بازاریابی محتوا (content marketing) چیست؟

با پیشرفت دنیای تکنولوژی هر کسب و کار کوچک و بزرگی به استفاده از تولید محتوا و بازاریابی محتوا نیاز دارد. در این میدان رقابت کسی موفق تر است که زودتر دست به کار شود و برای تولید محتوای موردنیازش از گروهی متخصص کمک بگیرد. تولید محتوا مزایای فراوانی برای مطرح شدن یک کسب و کار در دنیای دیجیتال دارد.

 محتوای رضایت‌بخش، جوهره‌ بازاریابی

تاثیر روشهای قدیمی بازاریابی روز به روز کمتر می‌شود و یک بازاریاب متفکر و پیشرو آگاه است که راه‌های بهتری برای بازاریابی کسب و کارها وجود دارد. بهترین روش برای همگام شدن با دنیای جدید، «بازاریابی اینترنتی» است. در این نوع بازاریابی، محتوا حرف اول را می‌زند. این شیوه بازاریابی در واقع، تولید و نشر محتوایی است که از طریق کانال‌های چندگانه، اعتماد و آگاهی را نسبت یک برند ایجاد می‌کند. محتوای با کیفیت، آموزنده و خوش‌ساختی که در وب‌سایت قرار می‌گیرد، بازدیدکنندگان را سرگرم می‌‌کند و باعث می‌شود از خدمات یا محصولات آن سایت استفاده کنند و این گونه بازگشت سرمایه را بهبود می‌بخشد. 

بازاریابی محتوا (content marketing) رویکردی استراتژیک بر ایجاد و طبقه‌بندی محتوایی منسجم، مناسب و ارزشمند برای جذب و حفظ مخاطب‌های تعریف‌شده و مشخصی است که در آخر منجر به عملیات سودرسانی از جانب آن‌ها می‌شود. از نظر برایان کلارک بازاریابی محتوا به معنی تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی مفید و در عین حال رایگان برای جلب توجه «مخاطب»، تغییر او به «مشتری» و در نهایت به «خریدار دایمی» است. وی معتقد است محتوایی که منتشر شده باید تا حد زیادی به آن چیزی که فروخته می‌شود نزدیک باشد. به عبارت دیگر طی این راهبرد، افراد از برند آگاه می‌شوند، سپس از آن خوششان آمده و به اندازه‌ای به محتوا و در نتیجه برند موردنظر اعتماد می‌کنند که حاضر به معامله یا خرید و فروش با آن می‌شوند. به زبان ساده‌تر، بازاریاب موفق به جای اغراق در  بیان خدمات و محصولات، با تولید محتوایی کاملا مفید و مناسب به مشتریان خود راهکارهایی برای حل مشکلاتشان ارایه می‌دهد.

احتمال فروش شرکت‌هایی که اطلاعات مفیدی را در راستای بخشی از فرآیند بازاریابی در وب‌سایت خود قرار می‌دهند 60 درصد بیشتر از آن‌هایی خواهد بود که چنین راهی را نمی‌روند و به احتمال زیاد حدود 75 درصد افراد تمایل به انجام معامله با چنین شرکت‌هایی دارند. ارایه این اطلاعات به عهده بخش تولید محتوا و بازاریابی محتوا (content marketing) است.

  استفاده برندهای برتر دنیا از بازاریابی محتوایی

تحقیقات سالانه نشان‌ می‌دهند تعداد بی‌شماری از بازاریاب‌های شرکت های سرشناسی همچون پراکتر اند گمبل (P&G)، مایکروسافت، سیسکو و جان دییر از استرانژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. معمولا برندها بر ساخت روایتی مشترک و خلق نمایشی جذاب ارایه می کنند که افراد را وادار به توقف، دیدن، خواندن، تماشا و حتی برخوردی متفاوت کند. بدون چنین نمایشی محتوای منسجمی هم در کار نیست و بدون محتوای منسجم اساسا این استراتژی هم بی‌مفهوم می‌شود. برای نمونه، در سال 2013 شرکت رد‌بول چهارده نمایش کوتاه ساخت که بازتابی از روحیه ورزشی و پرانرژی این شرکت بود؛ ولی راهبردی‌ترین اقدام چشم‌گیر آن‌ها پخش ویدیوی Redbull Stratos بود که در آن فلیکس بومگارتنر را نشان دادند. به گفته وب‌سایت Advertising age تکرار این ویدیو در 80  شبکه تلویزیونی در 50 کشور دنیا و پخش زنده آن در 280 وب‌سایتی که با شرکت ردبول همکاری مشترک داشتند، بیش از 52 میلیون بار دیده شد و نام این برند را به عنوان پربازدیدترین نمایش در نوع خود ثبت کرد.

