روش آموزش زبان به کودکان با فیلم

یکی از روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از فیلم و انیمیشن است. می‌توان گفت این روش، در بین روش‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که هم جنبه‌ی سرگرمی برای کودک دارد هم به تقویت زبان و مهارت‌های او مانند مهارت شنیداری و گفتاری کمک می‌کند.

آموزش زبان انگلیسی با فیلم به کودکان نیاز به رعایت نکاتی دارد. همه می‌دانیم که تقویت مهارت شنیدن از مهم‌ترین مهارت‌ها در یادگیری زبان انگیسی برای کودکان است. هر چه بیشتر گوششان با کلمات و اصطلاحات انگلیسی آشنا شود، بیشتر و بهتر زبان را درک می‌کنند و یاد می‌گیرند. در کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی برای کودکان فایل‌های صوتی برای تقویت این مهارت در نظر گرفته شده است اما به هر حال کافی نیست. تماشای فیلم بهترین مکمل در این مورد است؛ چرا که با یک تیر دو نشان می‌زنید: هم کودک سرگرم می‌شود و لذت می‌برد و هم می‌آموزد و مهارت‌هایش تقویت می‌شوند.

قبل از ادامه مطلب برای دانستن بیشتر مطالبی راجع به پست چگونگی یاد گیری زبان با فیلم سر بزنید و از نکات آن استفاده کنید.

برای شروع آموزش زبان به کودکان با فیلم اول یک بار فیلم را کامل بدون متوقف کردن آن‌ برای کودک گذاشته می‌شود

بعد کلماتی از فیلم را برای او بنویسید و از او بخواهید که کلمات را تکرار کند.

دوباره فیلم را برای او تکرار کنید بگذارید تا آخر و باز هم بدون توقف آن را ببیند.

حالا با توجه به سطح زبان کودک و سنی که دارد سوال‌هایی در مورد فیلم از او بپرسید. اگر فیلم به صورت کارتونی است راجع به رنگ‌ها، صفت‌ها از او بپرسید. اگر در سطح بالاتری قرار دارد، از او بخوهاید که مثلاً حالت‌ها را توصیف کند. اگر سطح پایینی دارند از سوالات بله و خیر و اگر سطح بالاتری دارند از سوالات wh استفاده کنید. با این پرسش‌ها کودک به سمت فهمیدن فیلم هدایت خواهد شد.

سپس برخی مواقع با متوقف کردن فیلم در لحظه‌هایی که دیالوگ‌ها برای آموزش دادن کلیدی به نظر می‌رسند، از کودکتان بخواهید که آن‌ها را تکرار کند. البته این کار را زیاد تکرار نکنید؛ زیرا باعث خستگی و کلافگی خود و کودک می‌شوید.

اگر سطح زبان او بالاتر است، از قبل کلماتی از فیلم را در اختیار او قرار دهید، فیلم را برای او کامل پخش کنید و بعد از او بخواهید که خلاصه‌ای از فیلم را بازگو کند. در این مورد چون سطح زبان او بالاتر است پرسیدن سوال برای او زیاد چالشی ایجاد نخواهد کرد.

برای آموزش زبان انگلیسی با فیلم بهتر است آن‌هایی انتخاب شوند که کمتر از دیالوگ‌ها و لغات پیچیده‌تری استفاده شده است. (تنها با مشاهده‌ی تیزر فیلم می‌توان به این قضیه پی برد). البته این مورد بستگی به سطح زبان آموز نیز دارد.

بهتر است از زیرنویس انگلیسی استفاده شود؛ زیرا کودک هم‌زمان با شنیدن، صورت و شکل کلمه‌ها و حروف (به خصوص کلمات دیداری )را می‌بیند و می‌آموزد. همراه بودن زیرنویس با متن برای کودکانی سطح پایین دارند هم بسیار مفید است و بهتر است حتی یک بار با زیرنویس و یک بار هم بدون زیرنویس فیلم را برای آن‌ها پخش کنید.

هم‌چنین پیشنهاد می‌شود پس از چند وقت همان فیلم را بدون زیرنویس به همراه کودک خود تماشا کنید تا مهارت شنیداری کودک بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد. این ویژگی مثبت در کودکان وجود دارد که اگر فیلمی را دوست داشته باشند، می‌خواهند که بارها و بارها آن را تماشا کنند و به علت هوش و ذهن آماده‌ای که دارند بعد از چند بار دیدن فیلم و دیالوگ‌های آن را به خوبی به حافظه می‌سپارند و تکرار می‌کنند.

علاوه بر فیلم دیدن با گوش دادن به آهنگ و موسیقی نیز می‌توانید زبان انگلیسی کودکان‌تان را تقویت کنید. لیستی از مناسب‌ترین آهنگ‌ها برای آموزش زبان به کودکان را برای شما تهیه کرده‌ایم. از آن‌ها استفاده کنید و به راحتی زبان انگلیسی کودکان‌تان را تقویت کنید.

مطالب مرتبط