بهترین راه های یادگیری زبان در منزل

اگر از آن دسته افرادی هستید که اهمیت یادگرفتن زبان انگلیسی را می‌دانید، اما وقت کافی ندارید، آموزشگاه زبان در نزدیکی منزلتان نیست یا هزینه دوره‌های آموزشی برایتان زیاد است، یادگیری زبان انگلیسی در منزل بهترین روش برای‌ شما است. افراد زیادی هم هستند که ترجیح می دهند خودشان زبان انگلیسی شان را در خانه تقویت کنند. در ادامه راه هایی به شما ارائه می دهیم تا بتوانید در خانه زبان یاد بگیرید.

همه قبول داریم که یادگیری یا تقویت زبان فرآیندی کوتاه نیست. باید برای آن زمان صرف کنید ولی راه هایی هم وجود دارد که از زمان خود در منزل استفاده بکنید و بتوانید این فرآیند را سریع تر کنید و البته از زبان یادگرفتن هم لذت ببرید. قرار نیست برای تقویت زبان زجر بکشید!

 1- دیدن فیلم و سریال های انگلیسی در خانه

تماشای فیلم های زبان اصلی یکی از بهترین راه های یادگیری زبان است. با تماشای این فیلم ها با فرهنگ و لهجه انگلیسی زبان ها آشنا می شوید، اصطلاح های عامیانه تری یاد می گیرید، مهارت شنیداری خودتان را تقویت می کنید و به صورت غیرمسقتیم مهارت صحبت کردنتان را هم تقویت می کنید چون این مهارت در واقع تحت تأثیر مهارت شنیداری قرار دارد. پس یک تیر و چند نشان زده اید: هم در منزل انگلیسی یاد می گیرید، هم تفریح می کنید، هم مهارت های شنیداری و گفتاری خود را تقویت می کنید.

در این بخش، چند فیلم، سریال و انیمیشن به زبان انگلیسی را که می‌توانید برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود تماشا کنید به شما معرفی می‌کنیم. بهتر است که این فیلم ها را وقتی در منزل هستید و در کنار خانواده تماشا کنید تا لذت بیشتری هم ببرید.

 انیمیشن سیمپسون‌ها

یادگیری زبان با انیمیشن سیمپسون ها

احتمالا همه انیمیشن کمدی سیمپسون‌ها را می‌شناسید. این مجموعه در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۸۹ شروع به پخش شد و تا کنون ۶۰۶ قسمت از آن پخش شده‌است که در حال حاضر فصل ۲٨ آن در حال پخش است. مجموعه سیمپسون‌ها بسیار پرطرفدار است؛ به ویژه برای ده فصل اول، که «دوران طلایی» آن بود.

این انیمیشن شهرت جهانی دارد. در مورد فراز و نشیب‌های زندگی یک خانواده آمریکایی است و علاوه بر این‌که بسیار سرگرم‌کننده و خنده‌دار است، به جنبه‌هایی از زندگی روزمره مانند مدرسه، کار و اجتماعی شدن می‌پردازد. همچنین این فیلم برای زبان‌آموزانی که قصد یادگیری کلمات عامیانه به زبان انگلیسی و منابع فرهنگی را دارند، بسیار مناسب است.

سیمپسون‌ها خانواده‌ای هستند که در یک شهر خیالی به نام اسپرینگفیلد زندگی می‌کنند. پدر خانواده، هومر به عنوان نگهبان امنیتی در نیروگاه برق اتمی اسپرینگفیلد کار می‌کند، موقعیتی که با بی‌دقتی و رفتارهای احمقانه او در تضاد است. او با مارج سیمپسون ازدواج کرده است. مارج یک مادر خانه‌دار است و سه فرزند دارند.

 سریال دوستان

یادگیری زبان با سریال دوستان

این روز‌ها کسی نیست که نام سریال محبوب آمریکایی دوستان را نشنیده‌باشد. داستان این فیلم درباره شش دوست است که در منهتن نیویورک زندگی می‌کنند.

از آن‌جا که این فیلم سال‌های زیادی پخش می‌شد، دیدن تغیرات زندگی و رابطه‌های بین شخصیت‌ها بسیار جالب است. آن‌ها افراد متفاوتی هستند. راشل طبق مد روز و پرانرژی، راس ساکت و خجالتی و فیبی دوست داشتنی و کمی دیوانه است!

