چه زبان‌هایی یاد‌ بگیریم؟

با جهانی شدن تجارت، به نظر می‌رسد یاد گرفتن یک زبان خارجی علاوه بر زبان انگلیسی ضروری است. اگر چه می‌توانید زبان‌های مختلفی را انتخاب کنید و بیاموزید، ممکن است انتخاب اولین زبان برای یادگیری مشکل باشد. در این مطلب، برای کمک به شما در انتخاب زبان، مجموعه‌ای از زبان‌ها که یادگیری آن‌ها مفیدتر هست را به شما معرفی می‌کنیم.

 1-  زبان چینی

مهم‌ترین دلایل برای یادگیری زبان چینی در سال 2017 این است که این زبان، زبان رسمی کشور چین است و دومین زبانی است که پس از انگلیسی در اینترنت بیشتر استفاده شده. با تولید پررونق و خدمات اقتصاد محور کشور چین، بسیاری از تجارت‌ها به این کشور هجوم برده‌اند؛ چرا که به توانایی بالقوه‌ی این کشور در این زمینه پی برده‌اند. از آن جا که یادگیری این زبان سخت است (بر اساس موسسه خدمات خارجی ایالات متحده آمریکا حدودا 2200 ساعت درسی برای یادگیری و تسلط بر زبان چینی نیاز است) ، اگر بتوانید به این زبان گفت‌و‌گو کنید نشان‌دهنده استعداد و تعهد شما است.

2- زبان عربی

با توجه  که زبان عربی پنجمین زبان پرکاربرد در دنیاست، یادگیری این زبان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.  در شرایط فعلی، این زبان کلیدی برای تجارت در خاورمیانه و شمال آفریقا است؛ به خصوص که در خاورمیانه بسیاری از تاجران  فقط به همین زبان صحبت می‌کنند. با وجود بی‌ثباتی در این مناطق، در دسترس بودن منابع طبیعی و  رونق گردشگری باعث شده اند کارآفرینان عرب به یکی از ثروتمند‌ترین افراد در دنیا تبدیل شوند که به سرمایه‌گذاری در کشور‌های غربی نیز علاقه‌مند هستند.صحبت به زبان عربی، مانند زبان چینی، می‌تواند فرصت شغلی خوبی را در خاورمیانه ایجاد کند. زبان عربی قواعد نسبتا پیچیده‌ای دارد. تسلط شما به این زبان نشان‌دهنده‌ی توانایی، استعداد، تعهد و اراده‌ی بالای شماست.

3– زبان اسپانیایی

رتبه سوم به زبان اسپانیایی می‌رسد. این زبان دومین زبان پرکاربرد در جهان است. با رشد مصرف‌گرایی در آمریکای لاتین و مکزیک در دهه‌های اخیر، رونق زیادی در این کشور‌‌ها دیده‌می‌شود.  این زبان فرصت‌های شغلی زیادی را برای شما در آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و اروپا فراهم می‌کند و مهم‌تر از همه این‌که یادگیری آن آسان است. این بهانه خوبی برای شروع یاد‌گیری زبان اسپانیایی است.

4– زبان پرتغالی

در این رتبه‌بندی زبان پرتغالی مقام چهارم را به دست آورده‌است. با توجه به آن که زبان پرتغالی پرکاربردترین زبان در آمریکای لاتین است و همچنین تغیرات چشمگیری، مانند میزبانی المپیک 2016 و جام جهانی 2014، که در برزیل اتفاق افتاده‌است تسلط بر این زبان اهمیت زیادی دارد. این زبان پتانسیل رشد زیادی دارد؛ چرا که برزیل منابع دست نخورده زیادی دارد که احتمالا به مرحله‌ بهره‌‌برداری برسند. یادگیری زبان پرتغالی نیز مانند زبان اسپانیایی تقریبا ساده است و با گذراندن حدودا 600 ساعت درسی می‌توان بر آن مسلط شد.

5- زبان آلمانی

بخش اعظم اقتصاد اروپا در دست کشور آلمان است. اگر می‌خواهید به بازار کار آلمان دسترسی پیدا کنید، یادگرفتن ‌این زبان ضروری است. به علاوه، آلمان هسته مرکزی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است؛ بنابراین یادگیری این زبان برای ایجاد یک کسب و کار در اروپا بسیار مفید است. فهم این زبان نسبتا ساده است و حدود 900 ساعت درسی برای یادگیری آن نیاز است.

6– زبان هندی

با توجه به این‌که اکثر هندی‌ها به این زبان صحبت می‌کنند، هندی سانسکریت مقام ششم در این رتبه‌بندی را دارد. با رشد اقتصادی هند و انتظار پیشی گرفتن آن از بسیاری از کشور‌های توسعه یافته در این روند، توانایی صحبت به این زبان، فرصت‌های مختلفی را برای شما در هند به وجود می‌آورد.  همچنین، عده کمی به دنبال یادگیری این زبان هستند و این ویژگی باعث برتری شما در دنیای تجارت خواهد شد. هندی سخت ترین زبان برای یاد گرفتن نیست؛ ولی قطعا آسان‌ترین هم نیست. با این حال ارزش امتحان کردن را دارد.

7- زبان روسی

با توجه به این که زبان روسی یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد است، این زبان در رتبه هفتم این لیست قرار گرفته‌است.  200 تا 260 میلیون نفر در سراسر دنیا، به ویژه در اروپای شرقی و آسیای مرکزی به زبان روسی صحبت می‌کنند. روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان است. با توجه به این موضوع و همین‌طور پیشرفت آن پس از فروپاشی شوروی، تسلط به زبان روسی می‌تواند فرصت‌های خوبی را فراهم کند.

8- زبان ژاپنی

در نهایت، جایگاه هشتم این فهرست، زبان ژاپنی است. با توجه به این که ژاپن در عرصه تکنولوژی و نوآوری جلودار است، تسلط به این زبان، فرصت‌های شغلی خوبی را در بازار ژاپن فراهم می‌کند. به علاوه با توجه به این که جمعیت ژاپن رو به کاهش است، انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور این کشور از کشور‌های دیگرنیز نیروی کار جذب کند. همچنین این زبان به دلیل قواعد پیچیده، یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یاد گرفتن است.   یک جمله به زبان انگلیسی را می‌توان به فراخور شرایط اجتماعی، به شیوه‌های مختلفی به زبان ژاپنی بیان کرد. تسلط بر این زبان نشان‌دهنده توانایی، استعداد، تعهد و اراده‌ی بالای شماست.

در نهایت به خاطر داشته باشید که تسلط بر چندین زبان یکی از برتری‌های شما بر دیگران است. این برتری می‌تواند شما را در برابر رقیب‌هایتان برای دستیابی به شغل مناسب قدرتمندتر کند. پس از همین امروز آموختن زبان دوم یا چندم را شروع کنید!

اگر به فکر تجارت بين‌المللي هستيد خواندن مقاله 5 زبان برتر براي ترجمه بازرگاني به شما پيشنهاد مي‌کنم.

مطالب مرتبط