چگونه از فراموشی یک زبان خارجی جلوگیری کنیم؟

هر زبان مانند یک ساختمان است. ساختن یک ساختمان کار دشواری است. حالا فرض کنید این ساختمان را نیمه کاره رها کنیم و به دنبال کار دیگری برویم.

اگر یادگیری زبان و مطالعه درمورد زبان را متوقف کنیم، مانند نیمه کاره رها کردن یک ساختمان است. اگر یادگیری را رها کنید، پس از مدتی همه چیز را فراموش خواهید کرد. ممکن است کلمه های محدودی را به یاد بیاورید اما ارتباط آن کلمه ها و جمله ساختن را فراموش می کنید.

حالا که زمان و انرژی زیادی صرف کرده اید و یک زبان خارجی را یاد گرفته اید، بهتر است با چند استراتژی ساده ساختمان خود را حفظ کنید و از فراموشی جلوگیری کنید.

چرا باید زبانی را که آموخته ایم، حفظ کنیم؟

زمان زیادی را برای یادگیری یک زبان خارجی صرف کرده اید، پس نباید زمان خود را هدر دهید. زمان زیادی برای انتخاب زبان موردعلاقه و برای انتخاب بهترین روش یادگیری صرف کرده اید. زمانی که می توانستید برای یادگیری کارهای دیگر هزینه کنید و یا به تفریح بپردازید. همه این ساعت ها برای یادگیری زبان صرف شده اند. رها کردن یادگیری زبان یعنی رها کردن همه این ساعت های صرف شده، یعنی زمانتان را هدر داده اید.

چگونه از فراموشی زبان جلوگیری کنیم؟

افراد زیادی هستند که یک زبان خارجی را فراموش می کنند چون کلاس های آموزشیشان به اتمام رسیده یا دیگر از آن زبان استفاده ای نمی کنند.

1. یادگیری زبان را فرایندی طولانی مدت بدانید

اگر یادگیری زبان را فرایندی بدانید که همه عمر باید به آن بپردازید، دیگر با اتمام ترم درسی یادگیری را کنار نمی گذارید. با این تفکر هیچ گاه نباید یادگیری روزانه را کنار بگذارید. چند کلمه جدید را مرور کنید یا یک قاعده دستوری بخوانید. حتی کسانی که به یک زبان مسلط هستند، همه کلمه های آن زبان را نمی دانند. پس همیشه چیزی برای یادگیری هست. نیازی نیست مانند روزهای اول یادگیری زمان طولانی برای یادگیری صرف کنید، اما حتما زمانی برای مرور و یادگیری در روز درنظر بگیرید.

2. برنامه مشخصی برای استفاده از زبان داشته باشید

برنامه مشخصی برای استفاده از زبان بریزید، مثلا شنبه ها به رستورانی بروید که می توانید افراد نیتیو زبان مورد نظر خود را ملاقات کنید. یا هر شب قبل از خواب ویدیوهای کوتاهی که به زبان موردنظر هستند را مشاهده کنید. هر روز ظهر یادداشتی به زبان موردنظر بنویسید یا یک ربع جلوی آینه برای خودتان توضیح دهید که روزتان چطور گذشته است. این گونه استفاده از زبان متوقف نمی شود، پس احتمال فراموشی هم کاهش می یابد.

3. اهداف روشنی برای ارتقای مهارت های زبانی خود داشته باشید

تعیین هدف به شما انگیزه می دهد که مهارت های زبانی خود را بهبود ببخشید. مثلا می توانید یادگیری بیست کلمه در هفته را به عنوان هدف انتخاب کنید. می توانید تصمیم بگیرید هر ماه یک کتاب به زبان موردنظر بخوانید. روشن و موردی کردنِ اهداف باعث می شود دستیابی به آن ها ساده تر باشد. اگر بدانید امروز باید پنج کلمه جدید یاد بگیرید، بهتر می توانید ذهنتان را آمادکنید، تا این که فکر کنید خب! امروز باید کمی زبان بخوانم! اما ندانید چه چیزی را باید بخوانید!!!

نکته هایی که در مطلب امروز یاد گرفتیم برای جلوگیری از فراموشی یک زبان است. زمان زیادی که برای یادگیری زبان صرف کرده ایم نباید به سادگی هدر برود. آقای مترجم با نکته های کاربردی آموزش زبان های خارجی همراه شماست.

مطالب مرتبط