بهترین کتاب‌های گرامر زبان انگلیسی

همه ما می‌دانیم که تنها داشتن دایره واژگان وسیع، به بهبود مهارت‌های زبانی ما کمک نمی‌کند. یکی از عناصر مهم در یادگیری زبان، گرامر است. یادگیری گرامر زبان انگلیسی یکی از موثرترین ابزارها برای تقویت چهار مهارت زبانی نوشتن، خواندن، شنیدن و مکالمه است اما در عین حال می‌تواند سخت‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت یادگیری زبان هم باشد.

کتاب‌های آموزش گرامر می‌توانند روند یادگیری را راحت‌تر و سریع‌تر کنند. در ادامه هشت نمونه از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های گرامر در دنیا آورده شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اصول و قواعد زبان انگلیسی را به صورت پایه و کاربردی بیاموزید.

1- کتاب Basic Grammar in Use

basic-english-grammar

این کتاب یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه آموزش گرامر زبان انگلیسی است. اگر به تازگی وارد دنیای زبان انگلیسی شده‌اید و به دنبال کتابی هستید که قواعد را با زبانی ساده و مثال‌های کاربردی به شما آموزش دهد، این کتاب گزینه‌ای مناسب است. هم‌چنین منبعی کامل برای افرادیست که می‌خواهند گرامر زبان انگلیسی را به صورت خودآموز بیاموزند.

این کتاب از انتشارات کمبریج و شامل113 درسنامه است.در هر درس نکات دستوری پایه همراه با تمرینات اضافی نوشتاری و شنیداری آورده شده است.این مجموعه، شامل فایل‌های صوتی برای تمرین‌ها و جملات کتاب و یک سی دی آموزشی است که در آن بازی‌ها و آزمون‌های مفید و متنوعی ارائه شده است. نرم افزار این کتاب نیز موجود است که با استفاده از آن می‌توانید به بخش‌های مختلف کتاب دسترسی آسان‌تر داشته باشید و در هر زمان، که می‌خواهید گرامر خود را تقویت کنید.

2- کتاب The Blue Book of Grammar and Punctuation

the-blue-book-grammar

اگر می‌خواهید گرامر را به صورت جامع اما راحت بیاموزید، این کتاب یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها در حوزه گرامر زبان انگلیسی است که قواعد را با زبانی ساده، کوتاه و سرگرم کننده به زبان آموزان ارائه می‌کند. این کتاب علاوه بر آموزش گرامر، علائم نگارشی را در قالب جمله‌های متنوع و کاربردی به شما آموزش می‌دهد بنابراین اگر می‌خواهید طرز به کاربردن علائم نگارشی در جمله را به طور صحیح و اصولی یاد بگیرید، این کتاب بهترین گزینه است.

این کتاب، گرامر پایه را همراه با تمرین‌ها مثال‌ها و آزمون‌های مختلف در هفت فصل آموزش می‌دهد. بیان این مطالب آموزشی به صورتی است که همه سطوح و سنین می‌توانند از آن استفاده کنند. این کتاب علاوه بر آموزش گرامر، با زبانی ساده و قابل فهم، نکاتی کاربردی را برای نامه نگاری، نوشتن ایمیل و گزارش نویسی ارائه کرده است.

3- مجموعه Oxford English Grammar Course

oxford-english-grammar-course

مجموعه کتاب‌های Oxford English Grammar، دوره‌ای کامل برای آموزش گرامر انگلیسی است که شامل سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته است. این مجموعه با ارائه مثال‌های ساده و کاربردی، نکات گرامری کوتاه، تمرین‌های متنوع، گرامر را به صورت گام به گام آموزش می‌دهد. تمام تمرین‌های این کتاب همراه با پاسخ است و در قالب متن، تمرین‌های تستی و کاربردی ارائه شده است.

این مجموعه دارای یک نرم افزار آموزشی است که ارکان تلفظ مانند استرس، زیر و بمی صدا و ریتم را به صورت کاربردی به شما آموزش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه ارائه فهرست واژگان گرامری همراه با معنی و توضیحات کوتاه گرامری است که باعث می‌شود نکات گرامری را به آسانی به خاطر بسپارید. هم‌چنین به کار بردن رنگ‌های مختلف برای بیان نکات آموزشی و آوردن مثال‌های آسان کمک می‌کند تا مباحث برای شما واضح و یادگیری آن آسان‌تر باشد.