این سریال نظرهای مثبتی از منتقدین دریافت کرد و به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کمدی تاریخ تبدیل شد. فیلم دوستان در مجموع ۶۲ بار نامزد «جایزه امی» بود و در سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین سریال کمدی را برای فصل هشتم به دست آورد.

در مورد تقویت زبان انگلیسی با فیلم بیشتر بدانید.

2- نوشتن خاطرات به زبان انگلیسی

نوشتن می‌تواند فعالیت بسیار خلاقانه و آرامش‌بخشی باشد. داشتن دفتر خاطرات یا وبلاگ به زبان انگلیسی بهترین راه برای تمرین نوشتن به صورت منظم است. این کار علاوه بر این‌که مهارت شما را در دستور زبان انگلیسی بالا می‌برد، باعث تقویت توانایی شما در استفاده از زبان انگلیسی عامیانه می‌شود.

می‌توانید راجع به تعطیلات بارانی کسل‌کننده خود یا بازی فوتبال هیجان‌انگیزی که دیدید بنویسید. همه چیز به شما بستگی دارد. هرچه قدر می‌خواهید مطلب به زبان انگلیسی بنویسید. حتی نوشتن یک مطلب در هفته هم حس رضایت زیادی به شما می‌دهد. با این حال سعی کنید هر هفته مطلب‌های بیشتری بنویسید؛ حتی می‌توانید برای خودتان هدف‌گذاری کنید که هر هفته بیشتر و سریع‌تر بنویسید.

اگر ایده‌آل‌گرا هستید و دوست ندارید اشتباهی داشته‌باشید، می‌توانید دفترچه خاطرات یا وبلاگتان را به فردی انگلیسی‌زبان نشان دهید تا اشتباه‌هایتان را بگوید. اگر فرد انگلیسی‌زبانی نمی‌شناسید، نگران نباشید! lang8 وب‌سایتی است برای کسانی که در حال یادگرفتن زبان هستند، تا به تقویت مهارت نوشتن یکدیگر کمک کنند. گاه به نوشته‌های قبلی خود برگردید و ببینید چهقدر پیشرفت کرده‌ا‌ید. این کار اعتماد به ‌نفستان را تقویت می‌کند.

3- برگزاری رویدادهای فرهنگی

برگزاری رویداد‌های فرهنگی، راه سرگرم‌کننده‌ای برای یادگیری فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان است. جشن کریسمس، هالووین و روز شکرگزاری از جمله این رویدادها هستند. در هالوین بیشتر مردم دوست دارند مثل هیولا، روح یا شخصیت موردعلاقه خود در فیلم‌ها لباس بپوشند. اگر مهمانی هالووین برگزار کردید، می‌توانید با دوستانتان داستان‌های ارواح را در کنار نور شمع بخوانید تا فضای ترسناکی ایجاد کنید.

عید پاک عید بسیار سرگرم‌کننده‌ای است که بین بچه‌ها بسیار محبوب است. بزرگ‌تر‌ها‌ هم می‌توانند شکلات و آبنبات بخورند و در کنار بچه‌ها بازی کنند. بازی مخصوص این روز، بازی پنهان کردن تخم‌مرغ‌هاست. تخم‌مرغ را پنهان کنید. سرنخ‌ها برای پیدا کردن تخم‌مرغ‌ها را به زبان انگلیسی بنویسید. این کار مهارت زبان انگلیسی شما را تقویت می کند.

قطعا برای برگزاری رویداد، به این رویداد‌ها محدود نیستید و می‌توانید هر رویدادی که تصور می‌کنید به یادگیری زبان شما کمک می‌کند، برگزار کنید.

4- بازی های ویدیویی در منزل

معمولا افراد به ذهنشان نمی‌رسد که بازی‌های ویدئویی به زبان انگلیسی در یادگیری زبان مؤثر هستند. بازی‌های نقش آفرینی (RPG) و بازی‌های نقش‌آفرینی چندنفره‌ آنلاین برای تمرین خواندن، گوش‌دادن و صحبت کردن به زبان انگلیسی راه‌های بسیار خوبی هستند.

