آموزش سریع لغات انگلیسی بدون فراموشی

بعد از این که مرحله اول را خوب تمرین کردیم وقت آن است که در قدم دوم از روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی، سراغ آموزش سریع لغات انگلیسی بدون فراموشی برویم. این روش نیازی به ترجمه کردن هر کلمه به فارسی ندارد و به جای آن با استفاده از تصاویر کلمات ساده و رایج زبان انگلیسی، لغات در حافظه شما جای می‌گیرد. این فرایند به تقریباً به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد.

آموختن لغات پایه و رایج زبان انگلیسی سرعت یادگیری را بیشتر می‌کند. طبق قانون 80/20 است؛ چه نیازی است که برای شروع کلمه niece (دختر برادر/ خواهر) را حفظ کنید در حالی که شما 80 برابر بیشتر لغت mother (مادر) را به کار می‌برید؟

دو هدف را باید اینجا دنبال کنید

  • اول از همه وقتی این کلمات را یاد می‌گیرید، پایه‌‌ی لیسنینگ و هجی کردن که در قدم اول گفته شد را تقویت می‌کنید
  • دوم این که نحوه فکرکردن به زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید.

اما توجه داشته باشید موقعی که دنبال تصویر لغات می‌گردید حتما به زبان انگلیسی آن را جست‌وجو کنید. تصویری که می‌بینید را با تصویری که انتظار داشتید ببینید، در ذهن خود مقایسه ‌کنید. تفاوت‌های آن باعث می‌شود کلمه در خاطر شما بیشتر بماند.

در Google Image تصویر مورد نظر خود را جست‌وجو‌کنید و بین 20 تا40 تصویر این مقایسه را با آنچه انتظار داشتید ببینید انجام دهید. با تمرین و کسب تجربه، کم‌کم این کاوش برای یافتن معنی دقیق کلمه، تبدیل به سرگرمی خواهد شد.

وجود ارتباط شخصی یا خاطره شخصی در ذهن‌تان با آن کلمه قطعا سرعت یادگیری لغات انگلیسی را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. خوشبختانه همه ما در ذهن خود هزاران تصویر و خاطره شخصی با کلمات و اشیاء مختلف داریم. حداقل یکی از این خاطره‌ها که برای شما ملموس‌تر و نزدیک‌تر است را انتخاب کنید. برای یادآوری آن هم یک نشانه کوچک بگذارید مثلاً آن را پشت فلش‌کارت مربوط به همان کلمه بنویسید. وقتی از این خاطرات منحصر به فرد خود استفاده کنید خواهید دید که یادآوری این لغات برای شما پنجاه درصد آسان‌تر شده است.

اختصاصی‌کردن کلمات در یادگیری سریع لغات انگلیسی:

یادگرفتن 625 کلمه مهم زبان انگلیسی مثل یک سلاح همیشه به دردتان می‌خورد اما هزارتای بعدی و بعدی چی؟ تا کجا یادگرفتن این همه کلمه سودمند است؟ به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم جایی بین هزار و سه هزار کلمه متوقف شوید و کلمات را اختصاصی کنید.

از خودتان بپرسید می‌خواهم لغات زبان انگلیسی برایم چه کاری انجام دهند؟ اگه می خواهید غذا از رستوران سفارش دهید، کلمات مربوط به غذا را یادبگیرید. اگر قصد تحصیل در دانشگاهی خارج از کشور دارید، کلمات آکادمیک را یادبگیرید. کتاب واژگان موضوعی بخرید که لغات را به صورت موضوعی لیست کرده و کلماتی را پیدا کنید که فکر می‌کنید به موضوعی که دنبال آن هستید، نزدیک‌تر است و آن‌ها را طبق راهکارهایی که در این مرحله گفته شد حفظ کنید.

