با کشورهای آسیایی تجارت داشته باشیم، در کشورهای آسیایی درس بخوانیم،  به کشورهای آسیایی سفر کنیم یا صرفا دوست داشته باشیم زبان کشورهای همسایه خود را یاد بگیریم.

آسیا بیش از 4 میلیارد نفر جمعیت دارد که به بیش از 2 هزار زبان صحبت می کنند. ممکن است نام بعضی از این زبان های معروف یا زبان هایی که در کشورهای همسایه صحبت می شوند را بدانیم. اما در آسیا زبان های زیادی وجود دارد که ممکن است به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند، اما با آن ها آشنا نباشید. پس بهتر است با این زبان‌ها آشنا شوید و با انگیزه و اشتیاق یادگیری زبان‌های پرکاربرد آسیایی را دنبال کنید. در مطلب امروز آقای مترجم با چند زبان آسیایی برای اهداف گوناگون آشنا می شویم.

چه چیزی باعث تنوع زبان در آسیا شده است؟

چنان که پیش از این گفتیم، جمعیت آسیا بیش از 4 میلیارد نفر (حدودا شش برابر جمعیت اروپا) است. پس نباید تعدد زبان ها تعجب برانگیز باشد. حتی این تعدد زبان‌ها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های یادگیری زبان تبدیل شده است و افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که باید کدام یک از زبان‌ها را یاد بگیرند.

علاوه بر آن، آسیا خاستگاه خانواده های زبانی متعددی است. بسیاری از اروپایی ها به یکی از زبان های هند و اروپایی صحبت می کنند. اما در آسیا خانواده های زبانی متنوعی مانند هند و اروپایی، چینیو تبتی، آلتایی، دراویدی و… دیده می شود. تنوع خانواده های زبانی و ریشه ها به معنای هم پوشانی کمتر در میان زبان هاست.

دلیل نهایی مناطق دور افتاده زیادی هستند که در آسیا وجود دارند. این مناطق به زبان های محدود اجازه می دهند بدون تاثیر گرفتن از زبان های دیگر  رشد کنند و تکامل یابند. آسیا خانه کوهستان ها، بیابان ها، جزایر، دشت های وسیع و جنگل ها است. هر کدام از این مناطق می توانند به حفظ یک جامعه زبانی کمک کنند.

هنگامی که جوامع ارتباط زیادی با هم داشته باشند، بعضی زبان ها به دلیل شباهت فراوان از بین می روند. در حالی که انزوای جغرافیایی می تواند به متمایز ماندن و استقلال زبان ها کمک کند.

دلیل از بین رفتن بعضی زبان های آسیایی هم همین انزوا است. با کاهش گویشوران و مرگ آن ها، زبان هم خواهد مرد.

راهنمای انتخاب زبان های آسیایی

همان طور که می‌دانید سریع ترین راه برای یادگیری یک زبان، یادگیری فراگیر است. یادگیری فراگیر به معنای محاصره کردن خودتان با انواع منابع مرتبط با زبان است. اگر در کشوری که به زبان موردنظر شما صحبت می‌کنند، زندگی نمی‌کنید، کار یادگیری زبان اندکی دشوارتر است اما به هر حال بهتر است با شیوه‌های یادگیری سریع زبان آشنا شوید و به سرعت زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید. زبان‌های پرکاربرد آسیایی به شرح زیر هستند:

1. زبان عربی

عربی در کشورهای عرب زبان خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. این کشورها در آسیا شامل بحرین، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سوریه، امارات متحده عربی و یمن هستند.

عربی یکی از زبان های خانواده سامی است. دیگر زبان های خانواده سامی، زبان های امهری، عبری و زبان های دیگری هستند که همه در خاورمیانه صحبت می شوند.

2. زبان بنگالی

زبان بنگالی که گاه بنگلا هم خوانده می شود، در بنگلادش و قسمت های شرقی هندوستان که به بنگلادش هم مرز هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

بنگالی یکی از زبان های خانواده هند و آریایی است و با زبان های هندوستانی و پنجابی نزدیکی زیادی دارد.

3. زبان چینی

انواع مختلف زبان چینی در چین، تایوان و سنگاپور صحبت می شود. البته این جمله به این معنا نیست که همه چینی زبان ها یک جور صحبت می کنند. گاه ممکن است گویشوران مختلف زبان چینی، متوجه حرف های یکدیگر نشوند!

چینی یکی از زبان های خانواده چینیو تبتی است. دیگر زبان های این خانواده زبان اهالی برمه، تبت و چند کشور دیگر در هیمالیا و جنوب شرق آسیا هستند. زبان چینی تاثیر قابل توجهی بر زبان های ژاپنی، کره ای و ویتنامی داشته است.

برای یادگیری زبان چینی در ابتدای راه باید انتخاب کنید که به کدام گویش علاقمند هستید. معمولا گویش ماندارین که زبان رسمی چین و گویش مورد استفاده در پکن است، پرمخاطب ترین گویش است. گویش بعدی، گویش کانتونی است که در جنوب شرق چین و هنگ کنگ استفاده دارد.

4. زبان هندوستانی

هندوستانی واژه ای است که معمولا به هر دو زبان هندی و اردو اطلاق می شود. هندی زبان رسمی بسیاری از ایالت های شمالی هندوستان است. طی سالیان دراز تلاش های فراوانی برای تبدیل هندی به زبان رسمی هندوستان شده است. اردو زبان رسمی پاکستان و بعضی از ایالت های هند است.

هر دو زبانِ هندی و اردو به خانواده زبانی هند و آریایی متعلق هستند و به زبان های پنجابی و بنگالی بسیار نزدیک هستند.

هندی و اردو معمولا قابل فهم متقابل هستند. اما واژه ها و نحوه نگارش متفاوتی دارند.

با این که هندی شناخته شده ترین زبان هندوستان است، زبان های دیگری چون تلوگو، تامیلی، ماراتی، کانادا، گجراتی و پشتو گویشوران بیشتری دارند.

زبان هایی که در هندوستان صحبت می شوند به خانواده های زبانی مختلفی تعلق دارند، اما بیشتر آن ها متعلق به خانواده های هند و آریایی و دراویدی هستند.

در مطلب امروز با چند زبان آسیایی آشنا شدیم. این مطلب باز هم با معرفی زبان های دیگر به روز خواهدشد. شما از زبان های قاره کهن چه می دانید؟ دوست دارید کدام زبان را یاد بگیرید؟ آیا قصد سفر به کشورهای همسایه را دارید؟

مطالب مرتبط