فضای اکثر بازی‌های ها یک فضای فانتزی است که در آن از جادو استفاده می‌کنید، هیولا‌ها را می‌کشید و قهرمان می‌شوید. با توجه به این‌که در این بازی‌ها گفت‌و‌گوهای زیادی اتفاق می‌افتد، اگر بازی‌هایی که به زبان انگلیسی هستند را انتخاب کنید، دامنه واژگانتان گسترش می‌یابد. همچنین وقتی مشغول چنین بازی‌هایی هستید، برای یادگیری زبان انگیزه می‌گیرید، چون برای فهمیدن داستان بازی و کامل کردن آن باید گفت‌وگو‌ها که به زبان انگلیسی هستند را گوش دهید یا بخوانید. نگران واژه‌هایی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید، نباشید. در حین بازی کردن خیلی سریع به آن‌ها عادت می‌کنید. از معروف‌ترین بازی‌های نقش آفرینی که برای یادگیری زبان مفید هستند می‌توان به «Final Fantasy»، «Legend of Zelda»و «Dragon Quest» اشاره کرد.

از آن‌جا که بازی‌های چند نفره نقش آفرینی یک اجتماع بزرگ از بازیکنان آنلاین ایجاد می‌کنند، تجربه بیشتری به شما می‌دهند. یکی از معروف‌ترین بازی‌ها «World of Warcraft» است که می‌توانید به سادگی در آن یک کاراکتر بسازید و شروع به بازی کنید.‌‌‌‌ بهترین بخش داستان این است که می‌توانید تیم تشکیل دهید و با بقیه بازیکنان ارتباط برقرار کنید. گفت‌وگو‌ها اغلب غیر رسمی هستند و بر روی یک پنجره روی صفحه تایپ می‌شوند. این کار برای این‌که بتوانید به سرعت به زبان انگلیسی فکر کنید، روش فوق العاده‌ای است. اگر فرد ماجراجویی هستید و هدفون هم در دسترس شما است، می‌توانید از TeamSpeak استفاده کنید. با استفاده از TeamSpeak می‌توانید گفت‌وگو کنید، با دوستانتان گپ بزنید و با افراد جدیدی ملاقات کنید. ابتدا ممکن است حرف زدن با صفحه کامپیوتر عجیب به نظربرسد، اما واقعیت این است که راهی سرگرم‌کننده برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی است.

5- شرکت در کلاس های آنلاین زبان انگلیسی

شرایطی را تصور کنید که تمام مزایای مکالمه و یادگیری به شیوه مدرسه‌ای را بدون نیاز به کلاس رفتن به دست بیاورید!

بسیاری از کلاس‌های آنلاین بسته‌های آموزشی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند و معلم‌هایی با همه نوع پیش‌زمینه و سابقه دارند. مزیت این کلاس‌ها این است که از اغلب کلاس‌های مرسوم زبان انگلیسی ارزان‌تر هستند. در ادامه برخی از این کلاس‌های زبان انگلیسی آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم.

سایت آموزش زبان Englishtown

یکی از شناخته‌شده‌ترین کلاس‌های آنلاین زبان انگلیسی است که به صورت خصوصی و گروهی کلاس‌های روزانه دارد و تعداد زیادی جایزه‌ به دست آورده‌است. به‌علاوه، در این وب‌سایت می‌توانید تست تعین سطح بدهید تا کلاس مناسب خود را انتخاب کنید. این سایت مشابه سایر کلاس‌های آنلاین، یک بسته آمادگی آزمون در اختیار شما قرار می دهد. این وب‌سایت به‌خاطر ابزارهای گوناگونی مثل تمرین تلفظ و آزمون‌های سرگرم‌کننده که برای یادگیری زبان انگلیسی در اختیار شما قرار می‌دهد، بار‌ها برگزیده شده‌است.

سایت آموزش زبان English study online

 سایت ESO به خاطر کیفیت آموزشی خوبی که ارایه می‌دهد، شناخته شده‌است. این وب‌سایت کلاس‌های مختلف خصوصی، تجاری و آمادگی آزمون برگزار می‌کند. به‌علاوه، تمرین‌هایی به شما می‌دهد که باعث یادگیری بهتر زبان انگلیسی می‌شود .

6- مطالعه آنلاین دستور زبان و واژگان انگلیسی

وب‌سایت‌های زیادی برای تقویت زبان انگلیسی وجود دارند که برخلاف کتاب‌های درسی بسیاری از آن‌ها رایگان هستند. برخی از این سایت‌ها در ادامه معرفی می‌شود.