راهکارهای پیشنهادی ما برای یادگیری سریع لغات انگلیسی:

  • توجه، معنی، ارتباط، حافظه

همه اطلاعاتی که برای رسیدن به اهداف شخصی نیاز است به هم مربوط هم هستند. وقتی نکته‌ای مربوط به اهداف شخصی شما باشد، بیشتر به آن توجه می‌کنید و زمانی که به گوش شما آشنا باشد مطمئمناً سریع‌تر آن‌ها را به خاطر می‌آورید. ذهن شما به محتواهایی که به اهدف و دغدغه شما نزدیک است بیشتر توجه می‌کند. او شما را وادار میکند دنبال معنی این محتوا بروید. سپس نزدیک ترین ارتباط را در خاطراتتان پیدا می‌کند. این جاست که به دلیل پر رنگ بودن موضوع، لغت سریع به حافظه بلند مدت شما می‌رود. پس تمرکز خود را روی محتوا‌هایی از زبان انگلیسی بگذارید که بیشتر با شما و اهدافتان مرتبط است.

  • اول معنی دوم کلمه

اما چگونه بدون دانستن کلمه، معنی را یادبگیریم؟ ارتباطات انسان‌ها در اکثر مواقع از طریق زبان بدن است. شما از طریق زبان بدن ارتباط‌ها را درک می‌کنید. استفاده از الگو‌های قبلی که در ذهن دارید همان ورودی‌های قابل درکی اند که در بالا به توضیح آن پرداختیم.

  • مخلوط کنید

شاید حتی فکرش را هم نکنید که اگر تنها 10 فعل، 10 اسم و 10 صفت بلد باشید، به راحتی قادرخواهید بود که 1000 عبارت انگلیسی بیان کنید. زبان یک پروسه خلاقانه است پس دست به کارشوید و فکر خود رابه کار اندازید! ثابت شده که اگر فقط 1000 لغت انگلیسی بدانید شما تقریبا 85 درصد این زبان را برای ارتباطات روزانه خود آموخته اید و همین طور دانستن 3000 کلمه برای شما 98 درصد زبان انگلیسی را پوشش می‌دهد.

  • ارتباط مستقیم با تصاویر ذهنی برقرار کنید.

روش غلطی که وجود دارد این است که کلمه انگلیسی و معنی فارسی آن را کنار هم قرارمی‌دهند و آن را مدام تکرارمی‌کنند تا ملکه ذهنشان شود. شما برای هر کلمه یک تصویردر ذهن خود دارید. برای مثال وقتی به زبان مادری می‌گویید “آتش” تصویری با همان شکل و شمایل آتش برای شما تداعی می شود. حالا بیایید همان تصویر را این بار برای لغت انگلیسی آن را به یادآورید وقتی برای شما در ذهنتان یک تصویر با دو کلمه شکل گرفت شما کلمه را یادگرفته‌اید و به راحتی هم معنای آن را به خاطر می‌آورید.

تقویت ریدینگ در کنار یادگیری سریع لغات انگلیسی

کتاب‌ها واژگان شما را تقویت می‌کنند زیرا خواه ناخواه هر 10 ثانیه باید باید معنی کلمه را چک کنید ولی به جای شکنجه کردن خود موقع خواندن چیزی که مجبور باشید برای فهم آن هر 10 ثانیه‌ به دیکشنری مراجعه کنید، راهکار پیشنهادی که در اینجا آورده‌ایم را دنبال کنید:

  • کتاب با ژانری که دوستش دارید انتخاب کنید مثل کتاب‌های هری پاتر
  • خلاصه فصل به فصل کتاب را پیدا کنید و بخوانید. در ویکی پدیا اصولا این خلاصه‌ها پیدا خواهند شد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید کلمات کلیدی را در دیکشنری چک کنید و به فلش کارت‌های‌ خود اضافه کنید.
  • کتاب صوتی کتاب‌تان را پیدا کنید.
  • همراه خواندن کتاب به صوت کتاب گوش دهید و اگر حتی همه چیز را متوجه نمی‌شوید توقف نکنید و ادامه دهید. کتاب ‌صوتی شما را به جلو هل می‌دهد. شما را مجبور می‌کند کل کتاب را بخوانید و در آخر می‌فهمید که چقدر این کار لذت بخش بوده.

مطالب مرتبط