4- کتاب When Bad Grammar Happens To Good People

when-bad-grammar-happens

اگر هنگام نوشتن یا صحبت کردن نگران این هستید که دچار خطای گرامری شوید، با مطالعه این کتاب می‌توانید با رایج‌ترین اشتباهات گرامری در زبان انگلیسی آشنا شوید و با تسلط بر آن‌ها، با اطمینان بیشتری بنویسید و صحبت کنید.

این کتاب منبعی کاربردی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی است که با بیانی ساده و قابل فهم، طیف گسترده‌ای از خطاهای گرامری و لغوی را برای زبان آموزان فراهممی‌کند. در ابتدای کتاب، یک مرور کلی و ساده از گرامر پایه آورده شده و در ادامه آن اشتباه‌های رایج گرامری و نوع این خطاها در 13 فصل تنظیم شده است.

در پایان هر بخش، آزمون‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خود را بسنجید و مطالبی را که یاد گرفته‌اید دوره و در ذهن خود ثبیت کنید. از ویژگی بارز این کتاب، این است که مباحث را به طور واضح، جذاب و مکالمه‌ای آموزش می‌دهد و با ارائه نکاتی کاربردی علاوه بر بهبود سطح گرامر، مهارت‌های مکالمه‌ای و نوشتاری شما را نیز تقویت می‌کند.

5- کتاب Longman Student Grammar of Spoken and Written English

longman-student-grammar

این کتاب یکی از بهترین منابع برای افرادیست که می‌خواهند همزمان مهارت‌های نوشتاری و مکالمه‌ای خود را تقویت کنند. رویکرد آموزشی این کتاب به گونه‌ای است که اصول و قواعد گرامری را با لغات و اصطلاحات روزمره ترکیب می‌کند که به عقیده بسیاری از افراد، این روش یکی از بهترین رویکردهای آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی به حساب می‌آید. لغاتی که در این کتاب به کار رفته است بر اساس کتاب 3000 واژه لانگمن طراحی و نوشته شده‌اند.

این کتاب از انتشارات لانگمن بوده و بر اساس تحقیقات میدانی، طراحی و نوشته شده است و هر بخش آن شامل سبک‌های کاربردی در مکالمه، اخبار و متن آکادمیک و داستان است. ویژگی برجسته این کتاب این است که تمرین‌ها و مثال‌های آن براساس مکالمه‌های طبیعی و روزمره انگلیسی طراحی شده‌اند که بسیار بهتر از مکالمه‌ها و جمله‌های ساختگی هستند و شما را با زبان انگلیسی واقعی و کاربردی آشنا می‌کند.

6- کتاب Understanding and Using English Grammar

understanding-and-using-english-grammar-49

این کتاب چندین سال است که منبعی موثق برای بسیار از زبان آموزان و مدرسان زبان انگلیسی به شمار می‌رود. اگر به دنبال کتابی مطمئن و ساده برای تقویت گرامر خود هستید، این کتاب می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد. در این کتاب، اصول و قواعد مهم گرامر در قالب مثال‌ها و تمرین‌های متنوع و کاربردی آورده شده است. تمرین‌های این کتاب به هر دو صورت نوشتاری و شنیداری هستند و با تمرکز بر مکالمه‌های معنادار و متون مفید طراحی شده‌اند؛ بنابراین می‌توانید علاوه بر یادگیری گرامر، همزمان چهار مهارت اصلی در زبان یعنی Reading, Writing, Listening, Speaking را نیز در خود تقویت کنید.