سایت آموزش زبان English at Home

این سایت نکته‌های بسیار مفیدی برای مبتدیان دارد و به بخش‌های مکالمه، واژگان و دستور زبان انگلیسی تقسیم‌ شده‌است. بخش مکالمه کاملا کاربردی است و شیوه استفاده از عبارات و اصطلاحات را درگفت‌وگو‌ به شما آموزش می‌دهد. همچنین تمرین‌های ساده چند گزینه‌ای و معماهایی برای کمک به تمرین دستور زبان، درک مطلب و تقویت واژگان دارد. بسیاری از مقاله‌های آن هم به صورت طنز نوشته شده‌است!

سایت آموزش زبان Free English Study

این سایت منبعی عالی برای یادگیری دستور زبان است و عبارت‌های مکالمه‌ای بسیاری را آموزش می‌دهد. این سایت تقسیم‌بندی منظمی دارد، در نتیجه به راحتی آن‌چه را نیاز دارید، پیدا می‌کنید.

سایت آموزش زبان British Council: Learn English

این سایت یکی از جذاب‌ترین سایت‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت رایگان است که برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه جذاب است. کلیپ‌های این سایت بسیار جذاب و پر از واژه‌های عامیانه است.

7- رادیو گوش کردن

از آن‌جا که برنامه‌های رادیو و تلویزیون به صورت آنلاین در دسترس هستند، می‌توانید هر کجا که هستید مهارت های شنیداری خود را تقویت کنید! حتی وقتی ظرف می شویید یا در مترو نشسته اید هم می توانید زبان بخوانید. در زیر برخی از این رادیوها که برای یادگیری زبان انگلیسی می‌توانند به شما کنند را معرفی می کنیم.

 سایت ایران صدا

ایران صدا متعلق به سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران است. این سامانه شامل خدمات پخش زنده، جدول برنامه‌ها، آرشیو زمانی و آرشیو برنامه‌ای بسیاری از شبکه‌های صدا و سیما است که از طریق درگاه وب در دسترس است و از طریق آن می‌توانید به پخش زنده بسیاری از برنامه‌های انگلیسی گوش دهید.

کارگاه آنلاین تقویت اسپیکینگ در منزل

8- خواندن کتاب های انگلیسی در منزل

مطالعه کردن فقط برای بالا بردن درک مطلب شما نیست، بلکه می‌تواند بخشی از زمان استراحت شما باشد. می توانید زمانی که در منزل هستید و استراحت می کنید، با خواندن مطالبی که برایتان جذاب است، سرگرم شوید. برای کتاب‌ خواندن انتخاب‌های زیادی دارید. کتابی را انتخاب کنید که به آن علاقه زیادی داشته باشد. اگر اهل رمان هستید، می توانید بهترین رمان های انگلیسی برای تقویت زبان را هم مطالعه کنید.

اگر طرفدار کتاب‌های غیر علمی هستید، می‌توانید زندگی‌نامه فردی مشهور مثل ستاره‌های سینما یا شخصیتهای ورزشی مورد علاقه‌ خود را به زبان انگلیسی بخوانید. یک مثال مشهور، بیوگرافی استیو جابز نوشته والتر ایزاکسون است که واژگان پیشرفته و نقل قول‌های طنز آمیز از خود استیو جابز را در بر دارد. سبک نوشتار این کتاب جذاب است، سریع سر اصل مطلب می‌رود و یک راه عالی برای یادگیری اصطلاح‌های تجاری است. در زیر چند کتاب فید برای یادگیری زبان معرفی می‌شود.

مجموعه کتاب «هری پاتر» نوشته جی. کی. رولینگ

از آن‌جا که هر هفت کتاب این مجموعه به زبان‌های دیگر ترجمه شده و فیلم سینمایی آن‌ها هم ساخته شده‌است، روشی عالی برای کسانی است که انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد می گیرند. کتاب‌های هری پاتر برای کودکان و نوجوانان نوشته شده‌است و به تدریج که پیش می‌رود، پیچیده‌تر و طولانی‌تر می شود. بنابراین اولین کتاب ساده و مناسب کودکان است؛ اما کتاب هفتم بیش تر مورد علاقه نوجوانان است. این مجموعه ماجراجویی‌های جادوگر جوانی به نام هری پاتر را نشان می‌دهد که آن‌قدر خوش‌شانس است که برای رفتن به مدرسه جادوگری هاگوارتز انتخاب می‌شود. این کتاب ترکیبی از زبان عامیانه امروز و اصطلاحات مربوط به افسانه‌شناسی است که خواندن آن را جذاب کرده‌است. به علاوه در ضمن مطالعه این کتاب می توانید با کلمه‌های مترادف زیادی آشنا شوید که دایره واژگانتان را وسیع تر می کند.

