آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر می‌خواهید برای آگاهی از سطح زبان انگلیسی‌تان در آزمون‌های تعیین سطح شرکت کنید، بهتر است قبل از آن، آزمون‌های تعیین سطح معتبر را امتحان کنید. این کار به شما کمک می‌کند نقاط ضعفتان را در زمینه‌های مختلف متوجه شوید و تا فرارسیدن زمان آزمون اصلی روی آن‌ها کار کنید.

انجام این آزمون‌ها می‌تواند به‌طور قابل توجهی از استرس شما بکاهد زیرا تا حدودی فضای آزمون اصلی برای شما ایجاد می‌شود. در ادامه با آزمون‌های مختلفی آشنا می‌شوید که در سطح بین‌المللی شناخته‌شده و معتبر هستند و دید خوبی به شما می‌دهند. 

آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی کمبریج

آزمون تعیین سطح انگلیسی کمبریج یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است که کاملا دقیق و بر اساس بالاترین استاندارد‌های جهانی سطح شما را مشخص می‌کند.

 در ابتدا شما می‌توانید از میان چهار بخش زیر یکی را انتخاب کنید.

  • General English
  • For Schools
  • Business English
  • Young Learners

برای سنجش انگلیسی عمومی‌ باید General English را انتخاب کنید. این قسمت ۲۵ سوال دارد که به ۵ بخش با ۵ سوال تقسیم شده‌است. با پاسخگویی به ۵ سوال اول به صفحه بعد و ۵ سوال بعدی می‌روید. 

در آخر با اتمام سوالات می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید. سطح زبان انگلیسی شما بر اساس استانداردهای CEFR تعیین می‌شود.

در بخش For Schools سوالات مخصوص تعیین سطح دانش‌آموزان است و بیشتر بر درک مطلب و لغات تمرکز دارد ولی فرآیند آن شبیه به آزمون‌ انگلیسی عمومی است.

در بخش Business English با سوالاتی مرتبط با تجارت و کسب‌وکار مواجه می‌شوید. این قسمت شامل چهار بخش است که در بخش اول باید برای هر سوال بر اساس سناریویی کوتاه پاسخ دهید. در سه بخش بعدی متن‌های مختلفی در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید جاهای خالی را با توجه به روند داستان پر کنید.

در قسمت آخر یعنی young Learners وارد بخش مخصوص کودکان می‌شوید. 

کودکان در ابتدا باید با توجه به تصاویر، به سوالات پاسخ دهند. 

در بخش بعد، سوالات چند گزینه‌‌ای وجود دارند. بخش سوم شامل یک متن و چند جای خالی است و بخش آخر با گوش‌دادن به یک فایل کوتاه صوتی باید از میان سه تصویر پاسخ درست را انتخاب کنند. 

آزمون تعیین سطح CEFR

در واقع هیچ آزمون رسمی تحت عنوان آزمون تعیین سطح CEFR وجود ندارد. CEFR مخفف عبارت Common European Framework of Reference for Languages است و برای اولین بار در اروپا و بعد در سراسر جهان برای سنجش سطح توانایی زبان‌آموزان استفاده شد. 

آزمون‌های زیادی وجود دارند که نتایج آن‌ها بر اساس این معیار تعیین می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی کمبریج، آکسفورد وBritish Council اشاره کرد. 

سطوح زبان انگلیسی بر اساس CEFR به شش دسته تقسیم می‌شوند: 

  • A1, A2
  • B1, B2
  • C1, C2 

زبان‌آموزان بعد از گذراندن آزمون‌های تعیین سطح رسمی در یکی از این شش سطح قرار می‌گیرند. زبان‌آموران در هرکدام از این سطوح توانایی‌های خاصی را به دست می‌آورند. 

کتاب‌های آموزشی مختلفی با توجه به هر سطح مشخص شده‌اند. 

مثلا کسی که در سطح A2 قرار دارد باید کتاب‌هایی مثل English File 2، Interchange1، Touchstone 3 و Top Notch 1 را بخواند یا کتاب Summit 1B مخصوص زبان‌آموزانی است که در سطح B2 قرار دارند.

آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی آکسفورد

یکی دیگر از آزمون‌های بسیار عالی برای سنجش مهارت‌های انگلیسی شما، آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی آکسفورد است. این آزمون هم مثل دیگر آزمون‌های بین‌المللی نتیجه را بر اساس معیارهای CEFR ارائه می‌دهد. 

در این آزمون چهار مهارت گرامر، وکب، شنیداری و درک مطلب سنجیده می‌شود که هرکدام را به‌صورت جداگانه امتحان می‌دهید. تعداد سوالات برای هر مهارت متفاوت است؛ قسمت درک مطلب ۲۰ سوال دارد، شنیداری ۲۴ سوال، وکب و گرامر هم شامل ۴۰ سوال می‌شوند.

باید توجه داشته‌باشید در طول این آزمون‌ها نباید برای جواب به کتاب یا هیچ وبسایتی مراجعه کنید زیرا آزمون قرار است سطح زبان واقعی شما را بسنجد. 

بعد از پاسخگویی به سوالات هر بخش می‌توانید سطحتان را در آن زمینه مشاهده کنید. 

آزمون تعیین سطح British Council

آزمون تعیین سطح British Council  شامل ۲۵ سوال چهار گزینه‌ای است که باید در مدت‌ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهید. سوالات این آزمون برای سنجش میزان دانش گرامری، سطح لغات و درک عبارات مختلف طراحی شده‌است. در پایان آزمون می‌توانید سطح فعلی‌تان را مشاهده کنید. 

