بازاریابی دیجیتالی چیست؟

(0 رای‌ها)
49
0

بازاریابی دیجیتالی به تبلیغ و معرفی محصول از طریق شبکه های مجازی نظیر موتورهای جست‌و‌جو، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل و نرم‌افزارهای تلفن همراه می پردازد. البته تمام روش های بازاریابی همه گیر و گسترده نیست و ما به مهمترین آن ها می پردازیم.

1- پرداخت به ازای کلیک

پرداخت به ازای کلیک یا PPC که مخفف عبارت Pay Per Click است، نوعی از تبلیغ است که در اطراف صفحه نتایج یک موتور جست‌و‌جو قابل رویت است و با کلیک بر روی آن به صفحه مورد نظر هدایت می شوید. تنها در صورتی برای آن هزینه پرداخت می شود که روی آن کلیک شود. شما می توانید تنظیماتی ایجاد کنید که تنها در صورتی تبلیغ شما به نمایش گذاشته شود که کلمات کلیدی خاصی جست‌و‌جو شود و مخاطب خاصی مورد نظر شما باشد. این نوع تبلیغ آسان، واضح و مهم‌تر از همه قابل استفاده برای انواع سازمان ها و شرکت ها است. 

2- بهینه سازی موتور جستجو

معمولا وب سایت هایی که در صفحه اول موتور جست‌و‌جو وجود دارند، تعداد بازدیدکنندگان بیشتری خواهند داشت، به طوری که طبق ارزیابی ها نزدیک به 70 درصد از کلیک ها مربوط به 5 نتیجه اول موتور جست‌و‌جو است. بهینه سازی موتور جست‌و‌جو یا SEO که مخفف عبارت Search Engine Optimization است، فرآیند بهینه سازی مطالب و ایجاد تنظیمات فنی برای این مقصود است که بتوان وب سایت شما و صفحه های آن را هر چه بیشتر و بهتر در موتور جست‌و‌جو مشاهده کرد. در نهایت هدف این است که افرادی که در مورد محصولات، خدمات و اطلاعات خاصی جست‌و‌جو می کنند که مربوط به بازار شماست، هر چه بیشتر به وب سایت شما جذب شوند.

بهینه سازی موتور جست‌و‌جو یا SEO شامل فعالیت هایی است که یک وب سایت خوش ساخت و منظم با مطالب ارزشمند و مرتبط برای شما فراهم می کند و دیگران را ترغیب می کند تا هر چه بیشتر در فضای مجازی و وب سایت خود از شما تبلیغ کنند.

3- بازاریابی محتوایی

آیا تا به حال عبارت «محتوا پادشاه است» را شنیده اید؟ محتوا مانند سوخت بازاریابی دیجیتالی شماست. همچنین می توان گفت که امروزه محتوا ستون اصلی بهینه سازی موتور جست‌وجو است و به شما کمک می کند که در فضای مجازی دیده شوید و کار ارزشمندی در تبلیغ های کلیکی و ایمیلی خود به مشتریان تحویل دهید.

ایجاد محتوای جذاب و موثر، سریع و آسان بهدست نمی آید، ولی سختی این موضوع ارزش آن را دارد که مخاطبان شما به محتوای مطالبتان به چشم یک منبع ارزشمند نگاه کنند و همیشه برای ارائه مطالب جدید روی شما حساب کنند.

4- بازاریابی از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی

بیش از دو دهه است که ایمیل در دسترس بسیاری از مردم قرار گرفته است و همه گیر شده‌است. بازاریابی ایمیلی یکی از سریع ترین راه هایی است که این امکان را برای شما فراهم می کند که به صورت مستقیم، نظر و انتقاد مشتریان خود را جویا شوید. دلیل آن ساده است، چون مشتریان بسیار با ایمیل خود سر و کار دارند. البته امروزه با گسترش شبکه‌های مجازی دیگر و پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام، به مرور استفاده از ایمیل کاهش یافته‌است. با این حال در امور کاری و حرفه‌ای همچنان ایمیل حرف اول را می‌زند.

