چگونه رزومه موثری بنویسیم؟

(3 رای‌ها)
441
100

اهمیت داشتن یک رزومه‌ خوب و گیرا برای تاثیرگذاری روی دیدگاه مصاحبه‌گران و در نهایت به‌دست آوردن موقعیت شغلی یا تحصیلی مورد نظر بر کسی پوشیده نیست. در این مطلب نحوه‌ نگارش یه رزومه‌ خوب را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم.

رزومه نویسی

رزومه (Resume) كه برخی آن را تاريخچه مختصر از زندگي (Curriculum Vitae یا CV) مي‌نامند، خلاصه‌اي از مهارت‌ها، تحصيلات و سوابق كاري فرد است. رزومه فرصتی برای عرضه توانایی‌ها و مهارت‌های شما برای انجام شغلی خاص و یا به‌دست آوردن موقعیت تحصیلی مناسب است. هدف نهایی رزومه تضمین پذیرش شما برای مصاحبه‌ استخدامی است و از آن‌جایی که رزومه جزء اولین نقاط ارتباطی شما با کارفرما  است، نقش مهمی در ادامه و بقای این رابطه ایفا می‌کند.

بسته به این‌که رزومه را برای کجا و به چه منظوری ارائه می‌کنید، نحوه‌ی نگارش آن متفاوت است اما موارد زیر تقریبا در همه انواع رزومه مشترک هستند:

1. اطلاعات شخصی 

این اطلاعات شامل اطلاعات اولیه‌ داوطلب شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، پست الکترونیک، تلفن تماس و آدرس محل سکونت می‌شود. 

2. تحصيلات و توانايي هاي علمي 

این بخش شامل سوابق تحصیلی مانند رشته، گرایش و زمان‌بندی هر دوره‌ی تحصیلی می‌شود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز بیان کنید. اشاره به نمره پایان‌نامه مقاطع مختلف تحصیلی هم توصیه می‌شود. ذکر دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی که در کنار تحصیلات آکادمیک گذرانده‌اید را فراموش نکنید.

3. سوابق شغلي 

همان‌طور که از عنوان هم مشخص است، این بخش مربوط به سوابق شغلی شامل عنوان فعالیت، سمت، محل کار و مدت زمان آن است.

4. سوابق علمی و پژوهشی 

فهرست فعالیت‌های تحقیقاتی، کتاب‌ها و مقاله‌های منتشر شده در مجلات یا مقاله‌های ارائه شده در کنفرانس‌ها را در این بخش بنوسید.

5. توانایی‌ها و مهارت‌ها 

مهارت‌های فنی مثل کار با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف یا مهارت‌های فردی مانند کارگروهی، مسئولیت‌پذیری و میزان آشنایی با زبان‌های خارجی در این قسمت بیان می‌شوند. فراموش نکنید پس از ذکر هر مورد سطح توانایی خود را صادقانه بیان کنید.

6. افتخارات 

می‌توانید افتخارات علمی را که در مقاطع مختف کسب کرده‌اید در رزومه بیان کنید. این افتخارات شامل رتبه‌‌ی بالا در کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، رتبه‌ی فارغ‌التحصیلی بالا در دوره‌های مختلف، المپیاد‌های علمی، ثبت اختراع و . . . است.

7. مراجع

در انتها می‌توانید نام افراد (ترجیحا افراد علمی) که می‌توانند در مورد مهارت‌ها و دانش شما اظهارنظر کنند را ذکر کنید. توجه داشته باشید قبل از اشاره به افراد در رزومه خود، با آن‌ها و شورت کنید و رضایت آن‌ها را جلب کنید.

نکته‌های مهم

• برای هر کارفرما، با توجه به تخصص‌ و مهارت مورد نیاز او، رزومه جداگانه‌ای تهیه کنید و بر مهارت‌های مورد نظر اون تاکید کنید. به این صورت رزومه شما تاثیر‌گذارتر خواهد بود.

• در نگارش رزومه اصل مختصر و مفید نوشتن را رعایت کرده و از بیان مطاب غیرضروری اجتناب کنید. تعداد صفحات رزومه حداکثر 5 صفحه است. از زیاده‌گویی بپرهیزید.

• اطلاعات خود را در قالب کلمات و عبارات مناسب، کاملا واضح و روشن بیان کنید.

• یکی از موارد مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تاریخ‌ها را دقیق ذکر کنید.

• به مواردی مانند عدم وجود اشتباه چاپی و غلط املایی، صفحه‌آرایی، انتخاب فونت مناسب و ظاهر پسندیده دقت کنید.

• صادقانه بنویسید و از دروغ و اغراق پرهیز فرمایید.

اشتراک پست

ارسال یک نظر

بهاره ترابی

درباره نویسنده

آقای مترجم در شبکه های اجتماعی

آقای مترجم را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

عضویت در خبرنامه

برای دریافت جدیدترین مطالب آموزشی عضو خبرنامه آقای مترجم شوید.