در این آزمون ابتدا با توجه به دانسته‌های خود پاسخ درست را انتخاب می‌کنید و بعد از بین سه حالتی که زیر سوال نمایان می‌شود، مشخص می‌کنید آیا از جوابی که داده‌اید مطمئن هستید (Certain)، تا حدودی مطمئن هستید (Fairly sure) یا اصلا مطمئن نیستید (Not sure). 

حواستان باشد در این آزمون خیلی مهم است صادقانه بگویید چقدر نسبت به پاسختان مطمئن هستید زیرا در سنجش تأثیرگذار است.

آزمون تعیین سطح Language Level  

این آزمون کوتاه شامل ۱۵ سوال است. سوالات آزمون تعیین سطح Language Level بر گرامر و وکب زبان‌آموزان تمرکز دارد. بعد از انجام این آزمون متوجه می‌شوید باید روی کدام زمینه بیشتر تمرین کنید. 

سختی و آسانی سوالات با توجه به پاسخی که می‌دهید ممکن است بیشتر یا کمتر شود. در پایان تست سطح زبان انگلیسی شما با توجه به معیارهای CEFR از سطح A1 تا C2 مشخص می‌شود. با توجه به نتیجه‌ای که می‌گیرید، می‌توانید از نمره احتمالی‌تان در آزمون آیلتس یا تافل هم آگاه شوید. 

آزمون تعیین سطح ESL Languages

این آزمون، سوالات خیلی دقیقی را برای سنجش سطح مهارت‌های انگلیسی ارائه می‌دهد. آزمون تعیین سطح ESL Language شامل ۴۰ سوال است که برای پاسخگویی به آن‌ها تقریبا به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید. 

در پایان آزمون پاسخ‌های درست در اختیارتان قرار می‌گیرد، پس این فرصت را دارید تا با دانستن پاسخ صحیح بتوانید اشتباه خود را در آزمون‌های بعد جبران کنید. 

این آزمون برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند وقت زیادی برای تعیین سطح صرف کنند و نیاز به آزمونی به نسب دشوار ولی جامع دارند.

آزمون تعیین سطح British Study centres

اگر به‌ دنبال آزمونی هستید که تمرکزش کامل بر گرامر باشد، این آزمون برای شما مناسب است. آزمون تعیین سطح گرامر انگلیسی British Study Centres شامل ۴۰ سوال چهارگزینه‌ای است که می‌توانید آن را حدوداً در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به پایان برسانید. بعد از پایان آزمون نتیجه به ایمیل شما ارسال می‌شود.

آزمون تعیین سطح Stafford house international 

این آزمون کوتاه را می‌توانید در زمان کمی انجام دهید. آزمون تعیین سطح Stafford house international شامل ۲۵ سوال است که روش پاسخ‌دهی به آن کمی متفاوت است. بعضی از سوالات این آزمون بیشتر از یک پاسخ صحیح دارند، هر چه پاسخ باکیفیت‌تری ارائه دهید، امتیاز بیشتری می‌گیرد. 

این آزمون فرصت خوبی برای سنجش دانش زبان شما در زندگی واقعی است. اگر نگران هستید شاید نتوانید بهترین جواب را انتخاب کنید، بهتر است یک بار در این آزمون شرکت کنید و نحوه عملکردتان را در این شرایط محک بزنید.

آزمون تعیین سطح EU English

آزمون تعیین سطح EU English شامل ۵۰ سوال است که می‌توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه آن را به پایان برسانید. سوالات این آزمون از آسان شروع شده و به مرور سخت‌تر می‌شوند.

 اگر پایان آزمون روی Finish Quize کلیک کنید نتیجه آزمون برای شما محاسبه می‌شود و اگر روی View Questions کلیک کنید، می‌توانید پاسخ سوالات را مشاهده کنید. 

دیدن پاسخ سوالات به شما کمک می‌کند، اشتباه خود را متوجه شوید، آن را به‌خوبی یاد بگیرید و سعی کنید دیگر آن را تکرار نکنید.

نتایج آزمون بر اساس استاندارد CEFR تعیین می‌شود ولی نمی‌توان آن را به‌ عنوان مدرکی برای سطح زبان ارائه داد. در واقع مثل همه آزمون‌ها فقط برای اطلاع از سطح مورد نظر و فهمیدن نقاط ضعف است.

آزمون تعیین سطح Canadian college of english language

شما بعد از ثبت‌نام می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. فرق آزمون تعیین سطح Canadian college of english language با آزمون‌های دیگر این است که علاوه بر بخش‌های گرامر و لغت، بخش نوشتاری‌ را هم می‌سنجد. یعنی با انجام این آزمون می‌توانید علاوه بر سنجش مهارت‌های دیگر، مهارت نوشتاری‌تان را هم بسنجید و تقویت کنید.

این آزمون را می‌توانید در مدت‌زمان یک ساعت به پایان برسانید. نتیجه آزمون و سطح مورد نظرتان به ایمیلتان ارسال می‌شود. 

جمع‌بندی

آزمون‌های معتبر زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و از سطح فعلی‌تان آگاه شوید.
برای این‌که بتوانید در آزمون تعیین سطح اصلی به‌خوبی عمل کنید، بهتر است قبل از آن خودتان را در آزمون‌های معتبر محک بزنید و با توجه به نتیجه روی نقاط ضعفتان کار کنید.

از بین آزمون‌های تعیین سطح معتبری که نتایج آن‌ها بر اساس CEFR مشخص می‌شوند می‌توان به آکسفورد، کمبریج، British councile و language levels اشاره کرد.

تعداد سوالات این آزمون‌ها معمولا بین ۱۵ تا ۴۰ است. در بعضی از آزمون‌ها برای پاسخگویی به سوالات مدت‌زمان محدودی در اختیار دارید ولی به‌طور معمول در بیشتر آزمون‌ها محدودیت زمانی ندارید.

مطالب مرتبط