از سوی دیگر امروزه در فضای مجازی مردم تنها به تماشای فیلم یا گذاشتن عکس های شخصی نمی پردازند. بسیاری از آن ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال تحقیق، جست‌وجو، آموزش و کسب مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کارهای مختلف هستند. برای بازاریاب‌ها دیگر ارائه مطلب در فیسبوک و توییتر کافی نیست، بلکه مدیریت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و دسترسی به امکانات مختلف آن و ارائه مطلب مهم است. هر چه مطالب آن‌ها جذاب‌تر باشد و میزان به‌اشتراک‌گذاری مطالب آن‌ها بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری متوجه آن خواهند شد. 

کافی است این سوال را از خود بپرسید که در چند ساعت گذشته چند بار به ایمیل و حساب های کاربری خود در شبکه‌های مجازی سر زدهچ اید تا اهمیت آن برایتان روشن شود. 

در انتشار مطلب در شبکه‌های مجازی و ایمیل باید دقت کنید که این مطالب باید چند ویژگی مهم داشته باشند:

  • صادقانه باشند
  • با موضوع ارتباط داشته باشند
  • بیان راحتی داشته باشند
  • راهبردی باشند
  • با مطالب دیگر صفحات مجازی تناسب و هماهنگی داشته باشد

5- بازاریابی از طریق تلفن همراه

تلفن های همراه تبدیل به یک جزء ضروری در زندگی ما شده اند و بسیار مهم است که بازاریاب ها به اهمیت این مساله توجه ویژه ای نمایند. تلفن‌ همراه در طول روز در جیب ما و هنگام خواب کنار ما است و ما در طول روز هر لحظه به آن سر می‌زنیم و آن را وارسی می کنیم. این امر اهمیت موضوع بازاریابی از طریق تلفن همراه را افزایش می دهد. 

روش های زیادی مانند پیامک و استفاده از انواع نرم افزارها برای بازاریابی در تلفن های همراه وجود دارد و پیدا کردن بهترین راه و روش، بسیار کلیدی و مهم است. در بازاریابی دیجیتالی شما باید این مساله مهم را مد نظر قرار دهید که در فضای دیجیتالی مورد نظر، تلفن همراه یک جزء مهم و غیرقابل حذف است.

6- اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی بستری ارائه می دهد که مجموعه اجزای بازاریابی دیجیتالی شما را یک دست و هماهنگ می کند. بدون آن، بازاریابی شما مانند پازلی می شود که تکه اصلی آن وجود ندارد. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، جریان کارها و وظایف درون مجموعه را جهت دهی و هماهنگ می کند.  مهم تر از همه، این نرم افزار نتایج و بازدهی سرمایه مجموعه دیجیتالی شما را می سنجد و به کارآمدی بیشتر آن کمک می کند. 

اتوماسیون بازاریابی در حالت بهینه به شما این دید را می دهد که مشخص کنید چه برنامه هایی درست کار می کنند و کدام یک دارای مشکل هستند. این اتوماسیون به شما میزان و سنجه ای ارائه می کند که تاثیر بازاریابی بر خروجی را بررسی و تحلیل کنید. 

در این مطلب قصد داشتیم شما را با روش های گوناگون تبلیغ در بازاریابی دیجیتالی آشنا کنیم و راهبردها و راهکارهای مناسبی در بهبود و ارتقای هرچه بیشتر آن ارائه دهیم. امیدواریم که مطلب برای شما مفید باشد. اگر به اطلاعات گسترده‌تری درباره بازاریابی دیجیتال و رفتار مصرف‌کنندگان در عصر جدید در فضای مجازی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنم، کتاب «سرنوشت خرید: پیروزی در لحظه صفر» که نوشته گوگل استرا مطالعه کنید. این کتاب مدل جدید ابداع‌شده در گوگل به نام ZMOT را بررسی می‌کند که ابزاری قدرتمند برای بازاریابان دیجیتال است. 

لطفا نظر‌ها، انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های خود را درباره هر یک از مطلب‌های آقای مترجم، در پایین همان مطلب بنویسید. اگر در زمینه مطالب سایت نیاز به اطلاعات دیگری دارید، از آقای مترجم بپرسید تا آن‌چه نیاز شماست را برایتان آماده کنیم. 

اشتراک پست

ارسال یک نظر

مریم کریمی

درباره نویسنده

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذراندم. زبان، ادبیات، فرهنگ و هنر کشورهای مختلف برایم جذابند.

 زبان انگلیسی را در موسسه گویش آموختم و هم اکنون درحال یادگیری زبان عربی در کانون زبان ایران هستم.

آقای مترجم در شبکه های اجتماعی

آقای مترجم را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.