 کتاب «قلعه حیوانات» نوشته‌ی جرج اورول

کتاب قعله حیوانات، کتابی شناخته‌شده است و می‌تواناز دو زاویه به آن نگاه کرد! این کتاب از یک زاویه داستانی درباره‌ حیوانات یک مزرعه است که اربابان خود که انسان هستند را نابود می‌کنند و ‌مزرعه مانور را تصاحب می‌کنند. از زاویه دیگر به انقلاب روسیه اشاره می‌کند و حیوانات نماد شخصیت‌های مهم سیاسی و گروه‌های مردمی‌اند. مخالف اصلی که شخصیت منفی داستان است، خوکی به نام ناپلئون است که نماد ژوزف استالین است.

سبک نوشتار این کتاب ساده و قابل فهم است. کتاب آن‌قدر هیجان‌انگیز است که به سختی می‌توانید کتاب را زمین بگذارید. سطح زبان آن برای زبان آموزان مناسب است و به گونه‌ای نوشته شده‌است که  هم کودکان از خواندن آن لذت می برند، هم بزرگسالان. اگر به سیاست و تاریخ هم علاقه‌مند هستید حتما این کتاب را بخوانید.

کتاب «چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی» نوشته روالد دال

از آن‌جا که هر هفت کتاب این مجموعه به زبان‌های دیگر ترجمه

هترین کتاب برای کسانی که عاشق شکلات هستند!

این کتاب هم مثل هری پاتر به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌است. احتمالا فیلم آن را با بازی جانی دپ دیده‌اید. 

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی در مورد پسری فقیر به نام چارلی باکت است که با پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کند و زندگیش بعد از برنده شدن تور ونکا که بزرگترین کارخانه شکلات‌سازی جهان است به کلی تغییر می‌کند. این کتاب کنار زبان ساده در توضیح اتفاقات، زبان توصیفی فوق‌العاده‌ای دارد.

در انتها اگر به خواندن رمان‌های انگلیسی علاقه‌مند هستید خواندن نه رمان انگلیسی جذاب برای پیشرفت در زبان انگلیسی را به شما پیشنهاد می‌کنم.

9- صحبت کردن با خود

شما دیوانه نشده‌اید! بخشی از یادگیری زبان، آشنا شدن با آن و پیدا کردن اعتماد به نفس درآن است.

برای یادگیری زبان انگلیسی تمرین‌ نیاز است. برای مثال می توانید یک مکالمه را بار ها در ذهنتان یا جلوی آینه تمرین کنید. اگر به اندازه کافی شجاع هستید، صدای خود را ضبط کنید.

بهترین روش برای آن که مهارت صحبت کردن خود به زبان انگلیسی را بیازمایید این است که یک ویدیو کوتاه از مکالمه  یا ارائه  خود ضبط کنید و تلفظ خود را با گوینده‌های انگلیسی زبان برنامه های تلویزیونی مقایسه کنید.

جمع بندی

در این مطلب بهترین راه های یادگیری زبان در منزل را به شما آموزش دادیم. یاد گرفتید که چگونه می توانید با تماشای فیلم، خاطره نویسی، خواندن داستان یا رمان و استفاده از سایت های آنلاین، بدون نیاز به آموزشگاه، مهارت های زبانی خود را بهبود دهید.

حال که روش های مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه را آموختید، یک لیوان چای برای خود آماده کنید و از یادگیری زبان انگلیسی در خانه لذت ببرید!

ما را هم مطلع کنید

اگر از این روش ها برای تقویت زبان استفاده کرده اید، نتیجه کار را در قسمت نظرها به ما بگویید. می توانید سوال ها و نظرات خودتان را هم بیان کنید.

 

مطالب مرتبط