مزایای عمده بازاریابی محتوا برای شرکت و مشتری

  • بالارفتن آمار بازدید از سایت به دلیل تولید محتوای به روز و مفید که خود عامل افزایش ترافیک داده سایت می‌شود.
  • صرفه‌‌جویی در زمان و هزینه‌ها و تمرکز بیشتر بر تجارت از طریق تولید محتوای مناسب
  • جلب اعتماد مخاطب‌های عام و حفظ مشتریان وفادار به دلیل تعامل موثر با آن‌ها به دلیل ارایه محتوای صادقانه
  • فهمیدن نیاز مخاطب‌ها از طریق بازاریابی محتوا یا content marketing
  • داشتن جایگاهی بهتر درمدیریت مشتریان نسبت به دو روش تبلیغ و رقابت
  • ارتباط با شبکه های اجتماعی و در نتیجه گرفتن امتیاز بالا از گوگل با تولید محتوای متناسب با شبکه های اجتماعی

در آخر، داشتن مشتریان قدرتمند و آگاهی که نماینده‌ برند مورد نظر خود هستند، باعث بالا بردن اطلاع عموم از وجود چنین برندی می‌شود. این راهکار، وب‌سایت مورد نظر را به عنوان سردسته در موتورهای جستجو پیش می‌اندازد.

 حال و آینده بازاریابی محتوا(content marketing)

اگر بار دیگر تعریف بازاریابی محتوا (content marketing)که در ابتدای مطلب آمده‌بود را بدون در نظر گرفتن دو واژه «مناسب» و «ارزشمند» بخوانید، تفاوت میان این روش و دیگر روش‌ها که اطلاعات بی‌ارزشی را به خاطر فروش بیشتر محصولاتشان ارایه می‌دهند، را متوجه می‌شوید. «مناسب بودن» و «ارزشمند بودن» محتوا دو ویژگی بارزی است که بازاریابی محتوا (content marketing)را مشخص می‌کند و محتوای آن را از هزاران پیامی که روزانه به دست مخاطب می‌رسد، متمایز می‌کند.

فرآیند بازاریابی از طریق محتوا

بازاریابی محتوا (content marketing)در کنار هر روشی که برای بازاریابی استفاده می‌شود، باید بخشی از این فرآیند باشد نه راهکاری جداگانه. تولید محتوای با‌کیفیت بخشی از همه انواع بازاریابی است. برای نمونه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استراتژی بازاریابی محتوا (content marketing)پیش از هر راهکار دیگری ارزش دارد یا در فرآیندهای سئو بیشترین امتیاز به شرکت‌هایی می‌رسد که تولید محتوایی با کیفیت و منسجم داشته‌اند.

مهم‌ترین عامل در تولید محتوا در نظرگرفتن ارزشمندی آن برای خواننده‌ است. گوگل و بقیه موتورهای جست‌و‌جو به خوبی می‌دانند کدام محتوا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و کدام محتوا صرفا در راستای ارتقای سئو است. موتورهای جست‌و‌جو وقتی می‌خواهند به یک صفحه اینترنتی امتیاز بدهند، عوامل زیادی را مدنظر قرار می‌دهند. هرچقدر توجه مخاطب به محتوا بیشتر جلب شود، بیشتر در آن صفحه باقی می‌ماند. برای این کار کافی است محتوای وب‌سایت یا وبلاگ قابلیت دانلود داشته باشد. حتی به راحتی می‌توان با تبلیغ محتوای موردنظر از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی مرتبط با وب‌سایت یا وبلاگ، مخاطب را برای خواندن و بازدید از مطالب درج شده در کل وب‌سایت یا وبلاگ ترغیب کرد.

سخن آخر برای بازاریابان محتوا

  • چنان‌چه از راهبردهای بازاریابی محتوا درست استفاده شود امتیازهای بسیاری برای برندها و حتی کسب‌و‌کار‌های کوچک به دنبال دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.
  • بازاریابی محتوا (content marketing) باعث بهبود فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو یا همان سئو می شود
  • بازاریابی محتوا (content marketing) باعث ایجاد اطمینان و انسجام بیشتر در شبکه‌های اجتماعی می شود
  • بازاریابی محتوا (content marketing) باعث بالا رفتن ترافیک داده وب‌سایت شرکت می شود که خود به صورت غیر مستقیم بر سئو اثر مثبت دارد
  • بازاریابی محتوا (content marketing) باعث افزایش فروش می شود

در دنیای تجارت امروز، یک شرکت تجاری بزرگ باشید یا یک استارتاپ تازه کار، برای جذب مشتری به تولید محتوای مناسب با کسب و کارتان نیاز دارید. ارسال پیام های تبلیغاتی دیگر موثر نیستند. شما باید محتوایی ارایه کنید که به مشتری اطلاعات کافی و  مناسب بدهد و او را تشویق به خرید کند. اما آیا هرکس شروع به نوشتن کند می تواند محتوای مورد نیاز را تولید کند؟ تیم آقای مترجم در حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوا مجرب و متخصص است. تولید محتوای خود را به ما بسپارید و شاهد افزایش تعداد مخاطبان خود باشید.

مطالب مرتبط