این کتاب قواعد را به در قالب چارت‌های گرامری ارائه می‌کند که باعث می‌شود تفاوت بین انگلیسی نوشتاری و گفتاری را بهتر درک کنید. تمرینات موضوعی و مشارکتی و هم‌چنین تمرینات اضافه به شما کمک می‌کند تا گرامر را به صورت کاربردی و موثر فرا بگیرید و مهارت‌های نوشتاری و مکالمه خود را تقویت کنید. علاوه بر این هر بخش شامل یک متن جذاب از مقالات به روز و خواندنی است که به تقویت مهارت reading کمک می‌کند. سی دی تصویری و صوتی این کتاب نیز، به صورت تصویری گرامر را به شما آموزش می‌دهد و برای هر مبحث داستانی صوتی ارائه می‌کند که باعث تقویت مهارت listening می‌شود.

7- کتاب Natural Grammar

natural-grammar

اگر می‌خواهید گرامر را کاملا به صورت کاربردی یاد بگیرید Natural Grammarکتابی مناسبدر زمینه آموزش گرامر زبان انگلیسی است. این کتاب به جای این‌که مفاهیم انتزاعی گرامر بپردازد ساختارهای رایج گرامری را در قالب ترکیب‌های واژه‌ای پرتکرار بیان می‌کند. در واقع شیوه آموزشی این کتاب به گونه‌ای است که واژه‌های مهم و پرکاربرد در زبان انگلیسی به ترتیب حروف الفبا ارائه کرده و گرامر مربوط به هر یک از واژه‌ها و چگونگی کاربرد آن در جمله‌ها و عبارت‌های رایج گرامر را بیان می‌کند. با یادگیری واژه‌ها و الگوهای گرامری پرتکرار و رایج در زبان انگلیسی می‌توانید گرامر را به صورت طبیعی یاد بگیرید.

این کتاب از انتشارات آکسفورد بوده و با ارائه مثال‌های واقعی و تمرین‌های کاربردی گرامری، یادگیری گرامر را بسیار جذاب و آسان کرده است. با مطالعه این کتاب می‌توانید به بسیاری از اشتباهات رایج در زبان انگلیسی پی ببرید و از استفاده آن‌ها در مکالمه‌های خود پرهیز کنید و علاوه بر تقویت گرامر، مهارت speaking خود را نیز بالا ببرید.

8- کتاب Longman Advanced Learners Grammar

longman-advanced-learners-grammar-23

این کتاب برای آن دسته از افرادی مناسب است که با ساختارهای گرامری پایه و ساده آشنایی کامل دارند و می‌خواهند ساختارها و الگوهای پیچیده‌تر در گرامر در زبان انگلیسی را بیاموزند. یکی از مزیت‌های این کتاب کم حجم بودن آن است. نحوه بیان به گونه‌ای است که از توضیحات طولانی و خسته کننده خودداری شده است و مباحث مختلف به صورت کاربردی و خلاصه آورده شده است. هم‌چنین نکات گرامری مهم هایلات شده است که باعث می‌شود مطالعه و مرور مباحث آسان‌تر و سریع‌تر شود. این کتاب برای زبان آموزانی که می‌خواهند برای امتحانات بین المللی مانند TOEFL یا IELTS آماده شوند منبعی کامل و مناسب است.

این کتاب شامل 36 درس توضیحی و تشریحی به همراه تمرین‌ها و مثال‌های کاربردی است. در پایان هر بخش نیز تست‌ها و آزمون‌هایی جامع و مفید آورده شده که زبان آموز می‌تواند با پاسخ دادن به آن‌ها دانش خود را ارزیابی کند.

جمع بندی

یادگیری تقویت گرامر یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از زبان آموزان را به خود مشغول کرده است. بعضی از افراد گرامر را سخت‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت یادگیری زبان می‌دانند و اغلب از آن فراری‌اند اما باید دانست که پایه و اساس هر زبان ساختار و گرامر آن است و نقش مهمی در یادگیری زبان انگلیسی ایفا می‌کند. کتاب‌های مختلفی در حوزه گرامر زبان انگلیسی وجود دارد که می‌توانید با مطالعه آن‌ها، ضمن آشنا شدن با واژه‌های مختلف، ترکیب بندی جملات را نیز یاد بگیرید و گرامر خود را تقویت کنید. تمرین‌ها و مثال‌هایی که در این کتاب‌ها آورده شده است به شما کمک می‌کند قواعد زبان را کاربردی یاد بگیرید و آن‌ها را در ذهن خود تثبیت کنید.

مطالب مرتبط